آموزش جلوگیری از هک شدن موبایل

امروزه با فراگير شدن گوشي هاي هوشمند، اغلب افراد صاحب يکي اين گوشي ها هستند و روزانه ده ها برنامه را در آنها اجرا مي کنند. اگر موبايل شما داراي سيستم عامل اندرويد، iOS، سيمبين، يا ويندوز موبايل است، پس شما هم صاحب يک گوشي هوشمند هستيد. به گزارش پليس فتا؛ موبايل شما به طور ناخواسته ممکن است دچار حمله‌هاي هکري قرار بگيرد و اطلاعات شخصي خود را از دست بدهيد. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد. سعي کرديم تا در اين مطلب به کاربران کمک کنيم تا با رعايت برخي مسائل امنيتي، از هک شدن موبايل خود جلوگيري کنند.

پس نکات زير را با دقت مطالعه کنيد:

1- هر وقت ميخواهيد وارد سرويس ايميل يا سايت بانکي خود شويد، آدرس را با پيشوند HTTPS وارد کنيد (مثلا https://gmail.com). به اين ترتيب به شيوه اي امن به سايت مورد نظر وصل ميشويد و امکان سرقت اطلاعات بسيار کم خواهد شد. تقريبا تمام سايت هاي بانکي و سرويس هاي ايميل از پروتکل امن SSL پشتيباني ميکنند.

2- اگر ايميل ناشناس (و مخصوصا ايميل حاوي لينک) دريافت کرديد، روي لينکهاي موجود در ايميل کليک نکنيد. زيرا هکرها با ارسال يک لينک حاوي کد مخرب ميتوانند موبايل يا تبلت شما را تحت کنترل در بياورند. البته ايميلهايي که از سايتهاي معتبر دريافت مي‌کنيد هميشه امن هستند. (مخصوص سايت هايي که خودتان در آنها ثبت نام کرده ايد)

3- اگر به بازي و يا اپليکيشن احتياج داريد، سعي کنيد آن ها را از منابع معتبر دريافت کنيد. زيرا برخي از همين App ها و بازي‌ها مي توانند آلوده به کدهاي مخربي باشند که باعث بروز مشکلاتي امنيتي براي موبايل شما مي‌شود. با وجود عدم پشتيباني برخي از اپ استورها از کاربران ايران، سايت‌هاي فارسي معتبري هم براي دانلود نرم افزار موبايل وجود دارند.

4- اگر علاقمند به عکاسي با موبايل خود هستيد و نمي خواهيد که اطلاعات موقعيتي و برخي ديگر اطلاعات شخصي شما توسط عکس منتشر شود، کافيست گزينه هاي مربوط به GPS Camera و Geo Tag را غير فعال کنيد. موبايل هاي جديد اين امکان را دارند که وقتي عکسي با موبايل خود ميگيريد، اطلاعات موقعيتي شما را توسط GPS دريافت کرده و ضميمه تصوير کنند. گفتني است اين اطلاعات زماني مشخص مي شود که عکس گرفته شده را توسط موبايل خود بر روي شبکه هاي اجتماعي منتشر کنيد. اما اگر شما تصاويري را از قبل گرفته‌ايد و هنوز آن‌ها را در هيچ شبکه‌اي به اشتراک نگذاشته ايد، کافيست با نرم افزار Microsoft Photo Tools تمامي مشخصات شخصي خود را از روي تصوير گرفته شده حذف نماييد و سپس اقدام به اشتراک گذاري کنيد.

5- بلوتوث و WiFi موبايل خود را در مراکز شلوغ خاموش نگه داريد (البته اگر به آنها نيازي نداريد).

6- هميشه آپديت هاي منظمي براي سيستم عامل‌هاي آندرويد، ويندوز فون، و iOS منتشر مي‌شود. برخي از هکرها از اين موضوع سوء استفاده کرده و فايل هاي آلوده خود را به عنوان آپديت موبايل در اينترنت منتشر مي‌کنند. مراقب اين موضوع باشيد و هميشه آپديت سيستم عامل را توسط برنامه Update Manager خود گوشي انجام دهيد.

7- يکي از مهمترين نکاتي که بايد رعايت کنيد اين است که هيچ گاه حساب‌هاي بانکي خود را توسط نرم افزار هاي ناشناس باز نکنيد. بلکه از نرم افزار بانکي مخصوص بانک خود کمک بگيريد.

نکات گفته شده در اين مقاله بسيار ساده بودند. اما جالب است بدانيد که بيش از 90 درصد کاربران موبايل به اين نکات توجه نمي‌کنند. و همين باعث بروز مشکلاتي مثل هک شدن اطلاعات شخصي ميشود.