تعمیرات ای سی یو

ابتدای سخن را با معنای کلمه ای سی یو شروع میکنیم و آن همان واحد کنترل موتور است (ECU) و به آن (ecm) هم میگویند به معنای engine control madule یعنی ماژول کنترل کننده موتور. از نام ای سی یو پیداست که یک بخش یا واحدی است که سر و کار آن با موتور است و در مرحله دوم کار کنترل و هماهنگی های موتور را انجام میدهد .چه شد که احساس شد نیاز به قطعه ای با این مشخصات نیاز است خود جریانی شنیدنی دارد.مصرف بی رویه خودرو ها از طرفی و اینکه کنترل همه امور مربوط به موتور توسط راننده دشوار بود و بسیار اوقات سبب آسیب هایی جبران ناپذیر به راننده و سرنشینان میشد سبب به وجود آمدن سیستمی شد که بسیاری از امور را از روی دوش راننده بر میداشت و این واحد بر اساس مشخصاتیکه بدان داده شده بود این کارها را بر عهده گرفته و به بهترین نحوی انجام داد چند سال پیش در اروپا,امریکای شمالی و شرق دور شرکتهای تولید کننده اتوموبیل به این باور رسیدند که میتوان با مدیریت رایانه ای خودرو,بسیاری از امور را به آن محول کرد و از حالت دستی به حالت کامپیوتری در آورد. این شد که وسیله ای بنام ایسیو ecu یا بخش کنترل موتور اختراع گردید و به مرور زمان تکمیل گردید با بشکل امروزی آن بر روی ماینهای کروز درآمد.از آنجا که ای سی یو خودرو یک بخش کاملاً الکترونیکی آن است و با توجه به درخوستهای بسیار,دپارتمان الکترونیک آموزشگاه ایران تعمیرات,دوره آموزش تعمیرات ای سی یو ماشین های سواری داخلی , آموزش تعمیرات ECU ماشینهای خارجی و آموزش تعمیرات ای سیو ماشینهای کشنده و راهسازی و بزرگ را راه اندازی نمود.

انواع سنسورهای وابسته به ای سی یو ECU خودرو

درواقع سنسورها قطعاتی هستند که برای ای سی یو اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم گیری و آنالیز آمده میکنند سنسورهای مختلفی وجود دارد که کارکرد و وظایف مختلفی را انجام میدهند که اطلاعات و دیتاهای جمع آوری شده از راه دیتاهای الکترونیک و پالس ها در اختیار واحد ای سی یو خودرو قرار میدهند

انواع سنسور ها به شرح زیر میباشد :

سنسور دما

سنسور اکسیژن

سنسور فشار

سنسور گشتاور

جزو سنسورهایی میباشند که اطلاعات را جهت تصمیم گیری در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار میدهند که در ادامه به توضیح هریک از آن ها میپردازیم :

سنسور دما

سنسور دما ، دمای مربوط به موتور را که به سانتی گراد است در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار میدهد که این دما بسیار حائز اهمیت است برای اینکه برای سوختن بهتر موتور و برای کاکرد خوب سیال روغن این دما باید بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد باشد و وظیفه واحد کنترل یا ای سی یو این است که تصمیم بگیرد در چه دمایی موتور را خنک کند تا عملکرد موتو به خطر نیفتد در واقع ای سی یو این کار را این گونه انجام میدهد که ای سی یو به صورت خودکار و الکترونیکی برای اینکه اب داغی که درون موتور قرار دارد را به رادیاتو وارد کند یک دریچه باز میکند و در نهایت وقتی دما به حد مطلوب رسید این دریچه را میبندد اما در خودروهای قدیمی این کار به وسیله ترموستات انجام میشد که به اندازه کافی دقت لازم را نداشت.

