ابتداي سخن را با معناي کلمه اي سي يو شروع ميکنيم و آن همان واحد کنترل موتور است (ECU) و به آن (ecm) هم ميگويند به معناي engine control madule يعني ماژول کنترل کننده موتور. از نام اي سي يو پيداست که يک بخش يا واحدي است که سر و کار آن با موتور است و در مرحله دوم کار کنترل و هماهنگي هاي موتور را انجام ميدهد .چه شد که احساس شد نياز به قطعه اي با اين مشخصات نياز است خود جرياني شنيدني دارد.مصرف بي رويه خودرو ها از طرفي و اينکه کنترل همه امور مربوط به موتور توسط راننده دشوار بود و بسيار اوقات سبب آسيب هايي جبران ناپذير به راننده و سرنشينان ميشد سبب به وجود آمدن سيستمي شد که بسياري از امور را از روي دوش راننده بر ميداشت و اين واحد بر اساس مشخصاتيکه بدان داده شده بود اين کارها را بر عهده گرفته و به بهترين نحوي انجام داد چند سال پيش در اروپا,امريکاي شمالي و شرق دور شرکتهاي توليد کننده اتوموبيل به اين باور رسيدند که ميتوان با مديريت رايانه اي خودرو,بسياري از امور را به آن محول کرد و از حالت دستي به حالت کامپيوتري در آورد. اين شد که وسيله اي بنام ايسيو ecu يا بخش کنترل موتور اختراع گرديد و به مرور زمان تکميل گرديد با بشکل امروزي آن بر روي ماينهاي کروز درآمد.از آنجا که اي سي يو خودرو يک بخش کاملاً الکترونيکي آن است و با توجه به درخوستهاي بسيار,دپارتمان الکترونيک آموزشگاه ايران تعميرات,دوره آموزش تعميرات اي سي يو ماشين هاي سواري داخلي , آموزش تعميرات ECU ماشينهاي خارجي و آموزش تعميرات اي سيو ماشينهاي کشنده و راهسازي و بزرگ را راه اندازي نمود.
انواع سنسورهاي وابسته به اي سي يو ECU خودرو
درواقع سنسورها قطعاتي هستند که براي اي سي يو اطلاعات مورد نياز را براي تصميم گيري و آناليز آمده ميکنند سنسورهاي مختلفي وجود دارد که کارکرد و وظايف مختلفي را انجام ميدهند که اطلاعات و ديتاهاي جمع آوري شده از راه ديتاهاي الکترونيک و پالس ها در اختيار واحد اي سي يو خودرو قرار ميدهند
انواع سنسور ها به شرح زير ميباشد :
سنسور دما
سنسور اکسيژن
سنسور فشار
سنسور گشتاور
جزو سنسورهايي ميباشند که اطلاعات را جهت تصميم گيري در اختيار واحد کنترل يا اي سي يو قرار ميدهند که در ادامه به توضيح هريک از آن ها ميپردازيم :
سنسور دما
سنسور دما ، دماي مربوط به موتور را که به سانتي گراد است در اختيار واحد کنترل يا اي سي يو قرار ميدهد که اين دما بسيار حائز اهميت است براي اينکه براي سوختن بهتر موتور و براي کاکرد خوب سيال روغن اين دما بايد بين 70 تا 80 درجه سانتي گراد باشد و وظيفه واحد کنترل يا اي سي يو اين است که تصميم بگيرد در چه دمايي موتور را خنک کند تا عملکرد موتو به خطر نيفتد در واقع اي سي يو اين کار را اين گونه انجام ميدهد که اي سي يو به صورت خودکار و الکترونيکي براي اينکه اب داغي که درون موتور قرار دارد را به رادياتو وارد کند يک دريچه باز ميکند و در نهايت وقتي دما به حد مطلوب رسيد اين دريچه را ميبندد اما در خودروهاي قديمي اين کار به وسيله ترموستات انجام ميشد که به اندازه کافي دقت لازم را نداشت.
