مشخصات فنی مهم در انتخاب و خرید دستگاه کپی

تعداد کپی متوالی : قابلیت کپی کردن نسخه های متعدد از یک برگ را گویند.
حداکثر چاپ ماهیانه : شاید چیزی که بیشتر از سرعت باید به آن دقت کنید حداکثر چاپ ماهیانه است. این عدد معرف نهایت قدرت دستگاه برای کار متوالی و سنگین است.
چاپ دورو : اگر دستگاه این قابلیت را نداشته باشد باید صفحات را اول به ترتیب صفحات فرد پرینت کرده، همین دسته صفحه را پشت و رو کرده و صفحات زوج را پرینت کنید.
حافظه: برای مواردی که دستگاه شما در شبکه است و چند کاربر بصورت هم زمان پرینت ارسال می کنند دستگاه به حافظه ای نیاز دارد که کارها را در آن ذخیره کرده یکی یکی پرینتر بگیرد. همچنین در مواقعی که کاغذ درون دستگاه نیست دستور ارسالی درون حافظه نگهداری می شود تا شما کاغذ را درون کاست بگذارید و start کنید.برخی دستگاهها علاوه بر حافظه ی رم دارای هارد هم می باشند که به شما اجازه می دهد فایل های خود را درون دستگاه فتوکپی نگهداری کنید مستقیم برای اسکن یا پرینت ارسال کنید و یا در بایگانی نگه دارید.
تغذیه کننده اتوماتیک کاغذ (فیدر یا ADF) : شاید یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید داشتن فیدر برای دستگاه است. دستگاه شما اگر فیدر نداشته باشد ناچار هستید برای گرفتن اسکن و یا کپی برگه های کاغذ را یکی یکی روی شیشه ی دستگاه بگذارید. ولی فیدر یا همان محفظه نگهدارنده کاغذ به شما اجازه میدهد که کاغذ ها را بصورت دسته ای در دستگاه قرار داده و برای کپی یا اسکن استارت کنید. توجه کنید که برای پرینت گرفتن دستگاه از داخل کاست کاغذ سفید را استفاده میکند .
RADF: همان فیدر یا ADF است با قابلیت اسکن دوروی کاغذ که در نتیجه کپی و پرینت دورو هم دارد .
فینیشر تازن و منگنه زن : معمولا بصورت آپشن به دستگاه اضافه می شود. فینیشر نسخه های مختلف را که توسط سورتر از هم جدا شدند، تا زده منگنه کرده و دسته بندی می کند.
مواد مصرفی: اعدادی که معمولا بصورت استاندارد به عنوان حجم کارتریج و تونر درج می شود تنها برای پوشش رنگ ۵% محاسبه شده است (یعنی اگر ۵% یا ۱/۲۰ کاغذ شما با جوهر پوشیده شود با تعداد استاندارد کارکرد دارد) در نتیجه در عمل تعداد برگی که شما با تونر می توانید پرینت یا کپی بگیرید برای متون خیلی کمتر از میزان درج شده است و برای چاپ عکس که در آن صفحات تمام رنگی دارید به مراتب کمتر.
دولوپر : پودر دولوپر ماده مصرفی دیگری است که کار آن انتقال تونر یا پودر جوهر به درام است. دولوپر ها مصرف نمی شوند ولی پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند و باید تعویض شوند. این مدت معمولا طولانی است و شاید هر چند سال یک بار نیاز باشد تا شما پودر دولوپر خود را تعویض کنید. بنا بر این قیمت دولوپر در انتخاب شما چندان موثر نیست.
زمان تهیه اولین کپی: زمانی است که اولین صفحه از دستگاه بیرون می آید. بعد از اولین صفحه بقیه صفحات با سرعت ذکر شده کپی گرفته می شوند.
سرعت چاپ : با واحد ppm تعریف می شود و مشخص کننده تعداد برگ چاپ شده در دقیقه است.
دقت چاپ : بر اساس dpi تعریف شده که مشخص کننده تعداد نقطه / پیکسل در اینچ است. هر چه این رقم بیشتر باشد کیفیت تصویر بیشتر خواهد شد.شما کیفیت یک تصویر را با تغییر تنظیمات می توانید تغییر دهید. مثلا اگر در تنظیمات تصویر ۱۲۰۰*۱۲۰۰ را به ۶۰۰*۲۴۰۰ تبدیل کنید تصویر با کیفیت تر به نظر می رسد ولی مجموع پیکسل های تصویر را نمی توان تغییر داد.