سنسور اکسیژن

این سنسور نقش بسیار مهمی را در سوخت موتور خودرو ایفا میکند درواقع میزان اکسیژنی که در هوا وجود دارد به همراه غلضت ان در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو میگذارد تا ای سی یو تصمیم بگیرد چه اندازه سوخت برای بهترین و بهینه ترین حالت ممکن نیاز است درواقع یک فرمول برای بهترین و بهینه ترین حالت سوخت در واحد کنترل یا ای سی یو تعریف شده است که واحد کنترل براساس این فرمول میزان پاشیدن سوخت را در این اکسیژن که بهترین حالت آن است انجام میدهد .

سنسور فشار

در واقع سنسور فشار اطلاعاتی را در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار میدهد که مربوط به فشار اتمسفری است که موتور در آن کار میکند در داخل مینفولد هرچه فشار اتمسفر بیشتر باشد مقدار ترکیب هوا هم در آن بیشتر میشود ای سی یو با استفاده از اطلاعات داخلی خود تصمیم میگیرد که برای بهترین و بهینه ترین حالت میزان سوخت باید چقدر باشد عامل اصلی و تاثیر گذار در سوخت موتور فشار هوا میباشد سنسور فشار و سنسور اکسیژن در سیستم سوخت رسانی ، احتراق و مقدار مصرف سوخت موتور نقش بسزایی دارند .

سنسور گشتاور

وظیفه این سنسور این است که میزان بار را روی گیربکس اندازه گیری میکند و در نهایت این اطلاعات را در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار میدهد تا ای سی یو بتواند در مورد بهترین زمان برای عوض کردن دنده تصمیم بگیرد این امر در جاده هایی که لغزنده هستند کاربرد بسزایی دارد که که از هرز شدن چرخ های ماشین جلوگیری میکند ک واحد ای سی یو این تصمیم را میگیرد در خودرو هایی که دارای سیستم 4WD هستند نقش بسیار کلیدی را ایفا میکند و سیستم هایی مانند سیستم انتقال قدرت موتور ، دفرانسیل ، کلاج و... توسط این سنسور بهینه میشود.

تعمیرات ای سی یو به دو دسته کلی تقسیم میشود

دسته اول آن خراب شدن خود ای سی یو میباشد که آموزش های مرتبط با آن به شما آمووزش داده میشود.

دسته دوم خراب شدن سنسورهایی که به خود ای سی یو وابسته هستند که باعث میشود در کارکرد انها اختلال ایجاد کند.

حالت اول : عیب یابی و تعمیرات مدارات اصلی الکترونیکی ای سی یو

عواملی مانند : رطوبت ، ضربه ، اتصال الکتریکی ، نوسانات و اختلاف فشار و ... از جمله عواملی هستند که باعث بروز مشکل در مدارات الکترونیکی ای سی یو میشوند چرا که ای سی یو خود یک قطعه الکترونیکی محسوب میشود.

برای اینکه بتوانید عیب های ای سی یو را برطرف کنید باید با مفهوم کلی آن ابتدا آشنا شوید و پیش نیاز های مورد نظر را پشت سر بگذارید در واقع اساتید ما در آموزشگاه ایران تعمیرات مفاهیم مرتبط به این دوره را به صورت پایه ای و اصولی به کارورزان خود اموزش میدهند که بتوانند به صورت کامل و عینی این مفاهیم را درک کنند و در تعمیرات ای سی یو پیاده سازی کنند.

به طور کلی یادگیری مفاهیم و عیب یابی ای سی یو به 3 بخش کلی تقسیم شده است که کارورزان هم به صورت عملی در کارگاه های مجهز و هم به صورت تئوری این مباحث را یاد میگیرند و به یک تعمیرکار حرفه ای، ای سی یو تبدیل میشوند.

اولین بخش آن آموزش و درک مفاهیم به صورت اصولی و پایه ای میباشد.

