عوامل کندی وای فای در منزل

امروزه وجود واي فاي از اهميت ويژه اي برخوردار است و زماني که سرعت واي فاي کند شود، ارتباطات نيز مختل مي شوند. وقتي که شما از واي فاي استفاده مي کنيد، مواردي که سرعت آن را مختل مي کنند ، مي تواند آزار دهنده باشد.  در اين مطلب آموزش تعميرات کامپيوتر در مورد واي فاي بحث ميکنيم . واي فاي براي انتقال اطلاعات از دو فرکانس راديويي استفاده مي کند. ?.? گيگاهرتز (در استاندارد قديمي) و ? گيگاهرتز (در استاندارد جديد). اغلب روتر هاي مدرن مي توانند بين اين دو فرکانس سوئيچ شوند و روترهاي هوشمند مي توانند بهترين فرکانس را براي شما انتخاب کنند. در اين فرکانس ها، کانال هاي مختلفي وجود دارند. ?? کانال از اين کانال ها داراي فرکانس ?.? گيگاهرتز و ?? کانال ديگر، داراي فرکانس ? گيگاهرتز هستند. اين ها اصولي هستند که wi-fi بر طبق آن کار مي کند.
با دانستن اين اصول مي توانيم برخي از دلايل پشت پرده را که موجب کاهش سرعت wifi مي شوند، شناسايي کنيم و بهترين راه حل را براي آن ها بيابيم.
محل قرار گرفتن روتر:
اغلب مردم اهميت قرار دادن روتر در مکان مناسب را دست کم مي گيرند. شايد يک جابه جايي کوچک در موقعيت روتر، موجب تغيير و تحولات بسياري در سرعت واي فاي شود.
افزايش ارتفاع در مقايسه با کاهش ارتفاع:
اگر شما هم مثل اکثر افراد، احتمالا جعبه روتر جديدتان را هنوز باز نکرده ايد، آن را نزديک يک پريز قرار داده و به برق متصل کرده ايد و آن را به آساني در گوشه اي مثل تاقچه، ميز يا حتي زمين رها کرده ايد، بايد به اين نکته توجه داشته باشيد، ارتفاعي که روتر از سطح زمين دارد موجب تفاوت در قدرت سيگنال واي فاي مي شود. اين بدين معني است که اگر شما روتر خود را روي زمين يا پشت اشياء ديگر رها کرده ايد، اين کار معمولا موجب عملکرد ضعيف تر آن مي شود. در عوض اگر روتر را در بلندترين جاي ممکن قرار دهيد، اين کار علاوه بر افزايش برد امواج راديويي، از تداخل ساير امواج با روتر نيز جلوگيري مي کند.
بتن و فلزات:
موادي مانند بتن و فلز، موجب مسدود شدن امواج واي فاي مي شوند، البته ساير اشياء که از مواد ديگر ساخته شده اند نيز مي توانند راه امواج وايرلس با عملکرد بالا را مسدود کنند. بنابراين مطمئن شويد که روتر شما توسط هيچ شئ احاطه نشده باشد، بخصوص وسايل الکترونيکي. به علاوه از قرار دادن روتر  در زيرزمين، پرهيز کنيد چون در ساختمان اين چنين مکان هايي از بتن استفاده شده است و اين امر نفوذ سيگنال هاي واي فاي را تقريبا غير ممکن مي کند.
تداخل امواج وايرلس و نويز:
شايد تا کنون توجه نکرده باشيد اما سيگنال هاي بي سيم، پيرامون شما وجود دارند و شما را احاطه کرده اند. حتما مي پرسيد از کجا؟ دستگاه هاي الکترنيکي، روتر واي فاي، ماهواره ها، برج هاي مخابراتي و غيره.
