تعمیر پرینتر

برای تعمیر هر دستگاهی ابتدا باید حتما طرز کار دستگاه و طریقه گرفتن تست خود دستگاه را تکنسین بداند و گرفتن تست در چاپگرها معمولا بسیار شبیه یکدیگر میباشد .
آموزش تعمیر پرینتر
بر روی تمام پرینترها یی که نمایشگر ندارند میکرو سوییچ هایی هست که هر کدام برای کمک به مصرف کننده تعبیه شده اند .
و در چاپگرهایی که نمایشگر دارند با حرکت در منو ها میتوان تنطیمات انجام داد و هم از دستگاه بدون اینکه به کامپیوتر وصل باشد چاپ گرفت و به ایرادات کلی دستگاه دست پیدا کرد.
در زیر به اختصار در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه میشود
الف : چاپگرهای سوزنی
1 دکمه PAUSE  :
عملکرد این دکمه به عنوان متوقف کردن کار دستگاه جهت بالا دادن کاغذ یا خروج کاغذ یا تعویض ریبون استفاده میشود.
در هنگامی که دستگاه خاموش است اگر این دکمه را نگه داشته  و دستگاه را روشن کنیم معمولا چاپگر وارد قسمت تنظیم خطوط عمودی میشود و در بعضی از دستگاهها نیز SETUP  دستگاه را چاپ میکند.
2 دکمه  LOAD :
کار این دکمه به عنوان بالا آوردن کاغذ تا جلوی هد چاپگر میباشد و در هنگامی که از کاغذ پیوسته استفاده میشود با این دکمه
ضمن وارد کردن کاغذ میتوان با زدن مجدد آن کاغذ را از دستگاه خارج کرد و به بیرون برگرداند
در حالتی که که این دکمه را نگه داشته و دستگاه را روشن کنیم در بیشتر چاپگر های سوزنی وارد حالت تست و زدن کاراکترها میشود .
3 دکمه FORM FEED (FF ) :
این دکمه در حالتی که  چاپگر روی حالت کاغذ پیوسته باشد اگر کاغذ جلوی هد نیامده باشد با زدنش کار LOAD  را انجام میدهد ولی اگر کاغذ جلوی هد باشد با زدن این کلید ، کاغذ به اندازه یک صفحه بالا میرود البته این یک صفحه بستگی به اندازه کاغذی دارد که در SETUP  دستگاه تعریف شده باشد.
در حالتی که که این دکمه را نگه داشته و دستگاه را روشن کنیم در  بیشتر چاپگر های سوزنی وارد حالت تست و زدن کاراکترها میشود .
4 دکمه LINE FEED ( LF ) :
این دکمه در حالتی که  چاپگر روی حالت کاغذ پیوسته باشد اگر کاغذ جلوی هد نیامده باشد با زدنش کار LOAD  را انجام میدهد ولی اگر کاغذ جلوی هد باشد با زدن این کلید ، کاغذ به اندازه یک خط به بالا میرود .
در حالتی که که این دکمه را نگه داشته و دستگاه را روشن کنیم در  بیشتر چاپگر های سوزنی وارد حالت تست و زدن کاراکترها میشود .
5 دکمه TEAR OFF  :
این کلید هنگامی عمل میکند که کاغذ از جلوی هد رد شده باشد و مقداری چاپ انجام شده باشد . با زدن این کلید کاغذ به    اندازه ای که شما بتوانید کاغذ را از محل پرفراژ جدا کنید بالا می آید. و با زدن مجدد این کلید کاغذ به ابتدای محل چاپ در صفحه بعد میرود.
در بیشتر پرینترهای سوزنی این کلید کار دیگری که تعیین مخزن cut sheet feeder را انجام میدهد که با چراغهای bin1 , bin2  مشخص شده اند . در حقیقت موقعی که دستگاه در حالت کاغذ پیوسته هست  عمل tear off  معنی میدهد و در زمانی که دستگاه در حالت کاغذ تک برگ باشد cut sheet feeder به کار می آید کار cut sheet feeder این است که مانند چاپگرهای لیزری کاغذ تک برگ را به صورت دسته های 50 برگی یا بیشتر در داخل مخزن های cut sheet feeder قرار میدهند و با تعیین Bin 1  یا Bin2  ( مخزن 1 یا مخزن 2 ) میتوان تعیین کرد که مثلا کاغذ A4  وارد دستگاه شود یا از مخزن 2 کاغذ A3  وارد شود ، که طبیعتا دیگر در این حالت عملکرد Tear off بی معنی میشود .
6 دکمه FONT  :
این کلید برای تغییر فونت چاپگر مورد استفاده قرار میگیرد که البته در برنامه هایی که تحت محیط DOS  کار میکنند مورد مصرف دارد که آنهم اگر برنامه فونت خاصی را برای چاپ بفرستد فونت برنامه به فونت چاپگر اولویت دارد.
برای تغییر فونت در برخی از چاپگرها باید دکمه PAUSE  را 3 ثانیه نگه داشت تا بشود فونت را تغییر داد و برای تثبیت باید مجددا دکمه PAUSE  را مجددا فشار داد.
7 دکمه PICTH :
کار کلید pitch تعیین سایز فونت میباشد و به معنی تعداد کاراکتر در اینچ میباشد و هر چه عدد Picth  بالاتر باشد پس باید تعداد کاراکتر بیشتری در یک اینچ جا بشود و نتیجتا حروف کوچکتر میشود. و هر چه عدد picth  کمتر باشد حروف درشتر چاپ میشود .