لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ؟

مزيت هاي دسک‌تاپ
در همه اداره ها و شرکت ها از دسک‌تاپ استفاده مي شود. اين دستگاه ها ارزان، قابل آپ‌گريد شدن، قابل تعمير و بسيار قدرتمند هستند. دسک‌تاپ قيمت ارزان تر و کارايي و قابليت هاي بيشتر دارد. با اين نوع کامپيوتر مي توان انواع برنامه هاي سنگين همچون CAD، فتوشاپ و ... را روي آن اجرا کرد. تنها ايرادي که مي توان به دسک‌تاپ گرفت اين است که نمي توان آن را همه جا با خود برد. اما اين مشکل قابل حل است. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم . اگر برنامه، نرم افزار يا فايلي را نياز داريد، مي توانيد به راحتي روي USB بريزيد، يا داکيومنت موردنظر را پرينت بگيريد و به هر جلسه اي که مي خواهيد با خود ببريد.  
استفاده از دسک‌تاپ
قيمت: دسک‌تاپ از لپ‌تاپ ارزان تر است. اين ارزاني فقط در مورد خريد يک کامپيوتر جديد نيست بلکه هزينه تعميرات و به‌روزرساني دسک‌تاپ  ها نيز ارزان تر از لپ‌تاپ هاست. اين تفاوت قيمت دلايل مختلفي دارد اما اصلي ترين دليل آن اين است که در دستگاه هاي قابل حمل از قطعات کوچک تر استفاده مي شوند تا درون موبايل، تبلت يا لپ‌تاپ جا شوند و از آنجا که عناصر کوچک، مهندسي ساخت دشوارتري دارند در نتيجه قيمت آنها نيز گران تر است.  
قدرت: پردازنده کامپيوترهاي روميزي بسيار قوي تر از پردازنده لپ‌تاپ هاي مشابه است. پردازنده هاي دسک‌تاپ اين شانس را دارند که از پريز برق تغذيه بشوند. براي خنک نگه داشتن آنها نيز مي توان از فن هاي خنک کننده يا سيستم خنک کننده مايع کمک گرفت. بنابراين، آنها نه تنها قدرتمند هستند بلکه مي توانند به راحتي براي کار با سرعت بيشتر اورکلاک بشوند.
لوازم جانبي: به دسک‌تاپ لوازم جانبي بيشتري مي توان وصل کرد. از ماوس و صفحه کليد گرفته تا اتصالاتي همچون هدست هاي يو‌اس‌بي. اما لپ‌تاپ ها گزينه هاي متنوعي براي اتصال ندارند.
صفحه نمايش: تحقيقات نشان داده است، صفحه نمايش بزرگ تر خلاقيت کاربر را نيز افزايش مي هد. صفحه نمايش بزرگ تر داشتن به دو روش ميسر است: اينکه اندازه نمايشگر بزرگ تر باشد يا اينکه از چند مانتيور به طور همزمان استفاده شود. بزرگ ترين اندازه اي که براي نمايشگر يک لپ‌تاپ وجود دارد، 17.3 اينچ است که براي لپ‌تاپ بسيار بزرگ است. اما نمايشگر 17.3 اينچ در برابر مانيتورهاي 20 يا 24 اينچ کامپيوترهاي هيچ هستند. در ضمن، لپ‌تاپ 17.3 اينچ را به راحتي نمي توان با خود به اين طرف و آن طرف حمل کرد. به همين منظور شايد مجبور باشيد همچون يک دسک‌تاپ با آن کار کنيد.
بازي:در کامپيوترهاي روميزي مي توان از سه کارت گرافيک در کنار سيستم خنک کننده مايع، کارت صدا و ديگر لوازم جانبي بازي استفاده کرد در حاليکه در لپ‎‌تاپ فقط از يک کارت گرافيک مي توان بهره مند شد.
تعمير آسان دسک‌تاپ: تعميرات لپ‌تاپ بسيار گران تر از کامپيوترهاي روميزي است. به طور مثال اگر کارت گرافيک لپ‌تاپ بسوزد بايد کلي هزينه کنيد تا تعمير شود اما اگر همان اتفاق براي کامپيوتر بيفتد مي توانيد يک کارت گرافيک نو بخريد و به سرعت و راحت آن را با نمونه خراب شده جايگزين کنيد. اين در مورد ديگر قطعات دسک‌تاپ همچون مانتيور و پردازنده و ... نيز مصداق دارد اما لپ‌تاپ اينگونه نيست.
نرم‌افزار: درست است که همه لپ‌تاپ هاي اين زمانه قابليت پشتيباني از نرم‌افزارهاي سنگيني همچون ادوبي فتوشاپ يا پريماير را دارند اما استفاده از آنها در نمايشگر کوچک لپ‌تاپ و با تراک‌پد کمي دشوار به نظر مي رسد. براي بهترين استفاده از اين نرم‌افزارها بايد پردازنده قوي، کارت گرافيک قدرتمند، صفحه نمايش بزرگ و لوازم جانبي همچون صفحه‌کليد، ماوس و حتي تبلت داشت. داشتن لپ‌تاپي با چنين مشخصاتي شايد بسيار گران يا حتي غيرممکن - به ويژه در مورد صفحه نمايش بزرگ - باشد. اما يک کامپيوتر روميزي با مشخصات خوب مي تواند اين نرم‌افزارها را با کيفيت خوب اجرا کند.
