اگر لپ تاپ دارید، حتما بخوانید

- وارد آوردن ضربه به لپ تاپ، مي تواند باعث بروز اشکال در دستگاه شود. لذا مراقب باشيد که به هيچ عنوان به طرفين دستگاه و مخصوصاً پشت LCD و زير دستگاه، ضربه وارد نشود.
- دستگاه به شدت در برابر ريختن مايعات مانند آب، چاي، قهوه و … حساس و آسيب پذير است.
- توجه داشته باشيد که اگر پريزهاي تلفن منزل يا محل کارتان به صورت سوکتي نباشد، احتمال اتصال دو شاخه مودم دستگاه، به پريز برق بسيار زياد است. بايد بدانيد که چه دستگاه خاموش باشد چه روشن، بلافاصله مودم دستگاه خواهد سوخت. براي جلوگيري از اين حادثه، مي توانيد از دوشاخه هاي آنتي شوک برق، استفاده نماييد که در دسترس و بسيار ارزان هستند.
- در موقع بستن در لپ تاپ، دقت داشته باشيد که هيچ گونه شيئي مابين LCD و صفحه کليد قرار نداشته باشد، زيرا باعث شکستن LCD مي گردد.
- بهتراست چنانچه از CD و ِDVD استفاده زياد و طولاني مدت مي نماييد (مثلاً ديدن فيلم و يا شنيدن موسيقي)، آنها را بر روي هاردديسک کپي کنيد. در اين صورت درايو شما در کوتاه مدت مستهلک نخواهد شد.
- صفحه نمايشگر لپ تاپ بسيار حساس است، بنابراين هرگز و تحت هيچ شرايطي، به منظور صيقل دادن آن، يا لکه زدايي آن، به طور مستقيم هيچ گونه مايعي را (از جمله الکل، استون، ادکلن و …) به روي صفحه آن نپاشيد.
-  هرگز دستگاه را در برابر حرارت مستقيم يا تابش مستقيم نور خورشيد (مخصوصاً درون اتومبيل يا مکان هاي بسته) قرار ندهيد.
محل استقرار دستگاه
- دستگاه را بر روي سطوح پرزدار، مانند فرش و موکت قرار ندهيد و از گرد و غبار و رطوبت، به طور جدي دور نگه داريد. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم .
- بهتر است دستگاه را بر روي سطح صاف و خشک و بدون لرزش قرار دهيد. دستگاه به هنگام کار بسيار گرم مي شود (که البته مشکلي براي دستگاه ايجاد نمي کند)، لذا سطوحي که نسبت به حرارت آسيب پذير هستند و يا بعضي از ميزهايي که سطوح رنگي حساس دارند، ممکن است آسيب ببينند.
- هرگز دستگاه را روشن درون کيف نگذاريد. همچنين دقت نماييد که دريچه هاي عبور هوا در لپ تاپ، پوشانده نشوند.
شارژ و نگهداري از باتري لپ تاپ
-  در صورت خراب شدن باطري لپ تاپ (سقوط يا ضربه)، تهيه يدکي اصل و استاندارد آن مشکل بوده و ضمناً قيمت بالايي دارد. لذا در مراقبت از آن بايد بسيار کوشا باشيد.
-  توصيه مي شود پس از خريد لپ تاپ، قبل از هر چيز دستگاه را به صورت خاموش، بيش از 10ساعت به برق متصل کنيد تا باطري آن کاملاً شارژ شود. نگران نباشيد، زيرا در صورت شارژ کامل به طور اتوماتيک، عمل شارژ متوقف خواهد شد. اما رعايت اين موضوع در افزايش طول عمر باطري لپ تاپ، موثر است.
- پس از شارژ اوليه، مي توانيد هر زمان که خواستيد دستگاه را به برق متصل کنيد تا عمل شارژ انجام شود. توجه داشته باشيد که هرگز نگذاريد که ميزان شارژ باطري به زير 10% برسد و قبل از رسيدن به اين مرحله، حتماً آن را به برق متصل نماييد تا شارژ شود. بدين وسيله فشار کمتري در حين عمليات شارژ، به باطري وارد مي شود.
- اگر مدت زمان زيادي قرار است که لپ تاپ، در جايي ثابت بماند و دائم به برق متصل باشد، توصيه مي شود که باطري آن در حالتي که به ميزان حداقل 1/3(يک سوم) شارژ داشته باشد، از دستگاه خارج شود و در محل خشک و در دماي 0 تا 30+ درجه سانتي گراد، خارج از لپ تاپ، نگهداري شود.
- براي اتصال شارژ به لپ تاپ، بهتر است ابتدا DC Jack را به لپ تاپ، سپس کابل برق را به شارژر و در انتها دو شاخه کابل را به پريز برق متصل نماييد. همچنين توصيه مي شود در Windows، آيتم Energy Saving را فعال نماييد، تا طول عمر باطري اضافه شود.
درايوها
- لنز يا Optic درايوها بسيار حساس مي باشد. فراموش نکنيد که اين لنزها براي خواندن  CD و ِDVD  هاي اصل طراحي شده است. بنابراين اصراري در خواندن هرگونه DVD/CD که به صورت غير استاندارد و روي  CD و ِDVD هاي خام نامرغوب کپي شده، نداشته باشيد.
- اگر از درايو دستگاه خود استفاده نمي کنيد، CD و ِDVD  را از آن خارج کنيد و به خصوص در هنگام حمل آن، هرگز CD/DVD در داخل درايو جا نماند که اين موضوع مي تواند به درايو آسيب جدي وارد کند.
صفحه نمايش و صفحه کليد
- براي تميز کردن صفحه نمايش، تنها از مايعات مخصوص و يک دستمال بدون پرز که کمي مرطوب باشد، استفاده کنيد. سپس آن را با دستمال تميز و نرم ديگري خشک کنيد.
- براي پاک کردن صفخه کليد، از هيچ گونه اسپري (حتي خشک) استفاده نکنيد.
- دقت کنيد نفوذ مايعات و گرد و غبار به داخل صفحه کليد، به سرعت موجب خراب شدن و يا حداقل، کاهش کارآيي صفحه کليد مي شود.
- در صورتي که تصادفاً مايعي روي دستگاه شما ريخت، سريعاً آن را خاموش و باتري را جدا کنيد. سپس، آن را با دميدن باد سرد، خشک کرده، و در اولين فرصت به مرکز خدمات مراجعه کنيد. (روشن کردن دستگاه در اين وضعيت و حتي به بهانه آزمايش کارکرد آن، ممکن است سبب بروز خسارات جدي و جبران ناشدني شود.)
چند نکته درباره نگهداري از آداپتور
- تحت هيچ شرايطي، آداپتور لپ تاپ را به هيچ دستگاه ديگري متصل نکنيد.
- بر روي سيم آداپتور، هيچ جسم سنگيني قرار ندهيد و روي آن نايستيد. همچنين سيم آداپتور را در مسير رفت و آمد قرار ندهيد.
- براي جدا کردن آداپتور از برق، سيم آداپتور را نکشيد و فقط از دو شاخه بکشيد.
- توجه داشته باشيد براي ارتباط برق با آداپتور، از سيم بلند استفاده نشود.