آموزش 10 روش برای افزایش عمر باتری های موبایل

حتما تا به حال در موقعيتي قرار گرفته ايد که باتري گوشي در حال تمام شدن است و امکان شارژ آن نيز وجود ندارد. در اين گونه مواقع دانستن ترفندهايي که باعث افزايش عمر باتري گوشي مي شوند بسيار مفيد است. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعمير موبايل همراه باشيد دراين مطلب به اختصار، 10 ترفند ساده و کاربردي را براي افزايش ميزان شارژدهي گوشي را براي شما توضيح داده ايم.

? ويبره و زنگ گوشي را قطع کنيد:
ويبره يا همان لرزش گوشي از جمله دشمنان باتري گوشي هاست. اگر در موقعيتي هستيد که بدون شنيدن زنگ موبايل و فقط از طريق نور گوشي متوجه تماس مخاطب مي شويد، پس زنگ و ويبره را  غير فعال کنيد تا باتري بيشتر عمر کند. کم کردن صدا تا کمترين ميزان نيز کمک کوچکي به ذخيره باتري خواهد کرد. البته استفاده از زنگ هاي ساده که پيش فرض خود گوشي هستند و به استفاده از پردازنده نياز ندارند نيز کمک شاياني به حفظ باتري مي کند.

? از فلاش استفاده نکنيد:
سعي کنيد خيلي از فلاش دوربين موبايل ها استفاده نکنيد زيرا اين گجت کوچک، انرژي زيادي لازم دارد و براي اين منظور از باتري گوشي استفاده مي کند. به ويژه هنگام گرفتن چند عکس پشت سرهم، باتري بيشتري مصرف خواهد شد.

? ميزان نور صفحه نمايش را کم کنيد:
صفحه نمايش گوشي هاي هوشمند بزرگ هستند و اين مساله باعث مصرف بيشتر باتري مي شود. البته بعضي مدل هاي موجود در بازار حسگرهاي تنظيم نور دارند. اين حسگر به صورت خودکار در محيط هاي روشن، نور نمايشگر را کم و در محيط هاي تاريک آن را زياد مي کند. اما در کل با کم کردن نور صفحه نمايش و قرار دادن آن در کمترين ميزان، مي توان تا 50 درصد انرژي را ذخيره و عمر باتري را بيشتر کرد. نمايشگر گوشي هاي تلفن همراه بعد از مدتي بي استفاده ماندن خاموش مي شوند. اين امر کمک بسياري در افزايش ميزان شارژدهي باتري مي کند. در نتيجه کاربر مي تواند با کم کردن اين زمان از طريق تنظيمات صفحه نمايش به کاهش مصرف باتري گوشي اش کمک فراواني کند.

? برنامه هايي که نياز نداريد را غيرفعال کنيد:
برنامه هاي کاربردي گوشي و نرم افزارهايي همچون بلوتوث، GPRS، واي فاي و GPS جزو مصرف کننده گان اصلي باتري به شمار مي روند. اين برنامه ها در حالت فعال حتي اگر استفاده نشوند، باز هم باتري مصرف مي کنندبه همين دليل براي ذخيره باتري و افزايش عمر آن بهتر است برنامه هايي که به آنها نياز نداريم را غيرفعال کنيم.

? به جاي تماس و ايميل از پيام کوتاه استفاده کنيد:
ارسال ايميل 2 تا 4 برابر بيش از برقراري تماس انرژي مصرف مي کند. در مواقع ضروري که باتري نفس هاي آخرش را مي کشد هرگز ايميلي ارسال نکنيد. به جاي نوشتن و فرستادن نامه الکترونيک، با مخاطبتان تماس بگيريد. اگر کارتان طوري است که مي توان پيام کوتاه فرستاد، بهتر است آن را اس ام اس کنيد. زيرا فقط نوشتن پيام کوتاه باتري مصرف مي کند و ارسال آن هيچ نيرويي نمي خواهد.

? صداهاي غيرضروري را قطع کنيد:
بيشتر گوشي ها صداهاي کوتاهي براي فعاليت هاي خود دارند. به طور مثال، کليدهاي صفحه کليد يا کي پد هنگام تايپ صدا دارند يا خاموش و روشن شدن گوشي با موسيقي کوتاهي همراه هستند. اينگونه صداها و موسيقي هاي غيرضروري نيز به اندازه خود باعث کاهش ميزان شارژدهي باتري هستند که با قطعشان مي توان باعث عمر بيشتر باتري شد.

? فقط براي برقراري تماس از گوشي استفاده کنيد:
بازي کردن، تماشاي ويدئو، تماشاي عکس و بزرگ و کوچک کردن آنها و استفاده از اينترنت و وب گردي، همه دشمنان باتري هستند. پس هنگامي که در تلاش براي روشن نگه داشتن گوشي هستيد از هيچ کدام از اين برنامه ها استفاده نکنيد. بهتر است  در اين گونه مواقع از گوشي فقط براي برقراري تماس استفاده کنيد.

? اگر آنتن دهي ضعيف است گوشي را خاموش کنيد:
جست وجو براي آنتن يکي از مواردي است که باتري زيادي مصرف مي کند. به ويژه در مکان هايي که آنتن ضعيف است گوشي مدام به دنبال سيگنال مي گردد و همين امر عمر آن را مي کاهد. پس در مکان هايي که تحت پوشش شبکه موبايل نيستند بهتر است گوشي خود را خاموش کنيد يا در حالت پرواز (Flight) بگذاريد. مکان هاي شلوغ و پر رفت و آمد نيز باعث فعاليت بيشتر گوشي و افزايش مصرف باتري مي شود زيرا تعداد کاربراني که از يک دکل واحد استفاده مي کنند افزايش مي يابد.

? از مرگ باتري جلوگيري کنيد:
تا به حال برايتان پيش آمده که باتري موبايل چندسلول شارژ را نمايش مي دهد اما ناگهان با يک تماس کوتاه گوشي خاموش شده باشد! اين يعني باتري شما عمرش را کرده و به نوعي فاسد شده است. کاري براي چنين باتري هايي نمي توان انجام داد اما اگر باتري نو خريده ايد، حتما توجه داشته باشيد که پيش از خالي شدن همه باتري، آن را دوباره شارژ نکنيد. اين کار باعث مي شود سلول هاي آن به مرور بميرند و عمر آن به مرور کاهش پيدا  کند.

? باتري را از گرما دور نگه داريد:
گرما دشمن درجه يک باتري گوشي تلفن همراه است. سعي کنيد تا حد امکان گوشي اي که باتري اش در حال تمام شدن است را در محل هاي گرم مثل ماشيني که در آفتاب پارک شده است يا در دست و تماس با بدن نگه نداريد زيرا گرماي بدن نيز از عمر آن مي کاهد.بهترين مکان براي گوشي جايي خنک و به درو از گرما مي باشد.