اصطلاحات ریز و درشت تلفن همراه قسمت اول

با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد
 3G :
مخفف عبارت 3rd-generaion (نسل سوم) مي باشد. نسل اول گوشي‌هاي تلفن همراه به صورت آنالوگ در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 به بازار عرضه شدند. نسل دوم تلفن هاي همراه، با تکنولوژي ديجيتال از اواخر دهه 90 وارد ميدان شدند و اما نسل سوم که از سال 2003 ميلادي مطرح شد؛ گوشي‌هاي تلفن همراه با قابليت انتقال اطلاعات با سرعت‌هاي بسيار بالا، اتصال دائم به پايگاه‌هاي اطلاعاتي و کيفيت صداي بالاتر را به ارمغان آورد. علاوه بر اين ها در گوشي‌هاي نسل سوم، امکانات پيچيده‌اي چون ارتباط تصويري زنده با طرف مقابل گنجانده شده است. استانداردهاي مختلفي براي تکنولوژي 3G وجود دارد. معروفترين آنها استاندارد UMTS است که بر پايه ساختار مخابراتي WCDMA بنا نهاده شده است.
Alphanumeric Display :
نوعي از صفحه نمايش در گوشي‌هاي تلفن همراه، که قابليت نمايش حروف و اعداد را دارند ولي نمي توانند تصاوير گرافيکي را نمايش دهند.
Bluetooth :
نوعي شبکه بي سيم در محدوده شخصي (Wireless Personal Area Network) که امکان اتصال تلفن‌هاي همراه، کامپيوترها و ساير وسايل الکترونيکي را در فواصل نسبتا کوتاه بدون استفاده از سيم و از طريق فرکانس‌هاي راديويي (با توان پايين) ميسر مي سازد. بلوتوث اين امکان را به شما مي دهد که گوشي خود را در جيبتان قرار دهيد و به راحتي از طريق هدست بي سيم، به مکالمه بپردازيد همچنين از طريق بلوتوث مي توانيد به تبادل اطلاعات و فايلهاي موجود در گوشي تان با گوشي‌هاي نزديک آن بپردازيد.
ماييد.
LCD :
مخفف عبارت Liquid Crystal Display مي باشد. صفحات نمايش LCD از دو صفحه پولاريزه شده تشکيل شده اند که ميان آنها توسط يک محلول کريستال مايع پر شده است.
MMS :
مخفف عبارت Multimedia Messaging System است. MMS در واقع ساختار توسعه يافته SMS و EMS مي باشد. بعد از بوجود آمدن و فعال شدن سيستم هاي مخابراتي چون GPRS ، HSCSD ، EDGE و UMTS به خاطر سرعت بالاي انتقال داده ها در اين سيستم ها، زمينه مناسب براي بوجود آمدن MMS ايجاد گشت. يک پيغام مالتي مديا (MMS) مي تواند حاوي متن، عکس، صوت و يا حتي کليپ هاي کوتاه ويديويي باشد.
CDMA :
مخفف عبارت Code Division Multiple Access مي باشد. نوعي از تکنولوژي ديجيتال بي سيم که انتقال صوت و ديتا را به طور همزمان بر روي يک فرکانس مهيا مي سازد. CDMA در واقع نسل دوم (2G) تلفن هاي همراه است که در کشورهاي کانادا، آمريکا، آسياي شرقي و آمريکاي لاتين مورد استفاده قرار مي گيرد. امروزه اکثر شرکت هاي مخابراتي که از تکنولوژي CDMA استفاده مي کردند در حال مهاجرت به سمت تکنولوژي جديد انتقال پرسرعت اطلاعات با نام 1xRTT هستند .
EDGE :
مخفف کلمه Enhanced Data rates for Global Evolution مي باشد. اين تکنولوژي به طور مشترک توسط مجامع جهاني GSM و TDMA معرفي شده است و امکان انتقال صوت ، ديتا و تصوير با سرعت 384 کيلوبيت در ثانيه را در تلفن هاي همراه مهيا مي سازد (عملا سريعترين سيستم انتقال داده در سرويس هاي مخابراتي). EDGE بر پايه استاندارد هاي GSM بنا نهاده شده و از شيوه هاي تقسيم بندي پهناي باند در TDMA بهره مي گيرد.