سنسور اکسيژن
اين سنسور نقش بسيار مهمي را در سوخت موتور خودرو ايفا ميکند درواقع ميزان اکسيژني که در هوا وجود دارد به همراه غلضت ان در اختيار واحد کنترل يا اي سي يو ميگذارد تا اي سي يو تصميم بگيرد چه اندازه سوخت براي بهترين و بهينه ترين حالت ممکن نياز است درواقع يک فرمول براي بهترين و بهينه ترين حالت سوخت در واحد کنترل يا اي سي يو تعريف شده است که واحد کنترل براساس اين فرمول ميزان پاشيدن سوخت را در اين اکسيژن که بهترين حالت آن است انجام ميدهد .
سنسور فشار
در واقع سنسور فشار اطلاعاتي را در اختيار واحد کنترل يا اي سي يو قرار ميدهد که مربوط به فشار اتمسفري است که موتور در آن کار ميکند در داخل مينفولد هرچه فشار اتمسفر بيشتر باشد مقدار ترکيب هوا هم در آن بيشتر ميشود اي سي يو با استفاده از اطلاعات داخلي خود تصميم ميگيرد که براي بهترين و بهينه ترين حالت ميزان سوخت بايد چقدر باشد عامل اصلي و تاثير گذار در سوخت موتور فشار هوا ميباشد سنسور فشار و سنسور اکسيژن در سيستم سوخت رساني ، احتراق و مقدار مصرف سوخت موتور نقش بسزايي دارند .
سنسور گشتاور
وظيفه اين سنسور اين است که ميزان بار را روي گيربکس اندازه گيري ميکند و در نهايت اين اطلاعات را در اختيار واحد کنترل يا اي سي يو قرار ميدهد تا اي سي يو بتواند در مورد بهترين زمان براي عوض کردن دنده تصميم بگيرد اين امر در جاده هايي که لغزنده هستند کاربرد بسزايي دارد که که از هرز شدن چرخ هاي ماشين جلوگيري ميکند ک واحد اي سي يو اين تصميم را ميگيرد در خودرو هايي که داراي سيستم 4WD هستند نقش بسيار کليدي را ايفا ميکند و سيستم هايي مانند سيستم انتقال قدرت موتور ، دفرانسيل ، کلاج و... توسط اين سنسور بهينه ميشود.
تعميرات اي سي يو به دو دسته کلي تقسيم ميشود
دسته اول آن خراب شدن خود اي سي يو ميباشد که آموزش هاي مرتبط با آن به شما آمووزش داده ميشود.
دسته دوم خراب شدن سنسورهايي که به خود اي سي يو وابسته هستند که باعث ميشود در کارکرد انها اختلال ايجاد کند.
حالت اول : عيب يابي و تعميرات مدارات اصلي الکترونيکي اي سي يو
عواملي مانند : رطوبت ، ضربه ، اتصال الکتريکي ، نوسانات و اختلاف فشار و ... از جمله عواملي هستند که باعث بروز مشکل در مدارات الکترونيکي اي سي يو ميشوند چرا که اي سي يو خود يک قطعه الکترونيکي محسوب ميشود.
براي اينکه بتوانيد عيب هاي اي سي يو را برطرف کنيد بايد با مفهوم کلي آن ابتدا آشنا شويد و پيش نياز هاي مورد نظر را پشت سر بگذاريد در واقع اساتيد ما در آموزشگاه ايران تعميرات مفاهيم مرتبط به اين دوره را به صورت پايه اي و اصولي به کارورزان خود اموزش ميدهند که بتوانند به صورت کامل و عيني اين مفاهيم را درک کنند و در تعميرات اي سي يو پياده سازي کنند.
به طور کلي يادگيري مفاهيم و عيب يابي اي سي يو به 3 بخش کلي تقسيم شده است که کارورزان هم به صورت عملي در کارگاه هاي مجهز و هم به صورت تئوري اين مباحث را ياد ميگيرند و به يک تعميرکار حرفه اي، اي سي يو تبديل ميشوند.
اولين بخش آن آموزش و درک مفاهيم به صورت اصولي و پايه اي ميباشد.
