معرفی و آشنایی با نرم افزار های Crash Recovery

اين مبحث را با اين سوال آغاز مي کنيم که آيا شما ترجيح مي دهيد براي احياي مجدد اطلاعات از يک نرم افزار Crash Recovery استفاده کنيد يا به همان هارد معيوب اکتفا نموده و با گرفتاري از اطلاعات آن استفاده مي کنيد؟ اگر در پاسخ به اين سوال دچار ترديد هستيد، کمي به موضوع جدي تر نگاه کنيد. در جامعه اي که بناي آن اطلاعات ديجيتال مي باشد امکان دارد در اثر يک حادثه پيش بيني نشده، اطلاعات دچار مشکل شوند.کاربران محتاط با تهيه نسخه پشتيبان از ديتاهاي مهم، خود را در مقابل چنين احتمالاتي محفاظت مي کنند. در بيشتر مواقع، درايو وقتي دچار عيب مي شود که يکي از قطعات سخت افزاري دستگاه ذخيره کننده يا يکي از اجزاي سيستم عامل دچار اشکال شده باشند. در چنين شرايطي کاربر دسترسي به اطلاعات نخواهد داشت و اين مساله مهمي است که ديتا در داخل درايو در يک شرايط خوب باقي بماند. نرم افزارهاي مخصوص Crash Recovery، ديتا را از معرض چنين خطراتي نجات مي دهند. آموزش تعمير هارد

? نرم افزار Ontrack Easy Recovery Lite 6.1:
اگر هارد در يک سيستم دچارمشکل شود اين مساله باعث نگراني کاربر مي گردد ولي بدتر از آن زماني است که نرم افزار مخصوص Crash Recovery نيز دچار نقص گردد.
برنامه Easy Recovery ، به کندي محتويات درايو را اسکن کرده و امکان جستجوي مرحله اي را فراهم مي سازد. اين برنامه جزئيات هر يک از فايل هاي درخواستي را ليست مي نمايد. در عمليات بازيافت (Restore)، علامت AG نشان دهنده آن است که فايل داراي کيفيت خوبي است و علامتD نشان دهنده پاک شدن فايل است.

برنامه EasyRecovery ميتواند در هر مرتبه حداکثر تعداد 25 فايل را بازيافت( Restore ) کند.

فارغ از قابليت هاي عملياتي بازيابي اطلاعات (Crash Recovery) ، برنامه Easy Recovery Lite داراي چندين قابليت ديگر جهت بازيافت ديتا مي باشد . اين برنامه داراي قسمتي جهت بازيافت فايل هايي مي باشد که به صورت تصادفي پاک شده باشند.همچنين داراي قسمت بازيافت فايل هاي فرمت شده نيز مي باشد منظور فايل هايي که از درون درايو فرمت شده باشند.


? نرم افزار Recover it all:
معمولا نرم افزارهاي Crash Recovery برنامه هايي هستند که توسط کاربران با تجربه مورد استفاده قرار مي گيرد.
در بين نرم افزارهاي Crash Recovery ، برنامه Recover it all در سطح بالاتري قراردارد و بيشتر مورد توجه کاربراني مي باشد که به برنامه قوي تري نياز دارند.

اين برنامه فاقد آيکون هاي غيرضروري براي کاربران است. اما در عوض داراي منوهايي براي کارهاي پيشرفته مانند مشخصه هاي LBA ، درايو ريشه (root drive) ، شکل هندسي درايو (Drive Geometry) و Physical ID است.

از قابليت هاي ديگر اين نرم افزار اين است که مي تواند جداول پارتيشن معيوب و سکتورهاي بوت را تعمير نمايد. همچنين به کمک آن مي توان محتويات درايو معيوب را به دستگاه ديگر کپي کرد. برنامه Recover It All نمي تواند سيستم عامل Dos را پشتيباني کند بنابراين کاربران بايد از طريق سيستم عامل ويندوز اقدام به راه اندازي اين برنامه نمايند و اين مساله اي است که بعد از معيوب شدن هارد، استفاده از اين برنامه غير ممکن مي کند.

? نرم افزار Norton Save & Restore:
بيشتر کاربران امروزي در حين مواجهه با مشکلات مختلف نرم افزاري به محصولات Symantec رجوع مي کنند. اين کمپاني در زمينه بازيافت اطلاعات ، اقدام به توليد چندين نرم افزار نموده است که يکي از بهترين آنها Norton Save & Restore مي باشد. اين نرم افزار داراي تمام قابليت هايي که يک نرم افزار بازيافت لازم است داشته باشد، مي باشد.

عملکرد اين برنامه به اين صورت است که هرگاه درايوي دچار مشکلي شود، کاربر آن درايو را توسط نرم افزار انتخاب و سپس وارد محيط Recover My Computer Wizard مي شود. در طي مراحل کاربر مي تواند ديتا را از درايو صدمه ديده خارج سازد.
نرم افزار Save & Restore علاوه بر قابليت هاي بازيافت مي تواند بکاپ گيري زمانبندي شده را نيز پشتيباني کند. همچنين به کمک اين نرم افزار مي توان نسخه اي از تمام محتويات يک درايو را در درايو ديگر کپي کرد، اما مهمترين اشکال اين نرم افزار اين است که قسمت هاي Crash Recovery بايد قبل از صدمه ديدن درايو روي سيستم نصب باشد. اشکال ديگر برنامه اين است که سيستم به منظور راه اندازي اين برنامه بايد به 256 مگابايت حافظه مجهز باشد.

با استفاده از اين نرم افزار کاربر مي تواند در زمان از کار افتادن غير منتظره هارد، سيستم را مجدد reboot و به راحتي با قراردادن CD بوت کامپيوتر را مستقيما از طريق CD استارت نمايد و اطلاعات را بازيابي کند.
برنامه فوق در هر مرحله از فرايند بازيافت اطلاعات، کاربر را راهنمايي مي کند بطوريکه پس از عمليات اسکن درايو کاربر مي تواند محتويات درايو را ببيند.
منبع: سرزمين دانلود