اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین ۲ لپ‌تاپ از طریق بی‌سیم (وایرلس)

به طور کلي اشتراک گذاري يعني قرار دادن داده ها در دسترس ديگران، حالا اين داده ها ميتواند يک قطعه عکس يا يک فيلم يا يک نرم افزار باشد. يک نمونه بزرگ اشتراک گذاري همين اينترنت است که کاربران ميتوانند داده هاي خود را در اينترنت آپلود کنند يا بالعکس داده هاي ديگران را دانلود کنند. حال به جزء اشتراک گذاري در اينترنت ميتوانيد داده هاي خود را بين ? يا چند لپ تاپ يا کامپيوتر به اشتراک بگذاريد و معمولا اين نوع اشتراک گذاري از ? طريق قابل انجام هست:

?-به وسيله کابل سيمي يا همان LAN
2- به وسيله Wlan بي سيم يا همان وايرالس

در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم و در اين مقاله ميخواهيم روش دوم يعني اشتراک گذاري بي سيم را آموزش دهيم تا بتوانيد از اين به بعد به وسيله بي سيم و بدون نياز به وسيله جانبي اضافي فايل هاي خود را بين لپ تاپ هاي ديگر به اشتراک بگذاريد. توجه داشته باشيد که اين نوع اشتراک گذاري احتياج به هيچ وسيله جانبي اضافي ندارد و لازم نيست که هر دو لپ تاپ به وسيله سيم به هم ديگر وصل شوند، ولي از روش LAN شما حتما احتياج به کابل داريد و بدون آن نميتوانيد اشتراک گذاري را انجام دهيد.

در اينجا براي شروع چند نکته را ياد آوري ميکنيم و بايد تمام اين نکته ها را رعايت کنيد:

?- روي هر ? لپ تاپ بايد ويندوز نصب باشد
?- درايور هاي آن کامل اينستال شده باشند (مانند درايورهاي شبکه و wlan)
3- مقدار فاصله هر دو لپ تاپ در محيط باز نبايد بيش از ? کيلومتر و در محيط بسته بيش از ??? متر باشد.
?- حداقل يکي از لپ تاپ ها قابليت اکسس پوينت شدن را داشته باشيد.

:: روشن کردن Wlan و تبديل آن به اکسس پوينت

اول از همه بايد اکسس پوينت راه اندازي شود، توجه داشته باشيد که فقط يک لپ تاپ بايد اکسس پوينت شود و ديگري به آن متصل ميشود. اينکار تقريباً در تمام لپ تاپ ها يکسان هست ولي اکثرا از نرم افزار Ralink استفاده ميکنند که ما هم از اين راه به شما نشان ميدهيم.

ابتدا کليد wlan را که روي لپ تاپ شما و در کنار کيبورد قرار دارد را فشار دهيد تا چراغ اش چشمک زن شود. و بعد روي آيکون Ralink کليک راست کرده و گزينه switch to AP mode را انتخاب کنيد.  سپس يک پنجره باز ميشود که بايد OK را انتخاب کنيد و بعد يک پنجره ديگر باز ميشود. بعد از کليک روي دکمه OK يک پنجره ديگر باز ميشود که بايد عمليات زير را انجام دهيد:

در قسمت SSID نام اکسس پوينت را وارد کنيد و در قسمت Channel مقدار ? را تعيين کنيد و بعد در قسمت ???GHz مقدار ?:CH1-11 را نعيين کنيد و در آخر هم روي دکمه Apply کليک کنيد تا اکسس پوينت شما حاضر شود. توجه داشته باشيد که ميتوانيد روي اکسس پوينت خود پسوورد بگذاريد تا هر کسي نتواند از فايل هاي اشتراک گذاري شما استفاده کند. براي اينکار در همان پنجره Ralink بايد روي دکمه Security setting کليک کنيد و در آن صفحه قسمت Authentication Type را روي WPA-PSK قرار دهيد و بعد در قسمت WPA Pre-shared-Key پسوورد مورد نظر خود را وارد کنيد و در آخر روي دکمه OK کليک کنيد.

البته اگر ميخواهيد ميتوانيد قسمت پسوورد گذاري را انجام ندهيد.
بستن تمام ديوار هاي آتشي و امنيتي

شما براي اشتراک گذاري احتياج به غير فعال کردن و بستن تمام ديوار هاي آتشين داريد. اگر روي لپ تاپ شما آنتي ويروس نصب هست بايد قسمت هاي امنيتي شبکه آن را هم غير فعال کنيد.

1. غير فعال کردن ديوار آتشين ويندوز:

براي اينکار ابتدا به Network Connections رفته و روي Change Windows Firewall settings کليک کنيد. حال در پنجره باز شده تيک را روي گزينه off قرار دهيد و روي OK کليک کنيد.
سپس همانطور که گفتيم اگر آنتي ويروسي روي ويندوز شما نصب هست بايد قسمت هاي امنيتي شبکه آن را غير فعال کنيد.

