نکاتی برای تمیز کردن لپ تاپ

از لوازم پاک کننده مجاز و استاندارد استفاده کنيد
امروزه اکثر کاربران رايانه، از تميزکننده‏هايي که در قالب اسپري، قطره و دستمال‌هاي مرطوب در بازار موجودند براي تميز کردن رايانه استفاده مي‌کنند. اين تميزکننده‌ها در مارک‌هاي مختلفي که اکثراً متفرقه هستند در بازار موجودند، اگر چه اين محصولات کيفيت زيادي ندارند، اما استفاده از اين تميزکننده‌ها، حتي در صورت تقلبي بودن به مراتب بهتر از استفاده از محلول‌هاي دست ساز است که برخي از کاربران رايانه از آن استفاده مي‌کنند. در هر حال بهتر است از محلول‏ها و مواد پاک کننده مجاز و داراي استاندارد استفاده کنيد.
از محلول‌هاي پاک کننده در فواصل زماني معين استفاده کنيد
اگرچه فعالان بازار معتقدند استفاده از مواد پاک کننده مخصوص رايانه، آسيبي به اين کالا نمي‌رساند، اما کارشناسان معتقدند استفاده از اين مواد در فواصل زماني کوتاه، مي‌تواند باعث ايجاد نقص در رايانه و قطعات آن شود، البته نظرات متعددي در اين زمينه وجود دارد. کارخانه‏ هاي سازنده لپ تاپ به تميزکاري لپ تاپ يک بار در سال معتقدند. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم . گروهي مي‌گويند استفاده از محلول‌هاي پاک کننده در فواصل زماني کوتاه، منجر به بروز تغييرات ظاهري در ظاهر لپ تاپ مي‌شود و بهتر است در فواصل زماني سه ماه يک‌بار از اين مواد استفاده کرد و در موارد ديگر از پنبه آغشته به آب براي پاک کردن لپ تاپ استفاده کرد، اما گروه ديگري مي‌گويند، از آنجا که اين محلول‌ها مطابق با استانداردهاي جهاني و با حساسيت خاص توليد شده‌اند، آسيبي به دستگاه نمي‌رسانند و مي‌توان هر يک ماه يک‌بار هم از آن استفاده کرد. به هر حال با توجه به وفور کالاهاي تقلبي در بازار، بهتر است احتياط کرده و در فواصل زماني طولاني‌تري از اين تميز کننده‌ها براي شستشوي لپ تاپ استفاده کنيد.
استفاده از جاروبرقي، ممنوع!
هرگز براي تميز کردن لپ تاپ، از جاروبرقي يا وسايل اين چنيني استفاده نکنيد. برخي از افراد براي زدودن گرد و غبار لپ تاپ، به ويژه گرد و غبار بين کليدها و ... از جاروبرقي يا جارو شارژي استفاده مي‌کنند؛ اما اين کاري بسيار اشتباه است که سلامت لپ تاپ را به شدت تهديد مي‌کند، پس بهتر است به جاي استفاده از جاروبرقي، از جاروهاي کوچک با توان مشخص که مخصوص لپ تاپ است يا اسپري‌هاي هواي فشرده براي زدودن گرد و غبار روي لپ تاپ استفاده کنيد. همچنين مي‌توانيد از قلم‌موهاي نرم و کوچک براي زدودن گردو و غبار از لپ تاپ استفاده کنيد.
براي تميزکاري لپ تاپ مرحله به مرحله پيش برويد
اولين قدم براي تميز کردن رايانه اين است که دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پريز جدا کنيد. بهتر است قسمت بيروني بدنه رايانه را با جاروهاي مخصوص رايانه که در بازار موجودند تميز کنيد و سپس به سراغ قسمت‌هاي داخلي رايانه برويد و CPU، مادربرد و ديگر قطعات را با استفاده از يک قلم‌موي کوچک و نرم گرد روبي کنيد، البته بايد مواظب باشيد تا قطعات کوچک روي مادربوردها به ويژه جامپرها جابه‌جا نشود. براي تميز کردن داخل درايو رايانه نيز بهتر است از کيت‏هاي مخصوص تميز کردن درايو استفاده شود که در بازار با قيمتي اندک به فروش مي‌رسند. در تميز کردن صفحه LCD مانيتور هم بايد دقت فراواني شود، چرا که اين مانيتورها از شيشه ساخته نشده‌اند؛ بنابراين هيچ وقت هيچ مايعي را به طور مستقيم روي آن اسپري نکنيد و از دستمال کاغذي از هر نوع، براي تميز کردن آن استفاده نکنيد؛ چرا که باعث خش افتادن روي صفحه آن مي‌شود. پس بهتر است از دستمال‌هاي پارچه‏اي کتان نرم براي اين کار استفاده کنيد.
از ابزارهاي محافظتي و ايمني استفاده کنيد
بهتر است پس از پاک کردن و تميز کردن لپ تاپ، از کاور و محافظه‌هايي که در بازار موجود است استفاده کنيد. به عنوان مثال از کاورهاي کيبورد يا کاور روي صفحه نمايش استفاده کنيد. در اين صورت دستگاه شما به تميزکاري کمتري نياز خواهد داشت.