دلایل داغ شدن لپ تاپ چیست؟

صدمات ناشي از حرارت زياد لپ تاپ:
اکثر لپ تاپ‌هاي موجود در بازار و به ويژه نمونه هاي اولترا يا فوق باريک، داراي مادربوردهاي بسيار ظريف و پيشرفته اي هستند که به گرما بسيار حساسند، به علت فشرده بودن قطعات در کنار يکديگر، در صورتي که يک قطعه آسيب ببيند، امکان آسيب‌ديدگي قطعات ديگر نيز بسيار وجود دارد. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم .همچنين از مهم‌ترين عوامل آسيب رسان به قطعات داخلي کامپيوتر از جمله مادربورد و کارت گرافيک آن بورد لپ تاپ‌ها، دماي قطعات داخلي سيستم است که با استفاده از چند سنسور اندازه گيري مي‌شود. مشکل ديگري که ممکن است داغ شدن بيش از حد لپ تاپ را براي کاربر ايجاد کنند، آتش گرفتن دستگاه است. اتفاقي که بارها براي لپ تاپ‌ها افتاده است و شرکت‌هاي عرضه کننده نسبت به جمع آوري اين لپ تاپ‌ها از سطح بازار هشدار داده‌اند. بروز ايراداتي براي باتري و شارژر، آسيب ديدن صفحه نمايش و پرش‌هاي گاه وبي گاه، ايجاد سرو صداي زياد و… نيز ناشي از گرم شدن بيش از حد لپ تاپ‌ها است. پس در اين مورد وسواس زيادي به خرج دهيد.
چگونه لپ تاپ را خنک نگه داريم؟
1- از سلامت لپ تاپ خود مطمئن شويد:
اطمينان از اين موضوع که مکانيزم‌هاي خنک کنندگي لپ تاپ شما به خوبي کار مي‌کنند، شما را تا حدود زيادي به اجتناب از مشکل داغ شدن بيش از حد لپ تاپ يا برطرف نمودن آن نزديک مي‌کند. بنابر اين، يکي از بهترين شيوه‌ها براي دور نگه داشتن لپ تاپ از داغ شدن بيش از حد، مراقبت از آن خواهد بود. اگر متوجه شديد که لپ تاپ شما حرارت زيادي توليد مي‌کند و اگر پنکه آن را در فواصل زماني کوتاه تري شروع به کارمي کند، اولين کاري که بايد انجام دهيد، مقداري نگهداري ابتدايي خواهد بود.
2- پنکه هاي لپ تاپ خود را بررسي کنيد:
بهترين روش براي آنکه مطمئن شويد پنکه هاي لپ تاپ شما به طور صحيح کار مي‌کنند، استفاده از يک نرم افزار تشخيصي است، زيرا پنکه‌ها در داخل بدنه لپ تاپ قرار گرفته‌اند و گاهي اوقات باز کردن بدنه يک لپ تاپ مي‌تواند ضمانت آن را باطل کند. به سايت توليدکننده لپ تاپ خود رفته و ببينيد که آيا يک ابزار تشخيصي عملکرد پنکه‌ها براي بارگذاري در آن وجود دارد يا خير. اگر چنين ابزاري پيدا نکرديد، مي‌توانيد ابزار مشابهي از يک فروشنده قابل اعتماد ديگر تهيه کنيد.
3- دريچه هاي هوا را تميز کنيد:
اکثر لپ تاپ‌ها از جريان هوا براي کمک به خنک کردن خود استفاده مي‌کنند. آن‌ها در قسمت جلويي بدنه به منافذ ورودي هوا و در قسمت عقبي بدنه به دريچه هاي خروجي هوا مجهز هستند. گرد و غبار يا ساير مواد مي‌توانند اين دريچه‌ها را مسدود و جريان هوا را مختل کند. احتمالاً آسان‌ترين راه براي تميز کردن دريچه‌ها اين است که هواي فشرده را به داخل آن‌ها بدميد. براي انجام اين کار محصولات هواي فشرده را در هر فروشگاه تجهيزات دفتري مي‌توان يافت. همچنين مي‌توان دريچه‌ها را با يک پارچه نمناک (نه خيس) تميز کرد.
4- تنظيمات بايوس لپ تاپ خود را بررسي کنيد:
تنظيمات نرم افزاري وجود دارند که به کامپيوتر مي‌گويند چه درجه حرارتي بيش از حد داغ است و پنکه‌ها بايد در چه دمايي فعال شوند.