EMS :
مخفف عبارت Enhanced Messaging Service است. ساختاري براي توسعه SMS مي باشد که ارسال ترکيبي از ملودي هاي ساده (مونوفونيک)، تصاوير (به صورت پيکسلي يا همان Picture Message)، اصوات، تصاوير متحرک و متن قالب بندي شده (تغيير سايز حروف، يا ايتاليک و بولد کردن آنها) به گوشي‌هاي ديگري که داراي قابليت EMS هستند را ممکن مي سازد.
GPRS :
مخفف عبارت General Packet Radio Service مي باشد. نوعي تکنولوژي بي سيم که امکان ارتباط پرسرعت اينترنتي و انواع ديگري از ارتباطات اطلاعاتي را مهيا مي سازد. در ساختار GPRS اطلاعات به صورت بسته هاي ديتا در آمده و منتقل مي گردند. سيستم GPRS به طور موازي با
GSM کار خواهد کرد بنابراين در حين ارتباط اينترنتي از طريق گوشي تان، به هيچ وجه خط تلفن اشغال نخواهد بود. در اين سيستم هزينه ها بر اساس حجم اطلاعات رد و بدل شده محاسبه مي گردند (بر حسب کيلوبايت) و مدت زمان ارتباط شما هيچ تاثيري بر افزايش هزينه ها ندارد. قبل از بوجود آمدن GPRS، براي ارتباط اينترنتي مي بايست از طريق شبکه GSM با ISP ها تماس گرفته مي شد که هزينه‌هاي سنگيني براي کاربران در بر داشت و ضمنا حداکثر سرعت ارتباطي 9.6 کيلوبيت در ثانيه ميسر بود. اما GPRS از لحاظ تئوري مي تواند سرعتي معادل 115 کيلوبيت در ثانيه را براي شما مهيا سازد (البته در دنياي واقعي اين سرعت بين 30 تا 40 کيلوبيت در ثانيه خواهد بود). GPRS عملا به عنوان نسل 2.5 يا 2.5G در تلفن هاي همراه شناخته مي شود.
GPS :
مخفف عبارت Global Positioning System مي باشد. اين سيستم که نخستين بار در ارتش آمريکا طراحي و به کار گرفته شد، از طريق 3 ماهواره مخصوص موقعيت شما در کره زمين (طول و عرض جغرافيايي) را مشخص مي کند. چند سال پيش ماهواره چهارمي در مدار زمين قرار گرفت که امکان تشخيص ارتفاع از سطح دريا را نيز براي گيرنده هاي GPS مهيا مي سازد. هم اکنون دستگاه‌هاي گيرنده GPS قابل حمل (در ابعاد کامپيوترهاي جيبي) در بازار موجودند. شما مي توانيد با اضافه کردن يک کارت مخصوص به اسلات CF در کامپيوتر جيبي (PDA) خود، از GPS استفاده کرده و در هر جا که هستيد موقعيت خود را بر روي نقشه هاي از پيش آماده بر روي صفحه نمايش PDA بيابيد. به خاطر هزينه بالايي که افزودن GPS به تلفن هاي همراه در بردارد، تاکنون تنها در چند مدل از گوشي‌هاي رده بالاي شرکت موتورولا (مثل A1000 و A925) اين امکان گنجانده شده است.
GSM :
مخفف عبارت Global System for Mobile communications مي باشد. GSM استاندارد بين المللي سيگنال‌هاي راديويي ديجيتال است که توسط انستيتو استانداردهاي ارتباط از راه دور اروپا، بنيانگذاري شده است. GSM اکنون به عنوان شبکه مخابراتي نسل دوم تلفن هاي همراه در اکثر نقاط جهان از جمله ايران مورد استفاده قرار مي گيرد
Dual-Band :
گوشي‌هايي که امکان استفاده از دو باند فرکانسي مختلف را مهيا مي سازند. در اروپا و خاورميانه Dual-Band به معناي گوشي‌هايي است که از فرکانس هاي GSM900/GSM1800 پشتيباني مي کنند و در ايالات متحده به معناي گوشي‌هايي است که از فرکانس هاي GSM850/GSM1800 و يا ترکيب دو باند فرکانسي ديگر پيشتيباني مي کنند .
HSCSD :
مخفف عبارت High Speed Circuit Switched Data است. در واقع HSCSD ساختار بهينه سازي شده‌اي براي شبکه هاي GSM است که اجازه مي دهد سرعت انتقال داده ها را از 9.6 به 57.6 کيلوبيت در ثانيه تقويت شود.