تامین امنیت بیت کوین چگونه است

تضمین امنیت بیتکوین چالش برانگیز است زیرا بیکوتن مانند مانده حساب بانکی، یک مرجع انتزاعی برای ارزش نیست. بیتکوی بسیار شبیه پول یا طلای دیجیتال است. احتمالا این اصطلاح را شنیده اید که "مالکیت نه دهم قانون است(مالکیت هر چیزی خودش مانند حکم قانونی موثق است)". خوب، در بیتکوین، مالکیت ده دهم قانون است. مالکیت کلید برای باز کردن بیتکوین، معادل داشتن دارایی نقدی یا یک تکه فلز گرانبها است. شما می توانید آن را گم کنید، جا بگذارید، امکان به سرقت رفتن آن هست یا اینکه به طور تصادفی مقدار اشتباه به کسی بدهید. در هر یک از این موارد، کاربر نهایی هیچ راهی ندارد، همانطور که اگر پول نقد را در یک پیاده روی عمومی گم کنید.
با این حال، بیتکوین دارای قابلیت هایی است که پول نقد، طلا و حساب های بانکی آن را ندارند. کیف پول بیتکوین، حاوی کلیدهای شما، می تواند مانند هر فایل دیگری، پشتیبان گیری شود. آن را می توان در چندین نسخه ذخیره کرد، حتی می توان از نسخه پشتیبان تهیه شده، پرینت گرفت.. شما نمی توانید برای پول نقد، طلا و یا حساب های بانکی"پشتیبان" تهیه کنید  . بیتکوین به اندازه کافی از چیزهایی که قبلا وجود داشته، متفاوت هست که باید راهی جدید برای امنیت آن بیابیم.
اصول امنیت
اصل مرکزی در بیتکوین، تمرکززدایی است و پیامدهای مهمی برای امنیت دارد. یک مدل متمرکز مانند یک بانک سنتی یا شبکه پرداخت، برای خارج کردن بازیگران بد، به کنترل دسترسی و بررسی وابسته است. در مقایسه، یک سیستم غیر متمرکز مانند بیتکوین مسئولیت کنترل را به کاربران نهایی واگذار می کند. از آنجایی که امنیت شبکه مبتنی بر اثبات کار ، و عدم کنترل دسترسی است، شبکه می تواند باز باشد و برای ترافیک بیتکوین هیچ رمزگذاری لازم نیست.
در یک شبکه پرداخت سنتی، مانند سیستم کارت اعتباری، "پرداخت" واقعا بی انتها است، زیرا شامل شناسه خصوصی کاربر (شماره کارت اعتباری) است. پس از شارژ اولیه، هر کسی که به شناسه دسترسی پیدا کند می تواند پول بردارد و کارت را دوباره و دوباره شارژ کند. بنابراین، شبکه پرداخت باید با رمزگذاری ایمن شود و باید اطمینان حاصل شود که هیچ جاسوس و یا مداخله گری نمی تواند ترافیک پرداخت، عبور و یا زمانی که ذخیره می شود (در حالت استراحت) را به خطر بیاندازد. اگر یک بازیگر بد به سیستم دسترسی داشته باشد، می تواند معاملات جاری و نشانه های پرداخت را که برای ایجاد معاملات جدید مورد استفاده قرار می گیرند، به خطر بیاندازد. بدتر اینکه وقتی اطلاعات مشتریان به خطر می افتد، مشتریان در معرض سرقت هویت قرار می گیرند و باید برای جلوگیری از استفاده جعلی از حساب های آسیب دیده اقدام کنند.
بیتکوین به طور چشمگیری متفاوت است. یک معامله بیت کوین تنها جا به جایی مقدار خاصی برای یک گیرنده خاص را مجاز می کند و نمی تواند جعل یا اصلاح شود. هیچ اطلاعات خصوصی مانند هویت طرف های معامله را آشکار نمی کند و نمی تواند برای تأیید پرداخت های اضافی استفاده شود. بنابراین، یک شبکه پرداخت بیتکوین نیازی به رمزگذاری یا محافظت در برابر جاسوسی ندارد. در واقع، شما می توانید معاملات بیتکوین را از طریق یک کانال باز عمومی، مانند وای فای بدون رمز و یا بلوتوث، بدون از دست دادن امنیت انجام دهید.
مدل امنیت انحصاری بیتکوین قدرت زیادی را در اختیار کاربران نهایی قرار می دهد. این قدرت مسئولیت حفظ محرمانه کلید ها را بر عهده دارد. برای اکثر کاربران این کار آسان نیست، به ویژه در دستگاه های رایانه  عمومی مانند تلفن های هوشمند یا لپ تاپ های متصل به اینترنت. در حالی که مدل غیر متمرکز بیتکوین از نوع نشانه گذاری انبوه که در کارت های اعتباری دیده می شود، جلوگیری می کند، بسیاری از کاربران نهایی نمی توانند کلید خود را به طور کامل ایمن نگه دارند و یک به یک هک می شوند.