به علاوه با اين که امواج واي فاي در فرکانس هاي متفاوت با دستگاه هاي ديگر قرار دارند، وجود نويز راديويي، هنوز هم مي تواند تداخل ايجاد کند. بعضي از علل شايع و قابل توجه اين تداخلات عبارتند از: بلوتوث ، مايکروويو، ريسه و چراغ هاي تزئيني.
همسايگان شما:
حقيقت دنياي مدرن اين است که هر خانواده اي براي خود يک شبکه واي فاي دارد و اين خود مي تواند موجب تداخل کانال ها شود.
اين عامل مي تواند تاحدودي در خانه مشکل ساز باشد. به خصوص در مجتمع هاي مسکوني و آپارتمان هايي که روتر هاي متعدد، با فاصله ي کوتاه نسبت به هم قرار گرفته اند. تداخل کانال ها اغلب براي روتر هايي اتفاق مي افتد که تنها فرکانس ?.? گيگاهرتز را پخش مي کنند يا اين که دستگاهي داشته باشيد که فقط سيگنال هاي وايرلس ?.? گيگاهرتز را دريافت مي کند. چرا؟ به اين دليل که تنها ?? کانال وجود دارد. دو روتر ممکن است در يک کانال باشند و يک فرکانس مشابه منتشر کنند و اين خود تداخل ايجاد خواهد کرد.
چه کنيم که آنتن دهي تقويت شود؟
کانال واي فاي مناسب را پيدا کنيد
ممکن است همسايه تان نيز از مودم هاي واي فاي استفاده مي کند و در اين صورت در بعضي مواقع به دليل تداخل سيگنال ها ممکن است متوجه افت سرعت و کيفيت شبکه واي فاي خانگيتان شويد. خوشبختانه روترهاي وايرلس مي توانند بر روي کانال هاي مختلفي فعاليت کنند تا با سيگنال هاي مجاور تداخل نداشته باشند. اگر گجت شما سيگنال هاي واي فاي مجاور را دريافت مي کند کافيست از اپليکيشن هايي مانند Wi-Fi Stumbler يا Wi-Fi Analyzer استفاده کنيد تا بتوانيد بهترين کانال را براي روترتان پيدا کنيد.
جلوگيري از نفوذ ديگران به شبکه واي فاي شما
اگر ديگران از شبکه بي سيم شما بدون اطلاعاتان استفاده کنند به غير از هزينه هاي اضافه باعث کاهش سرعت و افزايش پينگ اينترنت براي شما خواهند شد و حتماً مي دانيد که حتي اگر شبکه واي فاي تان داراي پسورد باشد مي توان آن را به راحتي هک کرد مخصوصاً اگر داراي پسوردهاي از نوع ضعيف WEP باشد. مي توانيد به راحتي با نصب يک نرم افزار اندازه گيري ترافيک مصرفي مانند NetSpeed Monitor استفاده ديگران را از شبکه بي سيم تان متوجه شويد سپس بهتر است اول از هرکاري پسورد را به نوع ايمن تر WPA تغيير دهيد و سپس راهکارهاي زير را براي افزايش امنيت پيش بگيريد:
امکان WPS را بر روي مودم خود غيرفعال کنيد.
در تنظيمات مودم خود تنها به MAC Address هاي خاص مانند لپ تاپ و گوشي تان اجازه دسترسي دهيد.
پسورد انتخابي شما بهتر است ترکيبي از حروف کوچک و بزرگ و اعداد باشد و به اندازه کافي طولاني هم باشد.
افزايش برد واي فاي با يک ترفند ساده
ممکن است امکان آن را نداشته باشيد که مودمتان را جابه جا کنيد و يا برد مودمتان برايتان کافي نباشد. در اين صورت مي توانيد با استفاده از ترفندي ساده با استفاده از بريدن يک قوطي نوشابه و قرار دادن آن بصورت يک نيم استوانه در پشت آنتن مودم، امواج مودمتان را به مسير دلخواه هدايت کنيد تا بتوانيد از فاصله اي کمي بيشتر به اينترنت دسترسي پيدا کنيد.