امنيت: کامپيوترهاي روميزي همان طور که از نامشان پيداست قابليت حمل ندارند. اين مساله شايد در دنياي امروز چندان جالب نباشد اما از نظر امنيت و دوام بسيار اهميت دارد. از آنجا که پي‌سي را نمي توان خيلي جابه‌جا کرد، بنابراين از دسترس دزدها در امان است. هيچ وقت شما کامپيوتر روميزي خود را در قطار يا اتوبوس جا نمي گذاريد يا هيچ گاه کسي آن را از شما نمي دزدد. به همين دليل که نمي توان آن را جابه‌جا کرد، در نتيجه احتمال از دست افتادن، شکستن يا خراشيدگي نيز ندارد. يک پي‌سي سال ها مي تواند همراه کاربر باشد. براي به روزرساني آن نيز کافيست قطعاتش را تعويض کنيد. اما لپ‌تاپ ها يا تبلت ها اين گونه نيستند.
اسمبل: همه افراد مي توانند کامپيوتر روميزي خود را جمع آوري کنند و بسازند. نه تنها وب سايت هاي متعدد و مقاله هاي فراواني براي کمک به افراد براي ساخت سيستم کامپيوتري خودشان وجود دارند، بلکه قطعات کامپيوتر نيز به وفور در فروشگاه هاي کامپيوتري موجود هستند. کاربران با کمي دانش مي توانند پي‌سي مورد علاقه خود را جمع آوري کنند و راه بيندازند. اما در مورد لپ تاپ برخي از قطعات را آنهم به کمک کارشناسان مي توانيد هنگام خريد از کارخانه سفارش دهيد اما خودتان نمي توانيد مانند دسک‌تاپ آنرا تعويض کنيد.
مزيت هاي لپ‌تاپ
بسياري از مردم ترجيح مي دهند براي کارهاي شخصي و اداري خود از لپ‌تاپ استفاده کنند. لپ‌تاپ اين مزيت را دارد که مي تواند همه جا همراه کاربر باشد. البته اين کامپيوترها نيز انواع مختلفي دارند. شما مثلا در طول جلسه هاي کاري وقتي حوصله تان سر مي رود، مي توانيد از اپليکيشن هاي لپ‌تاپ خود استفاده کنيد. يا در طول سفر آن را با خود همراه داشته باشيد. با لپ‌تاپ مي توانيد دورکاري کنيد، کاري که با دسک‌تاپ قابل انجام نيست. مزيت و برتري لپ‌تاپ به دسک‌تاپ قابل حمل بودن آن است.
استفاده از لپ‌تاپ
امنيت: اگر قرار است از لپ‌تاپ استفاده کنيد بهتر است رمز غير قابل حدسي براي آن تعريف کنيد. براي داکيومنت يا فايل هاي حساس و محرمانه خود نيز رمز عبور تعيين کنيد. بسياري از کمپاني ها از نرم افزاري جانبي براي رديابي و امنيت بيشتر سيستم هاي خود استفاده مي کنند.
ميزان شارژدهي باتري: اگر به منبع انرژي (برق) دسترسي داشته باشيد اين پموضوع اهميتي ندارد. اما هنگام استفاده از کامپيوتر در بيرون از خانه، بايد مطمئن شويد که لپ‌تاپ براي چندين ساعت استفاده شارژ کافي دارد. يا بهتر است يک باتري اضافه هم خريداري کنيد و همراه داشته باشيد.
تعميرات: در دسک‌تاپ به راحتي مي توان قطعات خراب را تعمير يا تعويض کرد اما در لپ‌تاپ اينگونه نيست. خود کاربر نمي تواند مشکلات سخت افزاري لپ‌تاپ را برطرف کند و بايد به متخصص مراجعه کرد. البته بايد هزينه دستمزد آن را نيز در نظر بگيريد.
نتيجه گيري
انتخاب ميان لپ‌تاپ يا دسک‌تاپ به فاکتورهاي مختلفي بستگي دارد. شايد به مواردي که در بالا ذکر کرديم تا حدي بتوانيد ميان آن دو گزينه مناسب تر را انتخاب کنيد. اگر قابل حمل بودن دستگاه، دورکاري، ارتباط دايم با همکاران و دوستان برايتان مهم است بايد لپ‌تاپ را انتخاب کنيد. البته از طرفي پرداخت هزينه براي باتري لپ‌تاپ که پس از دو يا سه سال فاسد مي شوند نوعي پول هدر دادن به حساب مي آيد.
البته، درست است که اين روزها لپ‌تاپ، تبلت، اسمارت‌فون کاربرد و طرفداران بسياري دارند اما کامپيوترهاي روميزي نيز به دليل قيمت ارزان، کارايي عالي، قدرت بالا و دوام بسيار خوب همچنان طرفداران خودشان را دارند. اين کامپيوترها به اين زودي ها از رده خارج نخواهند شد و يار شفيق کاربران باقي خواهند ماند.