موبایل غرق شده را چطور نجات دهیم؟

آيا گوشي شما هم کف حمام يا دستشويي افتاده است؟ اگر از اين به بعد اين اتفاق افتاد، وحشت نکنيد! فقط کافي است براي بازگرداندن جان تلفن همراه غرق شده خود، اين کارها را انجام دهيد. البته يک کارهايي هم هست که اصلا نبايد انجام دهيد، پس حتما مقاله را تا آخر بخوانيد. ماشين لباس‌شويي، دستشويي، ليوان چايي، هواي مه آلود و ... همه دوست داشتني‌اند؛ البته تا وقتي که گوشي گراميتان با يکي از آن‌ها تماس نگيرد! و لاشه فلزي خيس و بيجانش، اشکتان را در بياورد. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد .
چه کارهايي بايد انجام دهيم؟
به جاي جدا کردن قطعات گوشي از يکديگر، اقدامات زير را انجام دهيد:
1- اولا هر چه سريع‌تر گوشي را از درون آب خارج کنيد. غوطه‌ور ماندن طولاني در مايعات يا محيط خيس، ممکن است ريسک آسيب ديدگي را بيشتر کند.
2- از فشار دادن دکمه‌هاي گوشي و چک کردن آن‌ها جداً خودداري کنيد، چرا که هر فشاري ممکن است مايع را بيشتر به درون گوشي نفوذ دهد.
3- در هر حالتي، بهترين کار اين است که هر چه سريع‌تر باتري دستگاه را بيرون بکشيد، چرا که به حداقل رساندن برق گوشي مي‌تواند مانع از اتصالي کردن آن شود.
4- اگر از يك گوشي استفاده مي‌کنيد که مثل آي فون يا لومياي نوکيا، باتري غير قابل تعويض دارد، راه حل قبلي براي شما مناسب نيست. پس بايد مقداري ريسک کرده و چند دکمه را فشار دهيد. اگر گوشي تان هنوز کار مي‌‌کرد، سريعاً آن را خاموش کنيد. در چنين مواردي بايد هنگام در دست گرفتن گوشي خيلي مراقب خودتان باشيد!
5- هر گونه لوازم جانبي و افزودني‌هاي گوشي را در بياوريد.
6- کارت حافظه و SD کارت‌ها را خارج کرده و درپوش همه پورت‌ها را برداريد تا به تهويه دستگاه کمک شود.
7- همه قسمت‌ها را با حوله خشک کنيد، به خصوص قسمت‌هاي بيروني گوشي را. اما مراقب باشيد که در حين اين عمل، آب از دهانه‌هاي باز گوشي وارد نشود.
8- اگر همه چيز هم خشک شود، باز هم امکان دارد که مقداري رطوبت در گوشي نهفته باشد که بايد حتما قبل از روشن کردن، آن‌ها را هم ازبين ببريد. يکي از اثبات شده‌ترين شيوه‌ها براي اين کار، مدفون کردن گوشي در يک کاسه برنج خشک است. مواد خشک‌کننده‌اي مثل برنج، نوعي خاصيت رطوبت پسند دارند که مي‌توانند رطوبت را از مواد جذب کنند. علاوه بر اين، شما مي‌توانيد براي تأثير بيشتر، از بسته‌هاي ژل سيليکا (همان‌هايي که درون جعبه‌هاي کفش هست) استفاده کنيد. اگر هيچ کدام از اين‌ها را در دسترس نداريد برنج نپخته، بهترين وسيله است. گوشي را در ظرف دربسته‌اي که هوا نمي‌تواند به داخلش نفوذ کند قرار داده و کاملاً آن را با ماده خشک کننده انتخابي خود بپوشانيد. ظرف محتوي گوشي و مواد جاذب را به مدت 24 الي 48 ساعت رها کنيد تا خشک کننده، رطوبت را به طور کلي از دستگاه بيرون بکشد. اگر از ژل سيليکا استفاده کنيد، زودتر به نتيجه مي‌رسيد.
9- هر وقت از خشک شدن کامل گوشي خود مطمئن شديد، باتري را به سرجاي خود برگردانيد و گوشي را روشن کنيد. موفق باشيد!
حالا چه کارهايي نبايد انجام دهيم؟!
