آموزش تعمیرات فتوکپی

فتوکپی بجز انرژی الکتریکی به مواد مصرفی کاغذ و تونر احتیاج دارد. بیشترین خرابی دستگاههای فتوکپی در اثر استفاده ناصحیح کاربر آن بوجود می آید. علم اینکه از چه نوع کاغذی و جوهری استفاده کنیم میتواند طول عمر دستگاه کپی ما را بالاتر ببرد. مواد مصرفی که در دستگاه کپی و نیز تعمیرات دستگاه کپی استفاده می گردد عبارتند از: کاغذ های استاندارد و دولوپر و تونر که بخش های مهم و اساسی برای شروع کار است. کاغذ کپی اگر از استاندارهای لازم پیروی نکند اشکالات زیادی را در کپی بوجود میآود. بطور مثال گیر کرده و برای بیرون آوردن آن لازم است دستگاه باز شود. برخی از ویژگی هایی که این کاغذ باید داشته باشد تا از آن استفاده نمایید عبارتند از : کاغذ خیس نباشد ، کاغذ ها باید دارای وزنی مطلوب باشند و هرگز نباید کاهی باشند ، برش های بد در لبه ها باعث می شود کاغذ در دستگاه گیر کند که توصیه میشود قبل از استفاده از صاف بودن لبه های برش کاغذ مطمئن شوید. طبیعی ست که از کاغذ سفید باید برای کپی استفاده نمایید اگر کمی تا خوردگی روی کاغذ وجود داشته باشد کاغذ احتمال دارد که گیر نماید.
آموزش تعمیر ماشینهای اداری
در آموزش تعمیر فتوکپی موادی مهم تر استفاده می شود که تونر و دولوپر از جمله آنهاست. این دو مواد در هنگام عمل چاپ با هم ترکیب شده و عمل چاپ را انجام می دهند. منظور از تونر همان جوهر می باشد حالا اگر دستگاه ما رنگی باشد به طبع باید از جوهر رنگی استفاده نماییم و جوهر رنگی ما مصرف می شود شما می توانید جوهر های رنگی و یا سیاه و سفید خود را در همین سایت خریداری نمایید تونر و دولوپر کپی رنگی جزو برترین محصولات دنیا می باشد.
بنابراین دستگاه های کپی در مدل ها و طرح های مختلف در تمامی اماکن اداری یا خانه های شخصی وجود دارد . ولی همانطور که مطلع هستید دستگاه های کپی یک بار مصرف نیستند و مطمئنا زمانی که مشکلی برای دستگاه بوجود بیاید می بایست نسبت به تعمیرات دستگاه کپی اقدام کرد.
بخش اصلی در تعمیرات فتوکپی روش صحیح بازکردن آنها میباشد. دستگاههای کپی با توجه به مدل و برند انها بصورت های مختلف باز میشوند. ساختار این دستگها کاملا شبیه به هم میباشد ولی از لحاظ کد ها و قلقهایی که در تعمیر هر یک است متفاوتند.
دستگاه کپی رنگی با کپی سیاه وسفید از قابلتهای مجزا نیز برخوردار است. بطور مثال دستگاه کپی شارپ که کارخانه شارپ یکی از کارخانجات مطرح در زمینه تولید دستگاه های کپی می باشد که شرکت آن در ژاپن می باشد. شارپ در سال ۱۹۷۰ نسبت به گسترش فعالیت خود در زمینه تولید دستگاه های کپی شروع کرده و دستگاه های کپی بسیار زیادی را در مدل های مختلف در بازارهای جهانی صادر کرده است. نحوه بازکردن این دستگاه طبق سرویس منوال آن و اشکالاتی که برای آن بوجود میآید با دستگاههای فتوکپی دیگر تفاوت دارد. غیر از شارپ دستگاههای فتوکپی دیگری در بازار ایران هستند.فتوکپی ریسو گراف, کونیکا, توشیبا, کانن, ریکو از جمله دستگاههایی هستند که بیشترین فروش را دربازار ایران داشته و خرابی هر کدام میتواند کارشناسی خاص خود را داشته باشد.