با استفاده از آموزش ها نوین و جدید که اساتید زبده ما برای شما در نظر گرفتند دید عمیقی نسبت به عیب یابی مدارات ای سی یو به شما میدهند که این فرآیند به صورت عملی در مجهزترین کارگاه برای شما کارورزان در نظر گرفته شده است در واقع شما با گذراندن این بخش از آموزش شما با مدارات ای سی یو و تمام جزئیات عملکرد موتور خودرو به طور کامل اشنا میشوید و آن را به راحتی درک میکنید و وجود این علم و دانش به دلیل وجوداساتید زبده ای است که به صورت مفهومی و عملی این آموزش ها برای شما کارورزان تدارک دیده اند.

دومین بخش ان آشنایی و یادگیری نرم افزار های آنالیز به همراه تست انها میباشد.

نرم افزار هایی وجود دارند که قادر هستند واحد کنترل الکترونیکی یا همان ای سی یو خودرو را آنالیز و تست کنند که به وسیله کامپیوتر قابل اتصال هستند در واقع این نرم افزار ها عیب هایی که اتصال کوتاه الکترونیک و یا پایه ریزی اطلاعات ای سی یو را به کارورزان نشان میدهند در واقع روند آن بدین گونه است که چگونه یک ای سی یو را عیب یابی کند اتصالات الکترونیکی آن را کشف کند و آنهارا درست و اصلاح کند همچنین شما قادر به تعمیر نرم افزار میانه یا firmware خواهید بود که شامل اطلاعاتی است که توسط کارخانه در آن ریخته شده است.

سومین بخش آن یادگیری و آموزش الکترونیک میباشد.

در واقع در این قسمت آموزش شما با و سایل و ابزار آلات تعمیر مانند : لحیم کاری ، هویه و همچنین روش کار با دستگاه عیب یاب مولتی متر و سایر ابزار آلات دیگر که به شما در تعمیر ای سی یو کمک میکند آشنا میشوید در واقع در این دوره از آموزش کارورزان میتوانند به صورت کالملا عملی کا با دستگاه مولتی متر و اسیل اسکوپ را به صورت صحیح یاد بگیرند و علاوه برآن قادر خواهند بود قطعاتی که بر روی بر ای سی یو دچار عیب و اشکال شده است را به صورت صحیح تعویض کنند در واقع کارورزان برای تشخیص و تعویض قطعات برد ای سی یو نیاز به یادگیری تکنیک و این آموزش هخا دارند که در دوره آموزش الکترونیک به آنها اموزش میدهیم.

حالت دوم : عیب یابی و تعمیر سنسورهایی که وابسطه به خود ای سی یو هستند.

آموزش و یادگیری استاندارد های الکترونیکی ETSI

در واقع در این دوره از آموزش با استانداردها آشنا میشوید همچنین آشنایی با نحوه تولید دیتا صحیح از جمله از مواردی است که در این دوره به شما کارورزان آموزش داده میشود همچنین اگر این دیتا ها یا استاندار ها خراب شود شامل چه خطاهایی هستند در واقع شما باید مفاهیم کلی استاندارد ها و مقادیر عددی در عملکرد سنسورها را آموزش ببینید تا بتوانید نسبت به آن ها دید ماهرانه ای داشته باشید درواقع کارورزان با داشتن چنین اطلاعاتی میتوانند عیب های ناشی از این قسمت که مربوط به استاندارد ها و خطاهای آن میشود را شناسایی و رفع کنند و یک تخصص در تحلیل سیستم های ترمودینامیک و این زمینه پیدا میکنید.

آموزش و کار با نرم افزار های آنالیز و تست DIAG

در واقع این نرم افزار به ای سی یو خودرو وصل میشود که وظیفه آن عیب یابی ای سی یو خودرو میباشد در واقع ما در این آموزش چگونگی اتصال DIAG آموزش میدهیم و وقتی اطلاعات ای سی یو توسط نرم افزار دریافت شد آن ها را با استانداردهای الکترونیک و مفاهیم کلی مقایسه میکنید و به عیب یابی آن میپردازید در واقع میتوان در طراحی نرم افزار ها کاری کرد که به صورت هوشمند به عیب یابی ای سی یو بپردازنند درواقع بعد از آنالیز کارکرد سیستم و سنسور ها به صورت هشدار خطای سخت افزاری یا نرم افزاری به کارورزان نمایش داده میشود.

