موارد پایه ای تعمیرات پرینتربخش اول

در اینجا قصد داریم تا شما را با موارد پایه ای که در قسمت های قبل پیرامون تعمیرات پرینتر ذکر شد آشنا کنیم با ما همراه باشید.
موارد پایه ای: الکتریسیته ساکن
آموزش تعمیرات ماشینهای اداری
در کار کردن یک پرینتر لیزری، الکتریسیته ساکن یک اصل اولیه است. . همان انرژی که موجب می شود  لباس ها در خشک کن به یکدیگر بچسبند. الکتریسیته ساکن یک بار الکتریکی است که  مثل بالون یا بدن شما بر روی یک شی عایق بندی شده تشکیل می گردد . از آنجائیکه اتم های دارای بار مخالف به یکدیگر اتصال پیدا می کنند ، اشیاء که زمینه های الکتریسیته ساکن دارند با بار مخالف به یکدیگر چسبیده می شوند.
از این پدیده یک پرینتر لیزری به شکل یک نوع "چسب موقتی" استفاده می نماید . جزء اصلی این سیستم یک photoreceptor  است که عموماً یک غلطک چرخان یا یک سیلندر می باشد. اسمبلی غلطک در واقع از یک ماده فتوالکتریک تشکیل شده ،که به واسطه فوتون های نور تخلیه می گردد.
موارد اولیه تعمیرات پرینتر:
با استفاده از یک سیم کرونا بدین معنی که سیمی که جریان الکتریسیته در آن جریان داشته است،  ابتدا غلطک ، دارای بار مثبت می شود. (تعدادی از پرینترها به جای سیم کرونا از غلطک باردار استفاده می نمایند، اما اصول کار مشابه می باشد). زمانی که غلطک می چرخد، پرینتر یک اشعه لیزر کوچک را بر روی سطح تابانده می شود تا بارها را بر روی نقاط ویژه تخلیه نماید. در این روش لیزر حروف و تصاویر را به شکل الگویی از بارهای الکتریکی، به معنی یک تصویر الکتروستاتیک بر روی کاغذ چاپ می نماید . این سیستم همچنین این امکان وجود دارد که با بارهای مخالف هم کار کند به این صورت که تصاویر دارای الکترواستاتیک مثبت بر روی یک پس زمینه با الکترواستاتیک منفی قرار گرفته می شود.
پس از اینکه الگو تنظیم شد پرینتر غلطک را با تونر دارای بار الکتریکی مثبت که یک پودر مشکی خیلی ریز می باشد، پوشانده است. از آنجائیکه تونر یک بار مثبت را دارا است، بر روی غلطک به مناطق دارای بار منفی می چسبد در صورتی که به پس زمینه دارای بار مثبت نمی چسبد.  می توان گفت این فرآیند چیزی مشابه نوشتن بر روی یک نوشابه با چسب و پس  غلتاندن آن بر روی آرد است . آرد شما به  بخش هایی که با چسب پوشانده شده است می چسبد بنابراین در نهایت پیغام نوشته شده بر روی قوطی باقی خواهد ماند.
غلطک به شکل الگوی پودر چسبیده شده بر روی کاغذ حرکت درج می کند. در راستای یک نوار  این حرکت در زیر آن می باشد. در زیر غلطک پیش از اینکه کاغذ به حرکت در بیاید، با یک سیم کرونای انتقال دارای بار منفی می شود (غلطک باردار) این مرحله قوی تر از بار منفی تصویر الکترواستاتیک است . بدین ترتیب کاغذ می تواند پودر تونر را به سمت خود جذب نماید . از آنجائیکه کاغذ با سرعتی برابر سرعت غلطک حرکت می نماید ، دقیقاً کاغذ الگوی تصویر را به خود می گیرد. بدین ترتیب جلوگیری از چسبیدن کاغذ به غلطک، بار آن به واسطه سیم کرونای متصل فوراً پس از دریافت تونر، تخلیه می گردد.
موارد اولیه Fuser
در نتیجه پرینتر کاغذ را از  Fuser - یک جفت غلطک گرمایی- عبور می دهد. زمانی که کاغذ از این غلطک ها عبور می نماید، پودر تونر ذوب می گردد و بر روی کاغذ با فیبرهای موجود سوزانده می شود. غلطک های Fuser کاغذ را به جهت سینی خروجی هدایت می نمایند و شما این امکان را دارید که کاغذ چاپ شده را مشاهده نمایید . Fuser  همچنین کاغذ را گرم می نماید و به همین علت می باشد که کاغذ همواره به هنگام بیرون آوردن از پرینتر یا دستگاه کپی داغ می باشند.
بعد با این وجود چه چیز از سوختن کاغذها جلوگیری می نماید؟ جواب سرعت می باشد. کاغذ از غلطک ها به سرعت عبور خواهد کرد بدین ترتیب نمی تواند خیلی داغ گردد.
پس از قرار گرفتن تونر بر روی کاغذ، سطح غلطک از لامپ تخلیه عبور می نماید . این لامپ شفاف بر روی همه ی سطح دریافت کننده تصویر تابیده می شود و تصویر الکتریکی را پاک می نماید . بعد سطح غلطک از سیم کرونا که بار الکتریکی مثبت را اعمال می کند، عبور می نماید.
همه فرآیند مراحلی بوده است که بیان کرده ایم . اما قرار دادن همه چیز در کنار هم خیلی پیچیده است . در قسمت های بعد اجزای متفاوت را به شکل مشروح تر بررسی می نماییم تا بدانید که این اجزاء چگونه متن و تصاویر را به این صورت سریع و دقیق بر روی کاغذ چاپ می نماید.