با استفاده از آموزش ها نوين و جديد که اساتيد زبده ما براي شما در نظر گرفتند ديد عميقي نسبت به عيب يابي مدارات اي سي يو به شما ميدهند که اين فرآيند به صورت عملي در مجهزترين کارگاه براي شما کارورزان در نظر گرفته شده است در واقع شما با گذراندن اين بخش از آموزش شما با مدارات اي سي يو و تمام جزئيات عملکرد موتور خودرو به طور کامل اشنا ميشويد و آن را به راحتي درک ميکنيد و وجود اين علم و دانش به دليل وجوداساتيد زبده اي است که به صورت مفهومي و عملي اين آموزش ها براي شما کارورزان تدارک ديده اند.
دومين بخش ان آشنايي و يادگيري نرم افزار هاي آناليز به همراه تست انها ميباشد.
نرم افزار هايي وجود دارند که قادر هستند واحد کنترل الکترونيکي يا همان اي سي يو خودرو را آناليز و تست کنند که به وسيله کامپيوتر قابل اتصال هستند در واقع اين نرم افزار ها عيب هايي که اتصال کوتاه الکترونيک و يا پايه ريزي اطلاعات اي سي يو را به کارورزان نشان ميدهند در واقع روند آن بدين گونه است که چگونه يک اي سي يو را عيب يابي کند اتصالات الکترونيکي آن را کشف کند و آنهارا درست و اصلاح کند همچنين شما قادر به تعمير نرم افزار ميانه يا firmware خواهيد بود که شامل اطلاعاتي است که توسط کارخانه در آن ريخته شده است.
سومين بخش آن يادگيري و آموزش الکترونيک ميباشد.
در واقع در اين قسمت آموزش شما با و سايل و ابزار آلات تعمير مانند : لحيم کاري ، هويه و همچنين روش کار با دستگاه عيب ياب مولتي متر و ساير ابزار آلات ديگر که به شما در تعمير اي سي يو کمک ميکند آشنا ميشويد در واقع در اين دوره از آموزش کارورزان ميتوانند به صورت کالملا عملي کا با دستگاه مولتي متر و اسيل اسکوپ را به صورت صحيح ياد بگيرند و علاوه برآن قادر خواهند بود قطعاتي که بر روي بر اي سي يو دچار عيب و اشکال شده است را به صورت صحيح تعويض کنند در واقع کارورزان براي تشخيص و تعويض قطعات برد اي سي يو نياز به يادگيري تکنيک و اين آموزش هخا دارند که در دوره آموزش الکترونيک به آنها اموزش ميدهيم.
حالت دوم : عيب يابي و تعمير سنسورهايي که وابسطه به خود اي سي يو هستند.
آموزش و يادگيري استاندارد هاي الکترونيکي ETSI
در واقع در اين دوره از آموزش با استانداردها آشنا ميشويد همچنين آشنايي با نحوه توليد ديتا صحيح از جمله از مواردي است که در اين دوره به شما کارورزان آموزش داده ميشود همچنين اگر اين ديتا ها يا استاندار ها خراب شود شامل چه خطاهايي هستند در واقع شما بايد مفاهيم کلي استاندارد ها و مقادير عددي در عملکرد سنسورها را آموزش ببينيد تا بتوانيد نسبت به آن ها ديد ماهرانه اي داشته باشيد درواقع کارورزان با داشتن چنين اطلاعاتي ميتوانند عيب هاي ناشي از اين قسمت که مربوط به استاندارد ها و خطاهاي آن ميشود را شناسايي و رفع کنند و يک تخصص در تحليل سيستم هاي ترموديناميک و اين زمينه پيدا ميکنيد.
آموزش و کار با نرم افزار هاي آناليز و تست DIAG
در واقع اين نرم افزار به اي سي يو خودرو وصل ميشود که وظيفه آن عيب يابي اي سي يو خودرو ميباشد در واقع ما در اين آموزش چگونگي اتصال DIAG آموزش ميدهيم و وقتي اطلاعات اي سي يو توسط نرم افزار دريافت شد آن ها را با استانداردهاي الکترونيک و مفاهيم کلي مقايسه ميکنيد و به عيب يابي آن ميپردازيد در واقع ميتوان در طراحي نرم افزار ها کاري کرد که به صورت هوشمند به عيب يابي اي سي يو بپردازنند درواقع بعد از آناليز کارکرد سيستم و سنسور ها به صورت هشدار خطاي سخت افزاري يا نرم افزاري به کارورزان نمايش داده ميشود.
