آموزش تخصصی تعمیر اسکنر

این دستگاه همانطور که از اسمش پیداست در بسیاری از شرکت ها و دفاتر و مراکز تبلیغات و طراحی به چشم میخورد. کار ناصحیح و استفاده غلط از این دستگاه باعث خرابی در آن شده است. کسانیکه وارد شاخه تعمیر ماشینهای اداری میشوند تعمیرات اسکنر را نیز میتوانند یاد بگیرند. توانمندی کسانیکه بخش اسکنر پرینترهای چهار کاره و دستگاههای فتوکپی را تعمیر میکند با تعمیر اسکنر در یک سطح میباشد. در اصل کسانیکه این بخش را براحتی آموزش ببینند میتوانند قسمت هایی از پرینترهای چهارکاره که اسکنر دارد و دستگاههای فتوکپی را تعمیر کنند. اسکنر از لحاظ دیدگاه تعمیرات به دو بخش تقسیم میشود. بخش مکانیکی دستگاه که شامل موتور و قطعات هیدرولیکی است و بورد دستگاه که دستورات را به مکانیک دستگاه میدهد.
آموزش تعمیر ماشینهای اداری
همانطور که میدانیم اسکنر به تنهایی دستگاهی برای تولید عکس و متن و انتقال آن به پرینتر و یا کامپیوتر می‌باشد. اسکنر وسیله ای است جهت ورود تصویر اعم از سند ، عکس ، نقشه ، فیلم و … که جزء دستگاههای ورودی (Input) در تکنولوژی IT محسوب می شود. ممکن است به تنهایی و یا بر روی یک دستگاه مانند پرینتر و یا فتوکپی نصب باشد. انواع مدلهای اسکنر در زیر آورده شده است. ناگفته نماند که هر چه اطلاعات ما درباره کارایی دستگاه بالاتر باشد در تعمیر و سرویس آن بهتر میتوانیم عمل کنیم.
در اصل کسی که میخواهد تعمیرکار حرفه ای روی اسکنرها شود باید ابتدا ساختار یک اسکنر را بشناسد و بداند که چطور کار میکند. باز و بسته کردن دستگاه در مرحله بعدی مهم است که باعث نظم و مراقبت در شکستگی دستگاه مخصوصا شیشه آن میشود. تعویض کاور، تعویض لامپ اسکنر، تعویض سی سی دی در باز و بست کردن اسکنر مهم است. چراکه خرابی هر یک از این موارد نیاز به تعویض این قطعات داخلی اسکنر دارد. درون اسکنر سنسورهایی وجود دارد که باز بودن درب، میزان و شدت نور و موارد مشابه به این را تشخیص میدهد. این سنسورها در اسکنرهای جدید وجود دارد. سنسورهایی دیگر مانند تشخیص رنگ و متون از قسمتهای حساس اسکنر میباشد. باید بدانیم که ضربه حتی اگر کم باشد در هنگامیکه کار میکند ضرر دارد و به آنها آسیب میرساند.
اسکنرها از لحاظ ساختار و عملکرد دسته های گوناگونی دارد.
اسکنرهای تخت: این اسکنر ها در اندازه ی A4 و برای مصارف خانگی یا دفاتر شرکتی کوچک ساخته شده اند . قدرت و وضوح تصویر آنها در مقایسه با انواع بزرگتر و صنعتی پائین است.
اسکنرهای شیت فد (Sheetfed) : این اسکنرها از نظر اندازه کوچک تر از مدل رومیزی هستند زیرا بجای اینکه عکس یا سند را بر روی آن بگذارید ، آنهارا به داخل اسکنر می فرستید. درواقع به جای حرکت هد و حسگرها ، کاغذ حرکت می کند که این امر ممکن است کمی در کیفیت نهایی تصویر تاثیر منفی بگذارد.
اسکنرهای اسناد: این اسکنرها که برای مکانهای بزگتر ساخته شده اند دارای سیستم ADF (Auto Data Feeder)  هستند یعنی کاغذ ها را توسط موتورها و غلطکهایی به داخل می کشند و عملیات اسکن را روی آنها انجام می دهند . ضمناً در این دستگاه قسمتی وجود دارد که امکان بهره وری به سبک اسکنرهای تخت را نیز مهیا می کند.
