نور موبایل کوری و بیخوابی می آورد

تحقيقات نشان داده است استفاده از وسايلي مانند موبايل و تبلت هنگام خواب باعث نابينايي موقتي در افراد مي شود. همچنين در کيفيت خواب و ساعت داخلي بدن اختلال ايجاد مي کند. به گفته محققين استفاده از اين وسايل پيشرفته ارتباطي به هنگام دراز کشيدن در رختخواب مي تواند به از بين رفتن ديد به صورت موقتي و تاثير سوء بر روي خواب افراد منجر شود. در واقع استفاده از تلفن همراه در رختخواب و آن هم در شب باعث اختلال در الگوي خواب افراد مي شود. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد
نور موبايل اختلال خواب مي آورد
نتايج يک تحقيق در انگليس نشان داده است که سازندگان تلفن هاي همراه براي سلامت کاربران بايد علاوه بر «حالت پرواز» روي موبايل ها، «حالت خواب» را نيز در نظر بگيرند. همه ما سال هاست که با «حالت پرواز» در تلفن هاي همراه آشنا شده ايم، اما تحقيقات جديد نشان مي دهد که نور نمايشگرهاي تلفن همراه و لپ تاپ ها باعث اختلال در ساعت بدن و به هم ريختن کيفيت خواب مي شود. در اين تحقيق آمده است که سازندگان تلفن همراه بايد مسئوليت پذير باشند و وضعيت «Bed Mode» را روي تلفن همراه در نظر بگيرند تا جلوي نور آبي صفحه هاي نمايشگر در زمان نزديک شدن به ساعت خواب طبيعي گرفته شود.
اين نور آبي به گفته محققان باعث اختلال در ساعت بيولوژيک بدن و بيدار ماندن بيش از حد کاربران گجت هاي مختلف (بي خوابي) مي شود. نور آبي صفحه هاي نمايشگر، مهم ترين عامل جلوگيري از ترشح ماده شيميايي ملاتونين در بدن است. اين ماده شيميايي ساعت بيولوژيکي بدن را براي خواب تنظيم مي کند و ترشح آن از هنگام عصر براي آماده شدن بدن براي خواب شروع مي شود. به گفته دانشمندان نمايشگرهاي جديد هر روز با اندازه بزرگ تر، کنتراست و شفافيت بيشتر اين وضعيت را بدتر مي کنند. نور و کيفيت آنها براي روز خوب است، اما با استفاده از يک نرم افزار بايد در هنگام شب نور آبي نمايشگرها را فيلتر کرد. اپليکيشني مانند «a.Flux» در حال حاضر اين کار را انجام مي دهد و بر اساس ساعت روز نور سبز-آبي نمايشگرها را کاهش مي دهد. اختلال در ساعت بيولوژيک بدن و خواب، نقش زيادي در ابتلا به ديابت، چاقي، افسردگي و بيماري هاي سيستم عصبي از جمله آلزايمر دارد.
تاثير نور آبي بر خواب بچه ها
نور آبي وسايل هوشمند مانند کامپيوتر، تبلت و تلفن همراه مي تواند باعث اختلالات خواب در بچه ها شود. لذا شب هنگام و در زمان خواب، کودکان نبايد در معرض آنها قرار گيرند. يک بررسي جديد شواهد تازه اي را ارائه داده تا والدين را بيشتر از قبل متقاعد کند که بايد موبايل، تبلت و کامپيوترها را از اتاق خواب بچه ها دور کنند.  اين بررسي نشان داده است که نور اين وسايل مي تواند ميزان هورمون ملاتونين را که خواب را کنترل مي کند تحت تاثير قرار دهد.  اين تاثير براي بچه هايي که تازه وارد دوران بلوغ شده اند بيشتر است و نور مانيتور دستگاه هاي ذکر شده در اين بچه ها ميزان هورمون ملاتونين را تا 37 درصد کاهش مي دهد. مطالعات قبلي نشان داده است که 96 درصد نوجوانان در ساعات قبل از خواب حداقل از يکي از وسايل داراي مانيتور مانند تلفن همراه، لپ تاپ يا تبلت استفاده مي کنند.  محققان با بررسي 30 فرد در رده سني 9 تا 15سال و 29 نفر ديگر با سن 11 تا 16 سال متوجه شدند که هر چه نور صفحه نمايشگر وسايل الکترونيک در ساعات ابتدايي شب بيشتر باشد، ميزان افت هورمون ملاتونين هم بيشتر مي شود. آنها مي گويند بخصوص در شروع دوران بلوغ مغز بسيار به نور حساس مي شود و سيکل خواب در شب و روز دچار تغيير مي گردد.