کنترل کننده: محاوره
پیش از اینکه یک پرینتر لیزری هر کاری را انجام بدهد، به دریافت اطلاعات صفحه و آگاهی از اینکه تصویر چطور باید بر روی صفحه چاپ شود، نیاز داشته است . این عمل ، وظیفه کنترل کننده پرینتر است .
کنترل کننده پرینتر یک کامپیوتر onboard اصلی پرینتر است . با کامپیوتر میزبان (مثلاً کامپیوتر شما) این وسیله به واسطه یک پورت ارتباطی مانند پورت موازی یا پورت USB ارتباط برقرار می نماید.
در شروع کارکرد چاپ، برای کامپیوتر میزبان پرینتر لیزری تعیین می نماید که چگونه می تواند داده ها را تبادل نماید . باید کامپیوتر میزبان را کنترل کننده به شکل دوره ای متوقف نموده یا به کار بیندازد تا اطلاعاتی را که دریافت می نماید ، پردازش کند.
این امکان وجود دارد که در یک اداره یک پرینتر لیزری به چندین کامپیوتر میزبان اتصال داشته باشد. بدین ترتیب کاربران متفاوتی می توانند اسناد را به واسطه کامپیوتر خود چاپ نمایند. کنترل کننده هر کامپیوتر را به صورت جداگانه کنترل می نماید، در صورتی که ممکن می باشد چندین دستور را به صورت همزمان دریافت نماید . توانایی کنترل چندین کارکرد در یک زمان واحد از دلایلی می باشد که چنین پرینترهایی بشدت رایج شده اند.
کنترل کننده : زبان
به منظور برقراری ارتباط بین کنترل کننده پرینتر و کامپیوتر میزبان، به برقراری ارتباط با یک زبان مشابه برای توصیف صفحه نیاز است . در پرینترهای قدیمی تر، کامپیوتر یک نوع ویژه از فایل متن و یک کد ساده که به پرینتر اطلاعات فرمت پایه ای را می داد، به پرینتر ارسال می کرد. از جایی که پرینترهای قدیمی تعداد کمی فونت دارا بوده اند، این کار فرآیند بسیار ساده ای به شمار می رفت.
ممکن است امروزه شما صدها فونت متفاوت داشته باشید و دربارة چاپ یک طرح گرافیکی پیچیده دوبار فکر نکنید. به منظور کنترل همه ی این اطلاعات متنوع، پرینتر احتیاج دارد  تا با یک زبان پیشرفته تر با کاربر محاوره نماید.
امروزه Hewltt poctord"s printer command language و Adobe"s Post زبان های اصلی پرینترها هستند . صفحه را در فرم vector (بردار) هر دوی این زبان ها، توصیف می نمایند. این فرمت یک مقدار ریاضی از شکل های هندسی می باشد. چاپگر تصاویر وکتور را گرفته و آنها را به فرمت Bitmap تبدیل می نماید . با این سیستم، می تواند پرینتر صفحه های پیچیده با هر فرمت یا نوع فونت را دریافت نماید . بدین ترتیب از آنجایی که چاپگر تصاویر Bitmap را خودش می سازد این امکان وجود  دارد که از حداکثر وضوح پرینتر استفاده نماید.
تعدادی از پرینترها به جای یک PCL استاندارد از یک واسط ابزار گرافیکی (GDI) استفاده می نمایند . در این سیستم، کامپیوتر میزبان ترتیب نقطه ها را می سازد بدین صورت کنترل کننده دیگر به پردازش هیچ چیز نیاز ندارد. پرینتر فقط  دستورالعمل های نقطه را به لیزر ارسال می نمایند . در صورتی که در اکثر پرینترهای لیزری کنترل کننده باید همه ی اطلاعاتی را که از کامپیوتر دریافت می کند، سازماندهی نماید. این اطلاعات دستورهایی را شامل می شوند که درباره نحوه ی کارکرد پرینتر، نوع کاغذ، فرمت نمودن کاغذ، فونت و ... می باشد. به منظور اینکه کنترل کننده با این اطلاعات درست کار کند، باید آن ها را با یک ترتیب درست دریافت نماید .
آموزش تعمیرات ماشینهای اداری
کنترل کننده: تنظیم صفحه
کنترل کننده زمانی که داده ها دریافت شدند، شروع به کنار هم چیدن  آن ها در صفحه می نماید . پرینترها وضعیت های متن، ترتیب حروف و مکان هر گرافیک را تنظیم می نمایند. زمانی که صفحه چیده شد، پردازنده تصویر نقش بیتی اطلاعات صفحه را یا به شکل کلی و یا جزء به جزء دریافت نموده و آن را به ترتیبی از نقطه های ریز تقسیم می نمایند . همان گونه که در قسمت بعد مشاهده می نماییم ، پرینتر به صفحه با این فرمت احتیاج داشته است تا بتواند لیزر آن را بر روی غلطک دریافت کننده تصویر بنویسد.
در اکثر پرینترهای لیزری کنترل کننده همه اطلاعات مربوط به چاپ را در حافظه خودش ذخیره می نماید. در واقع این عمل به کنترل کننده توانایی دریافت چندین دستور چاپ و همچنین قرار دادن آن ها در یک صف پرینت را خواهد داد بدین ترتیب می تواند همه ی آنها را در یک زمان انجام دهد. این چنین به هنگام چاپ تعداد خیلی از نسخه های اشیاء در زمان صرفه جویی می گردد، چون کامپیوتر میزبان همه ی دستورها را به یکباره به پرینتر ارسال می نماید.