البته پیشرفت این دستگاهها در سرعت و تکنولوژی کیفیت چاپ آنها بوده است و امکاناتی از قبیل ابعاد کاغذ و ضخامت کاغذ در روند آنها موثر بوده است. تعمیر دستگاه کونیکا مینالتا و آموزش تعمیر فتوکپی توشیبا و تعمیرات فتوکپی کانن و دستگاه کپی ریکو نیاز به دانش اولیه در باز و بسته کردن صحیح به روش کارخانه است. جای پیچ ها در این دستگاهها متفاوت میباشد. بطور کل آموزش تعمیر دستگاه کپی شامل دانش موارد عمومی است که در زیر به آن اشاره میکنیم:
اجزای اصلی دستگاه فتوکپی شامل سه قسمت اصلی میباشد. این سه بخش بدنه فتوکپی، اجزای مکانیکی فتوکپی و اجزای الکترونیکی است.
آموزش سرپوش اسناد در فتوکپی ( orginal cover ‏)
‏برای انجام عملکرد صحیح و کارایی بهتر در هنگام اسکن سند (ارژینال)، از سرپوش (کاور) اسناد استفاده می شود. این سرپوش به صورت متحرک است. برای کپی برداری باید سرپوش را بالا برد. و سند را روی شیشه قرار داد. و سپس دوباره سرپوش را روی سند قرار دهیم.
عملکرد مبز اسناد (table orginal)
‏که به آن شیشه اسناد یا شیشه ارژینال نیز می گویند. برای اسکن سند و شروع کپی برداری باید سند روی شیشه اسناد قرار گیرد. تعویض این شیشه در صورتی است که روی آن خط افتاده است و اسناد را در هنگام چاپ مات و خط دار میگیرد.
شناخت سینی خروجی کاغذ ( Paper exit Tray ‏)
‏اسناد پس از کپی برداری از این محل خارج و روی سینی خروجی کاغذ قرار می گیرند؛ که در مکانیک انواع فتوکپی یکنواخت و با ظرفیت های مختلف است.
آموزش کار با ضامن آزاد کننده کاست فتوکپی ( grip ‏)
‏برای بیرون کشیدن کاست کاغذ باید ضامن آزاد کننده کاست را گرفته و به بالا هل داده و به بیرون ‏بکشیم سپس می توانیم درون آن کاغذ قرار دهیم. این حالت در فتوکپی های مینالتا و شارپ و کپی های رنگی توشیبا یکی است.
‏زمانی که می خو اهید کاغذ را به صورت تک برگ در محل تغذیه تک برگ قرار دهیم باید ابتدا صفحه متحرک یا راهنمای تغذیه را با اندازه سایزکاغذ تنظیم کنید. تمامی دستگاههای فتوکپی و حتی پرینترها این قسمت را برای عملکرد کاربر دارند.
آشنایی با سینی تغذیه دستی (Manual Feed Tray)
نام دیگر آن Baypass یا تک برگی است . اگر بخواهیم به صورت تک برگ از دستگاه کپی بگیریم کاغذ سفید (خام ) را در این محل قرار می دهیم .
آموزش کار با پانل اپراتوری دستگاه فتوگپی (operation panel)
در آموزش تعمیر فتوکپی مهمترین بخش دستگاه که کمک بزرگی هم در تعمیرات آن دارد و کنترل دستگاه و انجام کلیه فرامین و دستورات از این قسمت به دستگاه کپی اعمال می شود . در این پانل نشانگر ها ، کلید ها و کلید نشانگر قرار دارند . ارور کدهای معروف فتوکپی در این بخش نمایش داده میشود. وقتی دستگاه توشیا ، مینالتا، ریکو و یا فتوکپی شارپ خراب میشود و از کار می افتد کدی در این قسمت بصورت چند حرفی و عددی نوشته میشود.
عملکرد درپوش جلو (Front cover)
برای دسترسی به بعضی از قسمت های دستگاه ، سرویس و یا کاغذ گیر کرده و باید این درپوش را باز نمود باید دقت نمود که در حین کپی گرفتن توسط دستگاه این درپوش باز نشود چون با باز کردن آن دستگاه بلافاصله خاموش می شود و امکان دارد کاغذ داخل دستگاه گیر کند .
کلید خاموش و روشن (Power Switch) دستگاههای کپی
کلید برق اصلی دستگاه است و دستگاه فتوکپی به وسیله آن خاموش و روشن می شود . پاور سوئیچ یک نوع کلید الاکلنگی (seesaw) با یک طرفه است که فقط دو حالت قطع و وصل دارد . حتما در هنگام تعمیر دستگاه کپی آنرا از برق کشیده و کلید در حالت آف خاموش باشد. بعد از اینکه دستگاه را از برق میکشید آنرا باز کنید که خازن های روی برد آن تخلیه شده باشند.