اسکن به پست الکترونیکی : امکان ارسال ایمیل از طریق خود دستگاه (البته اگر امکان شبکه را داشته باشد) را بدون استفاده از کامپیوتر و بصورت مستقیم را گویند .
چاپ خصوصی : همان ارسال چاپ رمز گذاری شده است. در مکان هایی که دستگاه share شده یا متصل به شبکه است، شاید شما مایل نباشید فکس یا پرینت شما توسط دیگران دیده شود. دستگاه هایی که قابلیت رمز گذاری دارند به شما اجازه می دهند فایل خود را ارسال کنید اما این فایل در حافظه چاپگر می ماند و تنها زمانی که شما کد را روی شماره گیر وارد کردید بروی کاغذ چاپ می شود.
چاپ زمانبندی شده : این قابلیت به شما امکان میدهد که پرینت خود ارسال کنید ولی دستگاه تا زمانی که شما تعیین کرده اید از چاپ آن خودداری می کند.
چاپ پس زمینه : تصویر یا لوگویی که شما برای چاپ پس زمینه انتخاب کرده اید بروی تمام پرینت هایتان کمرنگ تر از متن درج می شود بدون آن که هر بار بخواهید آن را در اسناد خود اضافه کنید.
چاپ صفحات پشت جلدی و رو جلدی : شما تعداد نسخه های مورد نظر خود را برای پرینت به دستگاه ارسال می کنید و صفحه ای که برای پشت و روی جلد انتخاب کردید بدون آن که هر بار دستور چاپ آن را بفرستید در آغاز و پایان هر نسخه اضافه می شود.
چاپ در بایگانی الکترونیکی : دستگاههایی که دارای حافظه هارد هستند می توانند فایل ها را در بایگانی خود دستگاه (و نه کامپیوتر) پوشه بندی کرده، نگهداری کنند.
کاست کاغذ : اگر شما حجم کاری بالایی دارید یا در ابعاد مختلف پرینت میگیرید، دستگاهی با چند ورودی کاغذ برای A4, A3, A5 و … لازم دارید. عموم دستگاههای کپی یک یا دو کاست کاغذ و یک کاست دستی (که برگ برگ کاغذ را وارد آن می کنید) دارند. ولی اگر برای شما این مقدار کافی نیست باید در صورت موجود بودن در بازار به دستگاه خود کاست کاغذ اضافه کنید.
کاست دستی (By pass) : ورودی دستی کاغذ است. اگر سایز کاغذی را به ندرت استفاده میکنید می توانید از کاست دستی به جای فیدر یا کاست که معمولا پر است از کاغذ هایی با سایز هایی که همیشه مورد نیاز هستند استفاده کنید.
سورتر کاغذ : این مورد معمولا بیشتر برای استفاده در انتشارات و یا کپی کردن جزوات کارایی دارد. دستگاه دارای سورتر کاغذ این قابلیت را دارد که بعد از اتمام هر نسخه ، نسخه بعدی را با کمی فاصله از نسخه قبلی کپی کند. به این ترتیب نسخه های متعدد پرینت یا کپی شده قابل جدا سازی هستند.
آموزش تعمیر ماشینهای اداری
برخی از ویژگیهائی که در خرید دستگاه فتوکپی :
فتوکپی ها در دو نوع در بازار موجود می باشند , دستگاههای کپی کنسول و دستگاههای کپی رومیزی که انتخاب آنها کاملاً به کاربرد و استفاده شما بستگی دارد . دستگاه های رومیزی کاست های کاغذ کمتری دارند و همانطور که از نامشان مشخص است روی میز قرار می گیرند. در مقابل دستگاههای کنسول دارای میز چند کاست کاغذ و کاست دستی هستند .
به این موضوع توجه داشته باشید که برخی از قابلیت های دستگاه که بصورت اختیاری یا آپشن ذکر شده اند اضافه بر هزینه دستگاه هستند و در صورت تمایل شما به دستگاه افزوده می شوند.