آموزش سیستم انژکتور خودرو و سوخت رسانی

شما با شرکت در دوره آموزش تعمیرات ای سی یو ECU تمام مراحل و کارکرد خودرو را با جزئیات کامل یادمیگیرید سوخت خودرو یا بنزین از طریق از طریق پمپ بنزین به طرف موتور خودرو پمپاژ میشود و از اگزوز خودرو گازی که از سوختن بنزین به وجود می آید خارج میشود در دروه الکترونیک پایه در باره سنسورها بحث مفصلی با شما کارورزان داریم.

سر فصل دوره آموزش تعمیرات ای سی یو ECU

عبارتند از:

آشنایی و شناخت با کارکرد موتور ماشین و نحوه کارکرد ای سی یو ماشین

آشنایی و شناخت با محل استقرار سنسور ها ،آشنایی با سیستم سنسور ها و ارتباط آن ها با ECU

آشنایی و شناخت با نقشه کامل ورودی و خروجی سیستم های برقی ماشین و اشنایی با سوکت ها سنسو و ریقه سیم کشی آن ها

آشنایی و شناخت کامل با انواع پروگرام های موجود در بازار

آشنایی و آموزش کامل نحوه پروگرام کردن آی سی های ECU و نحوه تعویض و گذاشتن آن روی برد

آشناای کامل با سیستم هی فـیوزبندی و مکانیکال

آشنایی و شناخت با نـرم افزار مکانیکال مثل الکترونیکال ماشین های هیوندای

موارد دوره تخصصی و حرفه ای آموزش تعمیرات ای سی یو ECU

عبارتند از:

آموزش به همراه تعمیرات کیلومتر آمپر

آموزش به همراه تعمیرات BSI

شناخت به همراه آموزش توربو کردن ماشین

شناخت به همراه ٖآموزش دیکود کردن ecu های ضد سرقت

آموزش به همراه پاک کردن کد های خطا و و نحوه پیدا کردن کد ضبط

آموزش به همراه رفع اشکالات کات کردن در دور پایین

آموزش به همراه تعریف کد سوئیچ با آخرین آپدیت شرکت پژو به همراه امکانات جدید

آموزش به همرات تعمیرات یونیت کمربند AIRBAG

آموزش برطرف سازی ایرادات زاویه دریچه گاز و ایرادات گازخوری در ECU زیمنس

قلقها و ترفندهای آموزش تعمیرات ای سی یو

عبارتند از:

از طریق نرم افزار زیمنس را پیدا میکنیم

آموزش و نحوه ریست کردن SL96

با دسته راهنما 206 را ریست میکنیم

آموزش و شناخت با راه کار های تخصصی کم کردن کیلومتر 206، زانتیا

ریست کردن ECU ماشین با استفاده از باتری همان ماشین

تبدیل کردن ECU ها بدون استفاده از دستگاه

حل مشکل سنسور اکسیژن در ساژم با برنامه خاص

آموزش و یادگیری قلق های سوخت ماشین های دوگانه سوز

روش حذف کردن خطاهای بدون دیاگ

 توضیحاً دوره آموزش تعمیرات ای سی یو ماشینهای خارجی و سنگین با هماهنگی دپارتمان آموزش برگزار میشود.قطعه ای سی یو یک میکرو کامپیوتر کوچک که در در خودرو های انژکتوری موجود می باشد ابتدا در آموزش تعمیرات ای سی یو می پردازیم.