5- استفاده از پايه هاي خنک کننده لپ تاپ:
يکي از روش‌هاي کاهش دماي لپ تاپ، استفاده از پايه لپ تاپ است که مقداري فاصله بين قسمت تحتاني لپ تاپ و سطحي که در حال استفاده از آن هستيم به وجود مي‌آورد. اين وضعيت اساساً فضايي ايجاد مي‌کند که حرارت مي‌تواند از طريق آن دفع شود. يک پايه، معمولاً نوعي سطح باريک و تخت با پايه هاي کوتاه است و مي‌توان آن را روي پاهاي خود يا ميز کار قرار داد. با يک يا دو اينچ هوا در زير لپ تاپ، حرارت مي‌تواند به آساني منتشر شود و جريان هواي دريچه هاي خنک کننده کاملاً آزاد خواهد بود. گاهي اوقات، يک پايه مي‌تواند از مواد خاصي نظير آلومينيوم ساخته شده باشد که همانند يک حرارت گير عمل مي‌کند. اين ابزار به طور فعالي گرما را از لپ تاپ جذب کرده و به خنک ماندن آن بيشتر کمک مي‌کند.
6- استفاده از وسايل کمکي به جاي پايه لپ تاپ:
در حالي که مي‌توان يکي از اين ابزارهاي خنک کنندگي را در هر فروشگاه تجهيزات الکترونيکي خريداري کرد، وسايلي نيز در منزل يا محل کار وجود دارند که مي‌توانند به عنوان کمکي براي کاهش دماي لپ تاپ مورد استفاده قرار گيرند.يک ميز پيک نيک کوچک مي‌تواند به عنوان يک پايه لپ تاپ عمل کند. حتي يک سيني مشبک فر (که معمولاً براي پخت شيريني مورد استفاده قرار مي‌گيرد) نيز مي‌تواند به عنوان يک پايه لپ تاپ مناسب به کار گرفته شود.
7- از نرم افزارهاي نظارت بر دماي لپ تاپ استفاده کنيد:
اين نرم افزار علاوه بر نمايش سنسورها، امکان تغيير فرکانس CPU و تغيير سرعت فن دستگاه را به منظور خنک سازي بيشتر فراهم مي‌کند. سنسورهاي نمايش داده شده با توجه به مادربورد ممکن است متفاوت باشد، اما در کل، اين نرم افزارها اطلاعاتي به کاربر مي‌دهند که وضعيت لپ تاپ را براي وي مشخص مي‌کنند.
8- برق مصرفي دستگاه را تنظيم کنيد:
اين تنظيم به سيستم مي‌گويد که فقط از برقي که درخواست شده استفاده کند. اگر نياز داريد که از لپ تاپ براي بازي کردن يا کارهاي سخت‌تر استفاده کنيد، ترجيحاً از سرعت پردازش بالا استفاده کنيد. به عبارت ديگر ضروري است که تنظيمات روي حداکثر کارايي صورت بگيرد.
9- سعي کنيد لپ تاپ را در شرايط آب و هوايي بسيار گرم قرار ندهيد:
در محيط‌هايي از کامپيوتر استفاده کنيد که هواي خنک وجود داشته باشد. کامپيوترها همانند بيشتر مردم هستند که در محيط داراي هواي خنک، خيلي بهتر کار مي‌کنند. بيشتر اطاق‌هاي سرور يا مراکز ديتا در دماي 70 درجه يا پايين‌تر کار مي‌کنند. بنابراين چه در منزل و چه در محل کار، از درجه حرارت ايده آل استفاده کنيد.
10- در مواقع غير ضروري، لپ تاپ را خاموش کنيد:
هر وقت به کامپيوتر نياز نداريد، بهتر است آن را خاموش کنيد، مخصوصاً زماني که در منزل نيستيد، زيرا ممکن است پس از مراجعه، با لپ تاپ آتش گرفته روبه رو شويد! درجه حرارت داخلي لپ تاپ قديمي پس از يک ساعت فعاليت 181 درجه فارنهايت برابر با 83 درجه سلسيوس و خيلي بالا و خطرناک است که با استفاده از دستگاه خنک کننده لپ تاپ به 106 درجه فارنهايت يا 41 درجه سلسيوس مي‌رسد، يعني يک اختلاف 41 درصدي که حرارت اطاق را تا 68 درجه پايين مي‌آورد.