آموزش سيستم انژکتور خودرو و سوخت رساني
شما با شرکت در دوره آموزش تعميرات اي سي يو ECU تمام مراحل و کارکرد خودرو را با جزئيات کامل يادميگيريد سوخت خودرو يا بنزين از طريق از طريق پمپ بنزين به طرف موتور خودرو پمپاژ ميشود و از اگزوز خودرو گازي که از سوختن بنزين به وجود مي آيد خارج ميشود در دروه الکترونيک پايه در باره سنسورها بحث مفصلي با شما کارورزان داريم.
سر فصل دوره آموزش تعميرات اي سي يو ECU
عبارتند از:
آشنايي و شناخت با کارکرد موتور ماشين و نحوه کارکرد اي سي يو ماشين
آشنايي و شناخت با محل استقرار سنسور ها ،آشنايي با سيستم سنسور ها و ارتباط آن ها با ECU
آشنايي و شناخت با نقشه کامل ورودي و خروجي سيستم هاي برقي ماشين و اشنايي با سوکت ها سنسو و ريقه سيم کشي آن ها
آشنايي و شناخت کامل با انواع پروگرام هاي موجود در بازار
آشنايي و آموزش کامل نحوه پروگرام کردن آي سي هاي ECU و نحوه تعويض و گذاشتن آن روي برد
آشنااي کامل با سيستم هي فـيوزبندي و مکانيکال
آشنايي و شناخت با نـرم افزار مکانيکال مثل الکترونيکال ماشين هاي هيونداي
موارد دوره تخصصي و حرفه اي آموزش تعميرات اي سي يو ECU
عبارتند از:
آموزش به همراه تعميرات کيلومتر آمپر
آموزش به همراه تعميرات BSI
شناخت به همراه آموزش توربو کردن ماشين
شناخت به همراه ?آموزش ديکود کردن ecu هاي ضد سرقت
آموزش به همراه پاک کردن کد هاي خطا و و نحوه پيدا کردن کد ضبط
آموزش به همراه رفع اشکالات کات کردن در دور پايين
آموزش به همراه تعريف کد سوئيچ با آخرين آپديت شرکت پژو به همراه امکانات جديد
آموزش به همرات تعميرات يونيت کمربند AIRBAG
آموزش برطرف سازي ايرادات زاويه دريچه گاز و ايرادات گازخوري در ECU زيمنس
قلقها و ترفندهاي آموزش تعميرات اي سي يو
عبارتند از:
از طريق نرم افزار زيمنس را پيدا ميکنيم
آموزش و نحوه ريست کردن SL96
با دسته راهنما 206 را ريست ميکنيم
آموزش و شناخت با راه کار هاي تخصصي کم کردن کيلومتر 206، زانتيا
ريست کردن ECU ماشين با استفاده از باتري همان ماشين
تبديل کردن ECU ها بدون استفاده از دستگاه
حل مشکل سنسور اکسيژن در ساژم با برنامه خاص
آموزش و يادگيري قلق هاي سوخت ماشين هاي دوگانه سوز
روش حذف کردن خطاهاي بدون دياگ
توضيحاً دوره آموزش تعميرات اي سي يو ماشينهاي خارجي و سنگين با هماهنگي دپارتمان آموزش برگزار ميشود.قطعه اي سي يو يک ميکرو کامپيوتر کوچک که در در خودرو هاي انژکتوري موجود مي باشد ابتدا در آموزش تعميرات اي سي يو مي پردازيم.
آشنايي با قطعات و کارايي آن ها در اي سي يو ECU
اين کامپيوتر کوچک و يا ميکرو کامپيوتر داري CPU (سي پي يو) ميباشد مانند کامپيوتر هاي ديگر و براي انجام برنامه ريزي داراي دو حافظه دائم و حافظه موقت ميباشد ، درواقع قطعه اي سي يو ECU داخل اتاق ماشين قرار ميگيرد و مغز خودروي انژکتوري اي سي يو ECU به حساب مي آيد.