سشوار كردن
يکي از روش‌هايي که خيلي براي خشک کردن گوشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اينطور هم ادعا مي‌شود که سريعا آن را درست مي‌کند، استفاده از سشوار يا وسايل حرارتي مثل آن است. با اين روش شايد خيلي سريعتر به نتيجه برسيد، اما اگر گوشي بيش از حد داغ شود، اجزاي داخلي آن صدمه خواهند ديد. در موارد حاد که گوشي به شدت غرق شده با استفاده از اين روش ممکن است بخار حاصل از آب به طور کامل تهويه نشده و دوباره در جاي ديگر گوشي جمع شود. شايد شما بي خيال اين مشکل شويد، اما حتي چنين مسئله جزئي هم مي‌تواند خطرناک باشد. پس هيچ وقت گوشي خود را با سشوار خشک نکنيد.
اعتماد به فريزر!
يکي ديگر از روش‌هايي که در کوتاه مدت نتيجه مي‌دهد، پيچيدن گوشي درون يک حوله کاغذي و قرار دادن آن در فريزر است. ظاهرا جلوگيري از جريان يافتن آب در گوشي به خاطر دماي پايين درون فريزر، ممکن است مانع از اتصالي کردن آن در زمان استفاده شود. قطعا اين راهکاري طولاني مدت نيست. چرا که به محض آب شدن يخ‌ها، شما با همان مشکل اتصالي مواجه خواهيد شد. تازه اگر بدتر نشود! حتي امکان دارد صفحه نمايش گوشي تان هم ترک بخورد يا بشکند، که به نظر نمي‌رسد به خاطر يک تعمير کوتاه مدت، حاضر باشيد ريسک اين خطر را بپذيريد.
خشك كردن پورت‌ها
شايد براي درست کردن گوشي، تنها به خشک کردن قسمت‌هاي بيروني آن پرداخته و از خارج کردن جک هدفون و پورت USB غافل شويد. براي اين منظور بايد به آرامي و با استفاده از يک خلال دندان پيچيده شده در دستمال کاغذي به آن‌ها ضربه زده و فشار وارد کنيد. البته در حاليکه اين روش با اما و اگرهاي زيادي همراه است، ممکن است گاهي اوقات کاغذ در گوشي گير کرده و باعث خراب شدن قسمتهاي داخلي دستگاه شود. يکي ديگر از پيشنهادات، شارژکردن بيش از حد گوشي است تا تدريجاً و نه يک‌باره، گرم شود. که البته اين کار هم خطرات خاص خودش را دارد و توصيه نمي‌شود.
مراقب زنگ زدن گوشي باشيد!
اگر موفق به خشک کردن گوشي خود شده‌ايد، تبريک مي‌گوييم! اما شايد هنوز هم کاملاً برنده نشده باشيد؟ فلز داخل گوشي شما اگر در تماس با اکسيژن و آب قرار بگيرد، با گذشت زمان احتمال دارد زنگ بزند. احتمالاً يک تعميرکار حرفه‌اي گوشي‌هاي تلفن همراه بتواند با کمي الکل، تمامي زنگ‌زدگي‌ها و خوردگي‌ها را پاک کند، اما هرگز خودتان اين کار را در خانه انجام ندهيد.
آيا ضمانت نامه‌ گوشي هنوز معتبر است؟
دنبال (LCI) بگرديد. (LCI) يک برچسب کوچک سفيد است که در تماس با آب قرمز مي‌شود.
توليدکنندگان اين برچسب را روي محصولاتشان مي‌چسباند و از آن مثل يک کاغذ تورنسل براي تست استفاده مي‌کنند تا درباره ارائه گارانتي تصميم بگيرند. در غالب موارد، اگر اين برچسب تحريک شده باشد، يعني گوشي را خيس کرده‌ باشيد، ضمانت نامه ديگر شامل حال شما نمي‌شود. محل قرار گيري (LCI) از يك گوشي به گوشي ديگر فرق مي‌کند؛ و توليدکنندگان به شدت سعي در پنهان کردنش دارند تا مشتري‌ها نتوانند تغييري در آن ايجاد کنند. صرف نظر از موقعيت قرار گيري (LCI)، شما مي‌توانيد براي درخواست کمک با کارخانه توليد کننده گوشي خود تماس بگيريد. اين راه حل خيلي طولاني است. پس اگر به گوشي خود نياز داريد از توصيه‌هاي بالا استفاده کرده و آن را خوب خشک کنيد.