اسکنرهای نقشه یا پلاتر: این اسکنرها همانطور که از نامشان پیداست برای اسکن کردن نقشه های عریض ( از اندازه A3 به بالا) و در طول نامحدود بکار گرفته می شوند. این اسکنرها ، نقشه ها را از یک سو گرفته و آنرا از بین هد خود عبور می دهد تا تصویر آنرا ثبت کند.
اسکنرهای فیلم و اسلاید: این اسکنرها که مخصوص نگاتیوهای عکس، اسلاید ها ، فیلم های رادیولوژی بکار می رود دارای قیمت بالایی هستند که می توانند تصویر را از روی فیلم ها و نگاتیو ها بخوانند.
اسکنرهای دستی قابل حمل: این اسکنرها بسیار کوچک بوده و از کیفیت بسیار پائینی برخوردارند. از اینرو برای اسکن عکس یا سندهایی که نیاز به کیقیت بالا دارند مناسب نیستند. این اسکنرها در انواع گوناگون و سایزهای مختلفی ساخته شده اند که کوچکترین آنها بصورت “مدادی”  بوده که به راحتی در  جیب جای می گیرد.
بازکردن هر یک از این اسکنرها نیاز به دانش فنی دارد و با کار عملی و داشتن سرویس منوال و کمی دقت میتوانید هر یک را جهت تعمیر آماده کنید. در تعمیر اسکنر حساسیت آنها در قطعاتی است که حسگرها را شامل میشود. معمولا سری پیچ گوشتی مخصوص برای بازکردن هر یک از این اسکنرها بکار میرود.سعی کنید با دستانی تمیز اسکنر را باز کنید. چربی دست روی شیشه و بخش CCTV آن حساسیت ایجاد میکند و کدر میشود. از بازکرددن اسکنری که  در برق است بپرهیزید. شیشه ای که روی اسکنر بکار رفته به نحوی حرفه ای است و اگر شکست از شیشه معمولی نمیتوان استفاده کرد. تصاویر با سایه و کدرتر و جابجا ذخیره میشوند. موتور اسکنر قابل تعمیر نیست و بیشتر تعویض میشود. بسیاری از اسکنرهایی که در ایران درون دفاتر طراحی و گرافیکی بکار میرود اسکنر های رومیزی است که اسکنر تخت به آنها میگویند. اسکنرهای اسناد نیز در ادارات بزرگتر بکار میرود. برای اینکه بتوانید دسته های کاغذ را یکجا عکسبرداری کنیم از اسکنرهای اسناد استفاده میکنیم. این اسکنرها مانند پرینترها دارای کاغذ کش هستند و بمرور و مدتی کارکرد باید تعویض شوند. بیشترین آسیبی که به این نوع اکسنر وارد میشود حجم کاغذ ، پرز، لبه های خراب کاغذ و وزن کاغذ میباشد. معمولا لامپ اسکنرها دارای طول عمر میباشد؛ ولی طول عمر بالایی نسبت به دستگاههای دیگر مانند پروجکشن ها و دوربین ها دارد. آموزش تعمیرات اسکنر بسیار پیچیدگی زیادی ندارد.
آموزش تعمیر ماشینهای اداری
خیلی از اسکنرها در بازار ایران قابل تعمیر نیستند، نه اینکه نتوانیم به عیب برسیم بلکه قطعات آنها در بازار موجود نیست که بتوان آن را تعویض کرد. برای همین منظور برای تعمیر بخش های مکانیکی اسکنر به سراغ قطعاتی میرویم که مشابه روی آن در بازار یا اسکنرهای اوراقی باشد. یک تعمیرکار اسکنر و ماشینهای داری میتواند غیر از بازار که قطعات را میتواند تهیه کند نیز باید اوراقی این دستگاهها را داشته باشد چراکه همانطور که گفته شد خیلی از این قطعات در بازار موجود نمی باشد.