اين قطعه کامپيوتري مي تواند ميتواند اطلاعاتي را به صورت همزمان از سنسور هاي مختلفي دريافت نمايد.از جمله سنسور هاي ارائه دهنده اطلاعات اي سي يو مي توان به سنسور هاي دور آر پي ام و سنسورهاي فشار داخل ام آي پي سنسور دريچه گاز و سنسور دماي آب و سنسور دماي هوا سنسور اکسيژن سنسور ضربه و… اشاره کرد.
اي سي يو (ECU) پس از دريافت اطلاعات با بررسي شرايط لحظه اي موتور پاسخگوي خروجي ها مي باشند. از جمله اين خروجي هاي اي سي يو مي توان به انژکتور ها و جرقه زنها اشاره نمود.
هرچه تعداد کيت هاي انژکتوري در ماشين بيشتر باشد عملکرد خودرو ها بسيار بهتر است و درواقع فاکتور تعيين کننده کيفيت خوب موتور خودرو ، اي سي يو (ECU) ميباشد.
ECU بر حسب تعداد سنسور هايي که بر آن ها متصل است شرايط کار موتور خودرو را مورد بررسي قرار داده و فرمان هاي مناسب را براي انژکتور ها و شمع ها ارسال مي کند.و چون ديناميک خودرو هاي انژکتوري بسيار پيچيده مي باشد بنا بر اين طراحان اي سي يو جدولي را داخل حافظه اي سي يو جاي مي دهند که در آن جدول ميزان عملکرد هاي مربوطه مشخص شده است و هرچه دقت در طراحي و استفاده از اين جدول در اي سي يو بيشتر و دقيق تر باشد دقت و کيفيت عملکرد اي سي يو نيز به تبع آن بالا خواهد رفت.
به اين نکته توجه نماييم که جدول هاي موجود در اي سي يو ارتباط و وابستگي کاملي با اوضاع جغرافيايي موتور مثل فشار هوا و دماي هوا دارند.قطعات الکترونيکي خودرو داراي يک خروجي هستند که در صورت به وجود آمدن عيب هاي احتمالي براي اين قسمت ها سيگنالي را به به قسمت کنترل کننده مرکزي يا اي سي يو ارسال مي کند و قسمت اي سي يو پس از دريافت سيگنال خطاي به وجود آمده در قسمت مر بوطه آن را به صورت کد هايي از پيش تعيين شده به دستگاه عيب ياب ارسال مي نمايد و همزمان با اين امر چراغ هاي مربوط به عيب يابي در قسمت عيب مربوطه براي آگاهي فرد راننده روشن مي شود و در اين صورت تعمير کار به راحتي مي تواند عيب قسمت مربوطه در خوردو را متوجه شد و در سدد رفع و تعمير آن بر آيد.خواندن ديتاي برنامه اي سي يو و بار گذاري اطلاعات جديد يک راهکار مي باشد يکي از اشکالات اساسي اين روش وابستگي زياد به اي سي يو متکي باشد و به مرور زمان و با پيچيده تر شدن سخت افزار هاي اي سي يو امکان خواندن و تغيير ديتا هاي اي سي يو بسيار مشکل و در برخي موارد غير ممکن مي شود و تنها راه حل ارائه روش دسترسي به اطلاعات موجود از طريق شرکت سازنده آن مي باشد. روش دوم که اضافه کردن يک سخت افزار جانبي به اي سي يو براي انجام تغيير در پارامتر هاي اي سي يو مي باشد هر چند اين روش از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نمي باشد اما وابسته به نوع آن هم نمي باشد.
آموزشگاه هاي بساري با داشتن تجربه بالا در زمينه آموزش تعميراتي همچون آموزش تعميرات اي سي يو، آموزش تعميرات پرينتر، آموزش تعميرات کامپيوتر و ... خدماتي ارائه مي دهند که مي تواند شما را در يادگيري اين امور ياري دهد.