آشنایی با هارد دیسک های وضعیت جامد

هارد ديسک جامد( solid state drive يا SSD ) به هارد ديسکي گفته مي شود که در آن هيچ قطعه متحرکي وجود ندارد. همانطور که ميدانيم هارد ديسک هاي معمولي داراي چندين ديسک گردان و هد متحرک هستند . هارد ديسک هاي جامد از نظر ابعاد و شکل ظاهري مشابه هارد ديسک هاي معمولي هستند، فقط قطعات متحرک را ندارند و به جاي آنها از حافظه هاي فلاش و حافظه هاي SDRAM در هارد هاي جامد استفاده ميشود. آموزش تعمير هارد

اين هارد ها به دليل نداشتن قطعه متحرک زمان تاخير بسيار کمتري نسبت به هارد هاي معمولي دارند و صداي کمتري نيز توليد مي کنند.
از لحاظ مصرف انرژي و توليد حرارت در کامپيوتر ، هارد ديسک هاي جامد به مراتب انرژي کمتري مصرف مي کنند و حرارت کمتري نيز توليد مي کنند که از اين جهت استفاده آنها در کامپيوتر هاي لپ تاپ بسيار ايده آل و مقرون به صرفه تر از هارد هاي معمولي است.

هاردهاي جامد از نظرقيمت ، در هنگام عرضه اوليه نسبت به هارد هاي معمولي ، قيمت قابل توجهي خواهند داشت.

هاردهاي نيمه هادي يا solid state hard disk و يا هارد ديسکهاي حالت جامد در واقع هاردهايي است که از جنس نيمه هادي است و يا خلاصه از جنس حافظه فلش بوده و چون اون موتور هارد هاي معمولي و اون استهلاک و اون مکانيک رو نداره و از همه مهم تر توان مصرفي اون پايين و سرعتش بسيار بالاست (چون از همون جنس حافظه است) بنابر اين ( SSD )در آينده جايگزين اونها خواهد شد در واقع اينها ساختار هارد و سيگنالهاي هارد رو ، روي حافظه هاي فلش ( E2PROM يا EEPROM ) پياده کردند و کنترل اون رو طوري درست کردن که cpu مثل يه هارد با اون حافظه فلش برخورد ميکنه.

شرکت سامسونگ سري جديدي از رسانه هاي حافظه مبتني بر فناوري flash را به تازگي به بازار عرضه کرده است که قرار است جايگزين درايو هاي سنتي هارد ديسک شوند. هارد ديسک هاي جديد SSD (ديسک هاي با حالت پايدار solid state disk) نام دارند و در ساختار آنها از تراشه هاي حافظه NAND بجاي سيستم ذخيره سازي مکانيکي استفاده شده است. استفاده از اين فناوري باعث صرفه جويي در مصرف انرژي برق اين هارد ديسک ها مي شود و نرخ ذخيره سازي داده در آنها را نيز افزايش مي دهد.

مهمترين مزيت هارد ديسک هاي جديد ميزان استفاده کم آنها از انرژي برق است. بطوري که ميزان برق استفاده شده در آنها تنها 5 درصد هارد ديسک هاي معمولي است. از نظر وزن نيز, هارد ديسک هاي معمولي بيش از 2 برابر از آنها سنگين تر هستند. حافظه جديد قابليت خواندن 57 مگا بايت اطلاعات را در هر ثانيه دارد. اين هارد ديسک همچنين مي تواند با سرعت 32 مگا بر ثانيه داده ها را در خود ذخيره کند. البته سامسونگ اشاره اي به چگونگي مکانيسم اين کار نکرده است.

يکي ديگر از برتري هاي اين حافظه نسبت به هارد ديسک هاي معمولي مقاومت بيشتر آنها در برابر شرايط نامساعد محيطي و شوک هاي الکتريکي است. علت آن هم عدم استفاده از قطعات جدا شونده است. چنين مزيتي موجب مي شود تا اين حافظه براي استفاده در زمينه هاي صنعتي و نظامي – که ممکن است در آنها شرايط عادي کاري وجود نداشته باشد بسيار کارا باشد. از ديگر مزيت هاي هارد ديسک جديد بي صدا بودن آنها در زمان کار است و گرماي توليد شده توسط آنها در مقايسه به حافظه هاي سنتي بسيار کمتر است.

شرکت سامسونگ پيش بيني کرده است حافظه هاي جديد بطور گسترده اي در دستگاه هاي پورتال نظير لپ تاپ ها و کامپيوتر هاي جيبي مورد استفاده قرار بگيرد. سامسونگ قصد دارد در اولين مرحله توليد انبوه حافظه جديد, آنها را در سه سايز گنجايش حافظه روانه بازار کند. هارد ديسک هاي 4 و 8 گيگا بايتي با اندازه 1.8 اينچ و هارد ديسک 16 گيگا بايتي با اندازه 2.5 اينچ.

در گزارش رسمي اين شرکت اعلام شده است که علت تاخير اين شرکت در ارائه هارد ديسک هاي Falsh, اختلاف قيمت چشمگير آنها در مقايسه با هارد ديسک هاي معمولي است. هر چند در حال حاضر هم اختلاف قيمت اين دو رسانه بسيار بالاست اما هر روزه ما شاهد کاهش قيمت آنها و برقراري نوعي توازن هستيم که موجب مي شود کاربران به خريد چنين هارد ديسک هايي ترغيب کند.در آينه اي نزديک نيز توليد اين گونه هارد ديسک ها افزايش چشمگيري خواهد داشت.

شايد بتوان اختلاف قيمت بين اين هارد ديسک ها را اختلاف قيمت بين مانيتور هاي LCD و معمولي در سال هاي نه چندان دور مقايسه کرد که به مرور زمان و با کاهش اختلاف آنها کاربران به سوي استفاده از مانيتور هاي LCD جذب شدند. مديران شرکت سامسونگ معتقد هستند که هارد ديسک هاي SSD در سال هاي آينده از لحاظ قيمت و گنجايش حافظه قادر به رقابت به ريز هارد ديسک هاي فعلي (Micro Hard Disk) موجود در بازار هستند.

منبع: سرزمين دانلود