آشنایی با قطعات و کارایی آن ها در ای سی یو ECU

این کامپیوتر کوچک و یا میکرو کامپیوتر داری CPU (سی پی یو) میباشد مانند کامپیوتر های دیگر و برای انجام برنامه ریزی دارای دو حافظه دائم و حافظه موقت میباشد ، درواقع قطعه ای سی یو ECU داخل اتاق ماشین قرار میگیرد و مغز خودروی انژکتوری ای سی یو ECU به حساب می آید.

این قطعه کامپیوتری می تواند میتواند اطلاعاتی را به صورت همزمان از سنسور های مختلفی دریافت نماید.از جمله سنسور های ارائه دهنده اطلاعات ای سی یو می توان به سنسور های دور آر پی ام و سنسورهای فشار داخل ام آی پی سنسور دریچه گاز و سنسور دمای آب و سنسور دمای هوا سنسور اکسیژن سنسور ضربه و… اشاره کرد.

ای سی یو (ECU) پس از دریافت اطلاعات با بررسی شرایط لحظه ای موتور پاسخگوی خروجی ها می باشند. از جمله این خروجی های ای سی یو می توان به انژکتور ها و جرقه زنها اشاره نمود.

هرچه تعداد کیت های انژکتوری در ماشین بیشتر باشد عملکرد خودرو ها بسیار بهتر است و درواقع فاکتور تعیین کننده کیفیت خوب موتور خودرو ، ای سی یو (ECU) میباشد.

ECU بر حسب تعداد سنسور هایی که بر آن ها متصل است شرایط کار موتور خودرو را مورد بررسی قرار داده و فرمان های مناسب را برای انژکتور ها و شمع ها ارسال می کند.و چون دینامیک خودرو های انژکتوری بسیار پیچیده می باشد بنا بر این طراحان ای سی یو جدولی را داخل حافظه ای سی یو جای می دهند که در آن جدول میزان عملکرد های مربوطه مشخص شده است و هرچه دقت در طراحی و استفاده از این جدول در ای سی یو بیشتر و دقیق تر باشد دقت و کیفیت عملکرد ای سی یو نیز به تبع آن بالا خواهد رفت.

 به این نکته توجه نماییم که جدول های موجود در ای سی یو ارتباط و وابستگی کاملی با اوضاع جغرافیایی موتور مثل فشار هوا و دمای هوا دارند.قطعات الکترونیکی خودرو دارای یک خروجی هستند که در صورت به وجود آمدن عیب های احتمالی برای این قسمت ها سیگنالی را به به قسمت کنترل کننده مرکزی یا ای سی یو ارسال می کند و قسمت ای سی یو پس از دریافت سیگنال خطای به وجود آمده در قسمت مر بوطه آن را به صورت کد هایی از پیش تعیین شده به دستگاه عیب یاب ارسال می نماید و همزمان با این امر چراغ های مربوط به عیب یابی در قسمت عیب مربوطه برای آگاهی فرد راننده روشن می شود و در این صورت تعمیر کار به راحتی می تواند عیب قسمت مربوطه در خوردو را متوجه شد و در سدد رفع و تعمیر آن بر آید.خواندن دیتای برنامه ای سی یو و بار گذاری اطلاعات جدید یک راهکار می باشد یکی از اشکالات اساسی این روش وابستگی زیاد به ای سی یو متکی باشد و به مرور زمان و با پیچیده تر شدن سخت افزار های ای سی یو امکان خواندن و تغییر دیتا های ای سی یو بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن می شود و تنها راه حل ارائه روش دسترسی به اطلاعات موجود از طریق شرکت سازنده آن می باشد. روش دوم که اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ای سی یو برای انجام تغییر در پارامتر های  ای سی یو می باشد  هر چند این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد اما وابسته به نوع آن هم  نمی باشد.

آموزشگاه های بساری با داشتن تجربه بالا در زمینه آموزش تعمیراتی همچون آموزش تعمیرات ای سی یو، آموزش تعمیرات پرینتر، آموزش تعمیرات کامپیوتر و ... خدماتی ارائه می دهند که می تواند شما را در یادگیری این امور یاری دهد.

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