آموزش تعمیر ماشینهای اداری
شناخت سینی کاغذ (Paper try) و حجم نگهداری آن
به این قسمت کاست Cassette نیز می گویند اگر بخواهیم بیشتر از یک برگ از دستگاه کپی بگیریم باید کاغذ سفید را در این قسمت قرار دهیم . کاست محل ذخیره کاغذ جهت کپی برداری است. خیلی از اشکالات در نتیجه این است که بیش از حد این سینی پر شده است و یا اینکه کاغذهای انتهایی این سینی بهم چسبیده اند و دو یا چند تایی کشیدن کاغذ باعث خرابی دستگاه و گیر آن میشود.
با جدا سازی کاور روی فتوکپی با انبوهی از قطعات مواجه می شوید با این حال روند فتوکپی گرفتن تنها بر عهده چندین قطعه کلیدی می باشد: درام (drum) گیرنده نور (یا تسمه)، دسته ای از سیم ها، لامپ و عدسی ، تونر و فیوز Fuser
قطعه مهم و کارا در فتوکپی درام (drum) است که می تواند به صورت انتخابی شارژ شود. در نتیجه فقط قسمتهایی از آن تونر را جذب می کند. در دستگاه کپی شما تصویری با الکتریسیته ساکن روی سطح درام (drum) ایجاد می کنید. جایی که کاغذ اصلی سیاه است بر روی درام(drum) الکتریسیته ساکن ایجاد اما جایی که سفید است ایجاد نمی کند. چیزی که شما می خواهید این است که بخش سفید کاغذ پودر تونر را جذب نکند.برای انجام اینکار دستگاه کپی از نور استفاده می کند و به این خاطر است که به آن دستگاه قتوکپی می گویند(کپی با استفاده از نور)
– به طریقی تونر باید به سطح درام و از آنجا به سطح کاغذ انتقال یابد. درام drum به صورت انتخابی کاغذ را جذب می کند. آنگاه سطح کاغذ با الکتریسیته ساکن شارژ می شود و تونر از سصطح درام(drum) به سطح خود می کشد.
– تونر به دما حساس است و در نتیجه هنگامی که ذرات نرم تونر از درام drum جدا می شوند با استفاده از گرما به سطح کاغذ می چسبند.
درام یا تسمه از مواد هادی نور ساخته می شوند که برای تعمیرات درام فتوکپی نیاز به دانش کارکرد این قطعه داریم. در اصل سطح درام (drum) شارژ می شود. باریکه نور شدیدی از کاغذی که روی شیشه دستگاه کپی قرار داده شده است عبور می کند. نور از قسمت های سفید کاغذ منعکس شده و با سطح درام و زیر آن تماس برقرار می کند.
هنگامی که فوتون های نور با سطح درام برخورد می کند الکترون ها از اتم های حساس به نور درام جدا شده و سطح مثبت بالایی را خنثی می کند (ناحیه شارژ شده). نواحی تیره سطح کاغذ مانند متن و تصاویر نور را به سطح درام منعکس نمیکند و در نتیجه نواحی با بار مثبت روی درام باقی می ماند.
آنگاه رنگینه های تیره که با بار منفی شارژ شده اند (تونر) در سطح درام پخش می شوند و این ذرات رنگینه به بارهای مثبتی که روی درام باقی مانده اند می چسبند. سپس صفحه کاعذی که با بار مثبت شارژ شده است از سطح درام عبور می کند که در نتیجه آن ذرات تونر از سطح درام به روی کاغذ جذب می شوند. بعد از آن در این مرحله کاغذ گرم می شود تا ذرات تونر را با سطح کاغذ بیامیزد.
در آموزش تعمیرات فتوکپی شما کافیست با عملکرد قطعات مکانیکی آن آشنایی کامل را بدست آورید تا براحتی با دانش اینکه هر قطعه چه کاری انجام میدهد به عیب برسید. آموزش تعمیر کپی بسیار مبحث ساده است در صورتیکه بدانیم به چه صورت و از کجا باید شروع کرد. همیشه سعی کنیم ایرادی را که مشتری اعلام میکند را آنالیز کنیم. تعدادی دستور چاپ دهیم تا به صحت خرابی دست پیدا کنیم و سپس دستگاه را باز کنیم و به تعمیر آن بپردازیم.