جی‌میل خود را رمزگذاری کنید

بسياري از ما اين روزها از ايميل براي فرستادن اسناد و اطلاعات حساس همچون رمزهاي عابر بانک و تصاوير شخصي و مانند آن استفاده ميکنيم. پس بگذاريد ايميل هايمان را رمز گذاري کنيم. در اين بخش آموزش تعميرات کامپيوتر از شما ميپرسم آيا شما نيز جزو آن دسته از کاربراني هستيد که در اين دنياي جديد، به دنبال آن هستيد که حداکثر امنيت را در ارتباطات خود ايجاد کنيد؟ آيا نمي خواهيد حتي به اين فکر کنيد که ايميلهاي شما توسط فرد ي افرادي به سرقت برود و خوانده شود؟ شما تنها نيستيد. بسياري از ما اين روزها از ايميل براي فرستادن اسناد و اطلاعات حساس همچون رمزهاي عابر بانک و تصاوير شخصي و مانند آن استفاده مي کنيم. پس بگذاريد ايميل هايمان را رمز گذاري کنيم.
اين روزها امنيت و حوزه خصوصي در دنياي جديد ارتباطات يک کالاي گرانبها است. به خصوص در جايي که شرکتهاي بزرگ ارتباطات شما را به شدت زير نظر دارند و NSA حتي در اتاق آنگلا مرکل از وي جاسوسي ميکند! در نتيجه اگر به دنبال کمي امنيت ميگرديد، نبايد SecureGmail را از دست بدهيد.
اين ابزار يکي از الحاقات (Extension) گوگل کروم است که با نصب آن قادر خواهيد بود که ايميلهايي که با جي ميل ارسال ميشود را به شکلي مطمئن رمز گذاري کنيد.در واقع اين افزونه ايميلهاي شما را با استفاده يک رمز عبور کد گذاري ميکند که کاربر مقصد براي خواندن آن بايد اين رمز را در اختيار داشته باشد.
وقتي اين افزونه را از App Store گوگل بر روي کروم نصب کنيد، و وارد جي ميل خود شويد، اولين تغييري که مي بينيد، اين است که در کنار دکمه COMPOSE يک دکمه کوچک با تصوير يک قفل بر روي آن قرار گرفته است که مخصوص فرستادن ايمل هاي رمزگذاري و کد شده است:
با زدن اين دکمه پنجره فرستادن ايميل در حالت کدگذاري شده باز ميشود: بعد از تنظيم محتويات و متن ايميل و زماني که بر روي دکمه Send Encrypted کليک بکنيد، پنجره اي براي دريافت رمز عبور و همچنين در صورت تمايل کلمه يادآوري رمز باز خواهد شد که در آن بايستي گذرواژه مورد نظر را که تنها شما و شخص مقصد از آن اطلاع دارد را وارد کنيدنکته جالب در اينجا است که حتي اگر شخص مورد نظر شما SecureGmail را بر روي مرورگر خود نصب نکرده باشد، اين ابزار ابتدا از وي درخواست ميکند که افزونه را نصب کند تا بعد از آن قادر به وارد کردن رمز عبور و ديدن محتويات ايميل باشد.
نکته مهم ديگر در خصوص اين افزونه آن است که تمام پروژه شکل کد باز (Open Source) بوده و کاربران حرفه اي قادر به ايجاد تغييرات در آن براي بهبود يا شخصي سازي ابزار هستند.
همچنين اين ابزار از سيستم کد گذاري متقارن يا symmetric بهره مي برد که به اين معني است که استفاده و انتخاب يک رمز عبور قدرتمند، نکته اي کليدي است.
البته در اين ميان، ابزارهاي مشابه اين ابزار براي کدگذاري ايميل ها وجود دارد که نمونه مشهورتر آن Mailvelope است که پيش از اين بر روي فاير فاکس نيز قابل نصب بود، اما گويا جديدا از افزونه هاي فايرفاکس حذف شده است. اما راحتي و سادگي نصب و استفاده از SecureGmail  و همچنين کدباز بودن اين ابزار که درجه اطمينان به آن را بيشتر مي کند، از مهم ترين دلايل انتخاب ما براي معرفي آن بود.