2. غير فعال کردن امنيت شبکه آنتي ويروس
تعيين يک پوشه يا يک فايل براي اشتراک گذاري

حالا بايد در اينجا فايل يا پوشه مورد نظر خود را براي اشتراک گذاري آماده کنيد، با انجام اينکار فقط همان پوشه يا فايل شما قابل مشاهده هست و هر وقت که بخواهيد ميتوانيد اشتراک گذاري را قطع کنيد. ابتدا به محل قرار گرفتن پوشه يا فايل مورد نظر خود برويد و روي آن کليک راست کرده و گزينه properties را انتخاب کنيد. سپس در پنجره باز شده به تب Sharing برويد و همانند عکس زير هر ? تيک را فعال کنيد و در آخر روي دکمه OK کليک کنيد. ممکن هست کمي طول بکشد، البته بستگي به مقدار حجم فايل و تعداد فايل هاي شما دارد. بعد از کليک روي دکمه OK و اتمام کار بايد يک دست زير پوشه شما قرار بگيرد.

:: تنظيم و تعيين اتصال ها

اين کار به طور کلي به ? قسمت تقسيم ميشود.

1. تنظيم IP

شما بايد براي wlan خود يک IP مشخص کنيد. توجه داشته باشيد که اين IP شما نبايد مانند لپ تاپ ديگر باشد.

براي اينکار ابتدا به Network Connections برويد و روي Wlan خود کليک راست کرده و گزينه Properties کليک کنيد. حال در پنجره باز شده به تب General رفته و در قسمت پايين روي (Internet Protocol (TCP/IP دوبار کليک کنيد تا پنجره جديدي باز شود. و در آخر همه پنجره ها را OK کنيد تا بسته شوند
2. تعيين اتصال

ابتدا به Network Connections رفته و اگر LAN داريد روي آن و اگر هم نداريد روي يکي از کانکشن هاي اينترنت خود به دلخواه کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد. حال در پنجره باز شده به تب Advanced رفته و مانند عکس هر ? تيک را فعال کنيد و در آخر روي دکمه OK کليک کنيد.  سپس بعد از تعيين اتصال بايد مثلث زرد رنگ از کنار آيکون Wlan برداشته شود. تقريبا کار تمام هست و فقط بايد Wlan لپ تاپي که اکسس پوينت نيست را تنظيم کنيد تا بتواند به لپ تاپي که اکسس پوينت هست وصل شود و از فايل هاي اشتراک گذاشته شده استفاده کند.

:: اتصال لپ تاپ به اکسس پوينت

براي اينکار کافي است دکمه Wlan خود را فشار دهيد تا آن روشن شود و بعد روي آيکون Ralink کليک راست کرده و گزينه switch to station mode انتخاب کنيد. بعد از اينکار پنجره اي باز ميشود که بايد به تب network برويد و در آنجا روي نام يکي از اکسس پوينت ها کليک کرده و گزينه connect را انتخاب کنيد. بعد از connect شدن که معمولا ?? تا ?? ثانيه طول ميکشد شما ميتوانيد از فايل هاي اشتراک شده استفاده کنيد، که براي استفاده ابتدا بايد به Network Connections رفته و بعد به My Network Places برويد. بعد از اينکه وارد پنجره My Network Places شديد بايد يک يا چند فولدر ببينيد که آنها همان فايل هاي اشتراک شده هستند و با کليک کردن روي آنها ميتوانيد از آنها استفاده کنيد و آنها را در هارد خود کپي کنيد. توجه داشته باشيد که فايل هاي داخل My Network Places فقط در مواقعي قابل مشاهده هست که لپ تاپ مقابل آماده باشد و در صورت قطع کردن ارتباط ديگر شما نميتوانيد از فايل ها استفاده کنيد. همچنين اين نکته را هم به ياد داشته باشيد که اگر شما ميخواهيد فايلي را به لپ تاپ مقابل يعني همان اکسس پوينت انتقال دهيد لازم نيست که شما اکسس پوينت شويد، شما ميتوانيد هم فايلي دريافت کنيد و هم فايلي را ارسال کنيد. زمان دريافت و ارسال فايل از اين طريق تقريبا کوتاه هست و به طور مثال ميتوانيد يک فايل ??? مگابايتي را در ? الي ? دقيقه دانلود کنيد، البته اين هم بستگي به فاصله بين دو لپ تاپ و قدرت سخت افزاري آنها دارد. اين بود آموزش اشتراک گذاري فايل ها بين ? لپ تاپ از طريق بي سيم که سعي کرديم آنرا ساده و کامل آماده به شما نشان دهيم. شما با خواندن اين مقاله ميتوانيد از اين به بعد ? يا چند لپ تاپ را به هم ديگر متصل کنيد و بعد فايل هاي خود را به اشتراک بگذاريد.