11 میانبر در استفاده از جی‌میل بدون ماوس

براي خيلي از کاربران، وبگردي بدون ماوس امکان‌پذير نيست؛ چرا که حرکت ميان لينک‌ها و انتخاب گزينه‌هاي مختلف در صفحات وب با استفاده از صفحه‌کليد واقعا سخت و دشوار است . حالا فرض کنيد مي‌خواهيد ايميل‌هاي خود را بدون استفاده از ماوس بررسي کنيد، به آنها پاسخ دهيد يا حتي ايميلي را براي دوستانتان ارسال کنيد! به‌نظر شما مي‌توان با استفاده از صفحه‌کليد روي آيکون‌هاي کوچکي که در سرويس‌هاي مديريت ايميل وجود دارد، حرکت کرد و به مديريت ايميل‌ها پرداخت؟ انجام اين کار با فعالسازي ميانبرهاي صفحه‌کليدي در سرويس جي‌ميل براحتي امکان‌پذير است و شما مي‌توانيد با لذتي بيش از استفاده از ماوس، با صفحه‌کليد به مديريت ايميل‌هايتان بپردازيد. با من در اين بخش از آموزش تعميرات کامپيوتر همراه باشيد . براي فعالسازي اين قابليت بايد ابتدا به محيط کاربري خود در سرويس جي‌ميل وارد شده، سپس از گوشه بالا ـ سمت راست صفحه، روي آيکون چرخ دنده کليک کرده و گزينه Settings را انتخاب کنيد. در پايان به تب General برويد و پس از تغيير وضعيت گزينه Keyboard Shortcuts به حالت On، با کليک روي Save Changes تغييرات را ذخيره کنيد.
نوشتن ايميل جديد: براي ارسال ايميل جديد بايد کليد C را از روي صفحه‌کليد فشار دهيد.
ارسال ايميل جديد: حال که ايميل خود را نوشته‌ايد و مي‌خواهيد آن را ارسال کنيد، مي‌توانيد به‌جاي برداشتن ماوس و کليد روي گزينه Send از کليدهاي ميانبر Tab + Enter کمک بگيريد.
برو به همه ايميل‌ها: پوشه All Mail در جي‌ميل، تمام ايميل‌هاي ارسالي و دريافتي شما را در خود جاي مي‌دهد و به‌نوعي آرشيو ايميل‌ها به‌شمار مي‌رود. اگر مي‌خواهيد به اين پوشه دسترسي داشته باشيد ‌بايد کليدهاي G و پس از آن A را فشار دهيد. (G+A= Go to All Mail)
ارسال به آرشيو: اگر ايميلي را خوانده‌ايد و قصد نداريد به آن پاسخ دهيد يا آن را براي دوستانتان ارسال کنيد و فقط مي‌خواهيد در آرشيو بايگاني کنيد، مي‌توانيد از ميانبر E کمک بگيريد.
پاسخ به همه: ارسال پاسخ به ايميل انتخاب شده يا ايميل در حال مشاهده با فشار کليد Reply)R) ‌و ارسال پاسخ به همه دريافت‌کنندگان ايميل با فشار کليد Reply to All)A) امکان‌پذير است.
خوانده نشده: اگر ايميلي را خوانده‌ايد و مي‌خواهيد آن را به حالت خوانده نشده تغيير وضعيت دهيد، مي‌توانيد از کليد Shift + U کمک بگيريد.
فهرست مخاطبان: مراجعه به فهرست مخاطبان در جي‌ميل بسيار راحت است. شما مي‌توانيد براي اين کار کليد G و پس از آن کليد C را فشار دهيد. (G+C= Go to Contacts)
برگشت به صندوق ورودي: در هريک از بخش‌هاي جي‌ميل که باشيد ممکن است قصد داشته باشيد به صندوق ايميل‌هاي دريافتي (Inbox) بازگرديد. براي مراجعه مجدد به اين بخش مي‌توانيد کليد G و پس از آن i را فشار دهيد. (G+I=Go to Inbox).
پرش به مکاتبات اخير: خواندن ايميل‌هايي که به‌صورت سوال و جوابي و به تعداد زياد رد و بدل شده‌، خسته‌کننده است. دوست داريد بين آخرين مکاتبات صورت‌گرفته حرکت کنيد و آخرين‌ها را بخوانيد؟ از کليدهاي K و J مي‌توانيد براي اين کار کمک بگيريد. کليد K شما را به مکاتبات اخير منتقل مي‌کند و کليد J مکاتبات قديمي‌تر را براي شما نمايش مي‌دهد.
پيام جديد و قديم: همان‌طور که گفتيم يک مکاتبه ايميلي مي‌تواند تعداد زيادي از ايميل‌ها را در خود داشته باشد. با بازکردن اين مکاتبات، آخرين پيام رد و بدل‌شده براي شما به‌نمايش درخواهد آمد. اگر قصد داريد به پيام‌هاي قبلي برويد، مي‌توانيد از کليد Previous)P) استفاده کنيد و براي انتقال به پيام‌هاي جديدتر نيز مي‌توانيد از کليد N کمک بگيريد. چنانچه دقت کنيد با هربار فشردن اين کليدها خط آبي رنگي ميان پيام‌ها حرکت کرده و در کنار هريک از پيام‌ها قرار مي‌گيرد. پس از قرارگرفتن اين خط کنار پيام موردنظر، مي‌توانيد با فشردن کليد Enter آن پيام را باز کنيد.
بازکردن آخرين ايميل: چنانچه در صندوق ايميل‌هاي دريافتي خود کليد O را فشار دهيد، آخرين ايميل دريافتي براي شما به‌نمايش درخواهد آمد. اگر اين کليد را در صفحه مکاتبات ايميلي فشار دهيد به آخرين پيام دريافتي منتقل خواهيد شد و چنانچه پيش از فشار اين کليد در صندوق ايميل‌هاي دريافتي، يکي از آنها را انتخاب کرده باشيد، آن پيام براي شما به‌نمايش درخواهد آمد.