افزونه‌هایی که مرورگر را کند می‌سازند

افزونه هاي مرورگر بسيار مفيد و کاربردي هستند. اما از سوي ديگر باعث افزايش مصرف رم توسط مرورگر مي شوند. زمان باز شدن آن را طولاني تر مي سازند و همچنين کارکرد عمومي آن را کند مي سازند. کدام افزونه بيشتر دردسر درست مي کند و آيا راهي براي سنجش ميزان تاثير هريک از آنها بر مرورگر است؟ خوشبختانه در مرورگرهاي مختلف راه هايي مي توان يافت که ميزان مصرف رم،CPU  و يا ميزان تاخير به وجود آمده در باز شدن برنامه توسط هر افزونه را محاسبه کرد. اگر شما هم به دنبال راهي براي زندگي مسالمت آميز با افزونه ها و البته سنجش کارکردشان هستيد، در ادامه مطلب  آموزش تعميرات کامپيوتر با  ما همراه باشيد تا ببينيم استفاده از کدام افزونه ها به صرفه است و عطاي کدام يک را بايد به لقاي شان ببخشيم.
فايرفاکس موزيلا
در اين مرورگر راه چندان ساده اي براي مشاهده ميزان استفاده هر افزونه از رم سيستم در دست نيست. يک راه براي انجام اين کار کمي شيرجه عميق تر در مرورگر و جمع آوري اين اطلاعات توسط خودتان است. البته مي توانيد با نصب يک افزونه هم به اين داده ها دست پيدا کنيد. البته اين خود نقض غرض است که براي مشاهده چنين داده هايي يک افزونه ديگر هم به ليست مرورگر بيفزاييم. اما پس از هر بار استفاده مي توانيد اين اپليکيشن را حذف يا غير فعال نماييد. براي اين کار افزونه about:addons-memory را نصب کنيد و آنگاه در يک تب مرورگر صفحه about:addons-memory را باز کنيد تا به هدف تان برسيد. در اين صفحه ليستي از افزونه هاي نصب شده روي فايرفاکس را خواهيد ديد که بر اساس ميزان مصرف رم شان مرتب شده اند. اينگونه، ديدگاه بهتري درباره ميزان مصرف رم توسط افزونه ها خواهيد داشت و بهتر مي توانيد درباره حذف موارد نامناسب و دردسر ساز اقدام کنيد. اگر يک افزونه در مصرف Ram حريص باشد، اين امکان وجود دارد که هر چه مدت زمان باز بودن مرورگر بيشتر شود، ميزان رم اشغال شده توسط آن افزونه هم افزايش يافته و دردسر ساز شود.
گوگل کروم
کروم يک مرورگر با قابليت پردازش چندگانه است و لذا بسياري از افزونه هاي مرورگر مي توانند پروسه خودشان را داشته باشند و جداگانه عمل کنند. اين بدان معني است که شما مي توانيد با استفاده از تسک منيجر ادغام شده با کروم، ميزان مصرف رم هر يک از افزونه ها و تب هاي باز مرورگر را مشاهده کنيد. اين برنامه مديريت تسک ها همچنين ميزان CPU مصرفي را هم به نمايش مي گذارد. اين تسک منيجر در کنار ديگر قابليتهايش، امکان مشاهده منابع مصرفي توسط وب اپليکيشن هاي نصب شده روي مرورگر را هم فراهم مي آورد. همچنين پروسه هاي در حال اجرا در پس زمينه را هم مي توانيد کنترل کنيد. براي باز کردن تسک منيجر، روي لوگوي کروم در بالاي مرورگر کليک کنيد تا منو باز شود و آنگاه Tools و سپس Task Manager را باز کنيد. در مک براي اين کار کافي است روي منوي Window مرورگر کليک کنيد تا درون آن گزينه تسک منيجر را بيابيد. در پنجره تسک منيجر مي توانيد دريابيد که هر يک از افزونه ها تا چه حد سنگين و مزاحم هستند. البته به ياد داشته باشيد که اين ليست فقط حاوي افزونه هاي در حال اجرا در پس زمينه است. اينها معمولا بيش از همه بر سرعت لود مرورگر تاثير دارند. افزونه هايي هم که در حال اجرا نباشند، در اين ليست ظاهر نخواهند شد.
اينترنت اکسپلورر
اينترنت اکسپلورر ميزان مصرف رم توسط افزونه ها را به صورت جداگانه فاش نمي سازد. اگرچه اين مرورگر مي تواند اطلاعاتي درباره مدت زمان لود شدن هر يک از افزونه ها را در اختيارتان بگذارد. به اين صورت به طور غير مستقيم در مي يابيد که کدام افزونه ها مصرف رم بالاتري دارند. هر اندازه يک افزونه براي لود شدن زمان بيشتري نياز داشته باشد، مي تواند رم بيشتري هم مصرف کند و در نتيجه مرورگر را کندتر نمايد. براي پيدا کردن اين اطلاعات، بر روي علامت چرخ دنده در بالاي مرورگر کليک کنيد تا منوي اينترنت اکسپلورر باز شود. آنگاه گزينه Manage Add-ons را انتخاب کنيد.  در اين صفحه مي توانيد در ستون Load time مدت زمان لازم براي آماده به کار هر يک از افزونه ها را ببينيد.
براي اينکه جلوي اجراي يک افزونه را هنگام باز شدن مرورگر بگيريد، آن را در ليست انتخاب کنيد و روي دکمه Disable کليک کنيد.
استفاده از مرورگر در حالت  Safe Mode
اينکه دريابيد يک افزونه مرورگر خاص چه ميزان از منابع سيستمي تان را مصرف مي کند، کار مشکلي است. راه حلهايي که تا کنون گفته شد، اطلاعاتي را به شما مي دهند که مرورگر خواهان افشاي آنها است و اين نمي تواند به درستي تمام داستان را بر ملا کند. خوشبختانه راه ديگري وجود دارد که بتوانيم کارايي مرورگرها را بدون هيچ يک از اين افزونه ها مورد سنجش قرار دهيم و البته آنها را حذف هم نکنيم. براي اين کار کافي است مرورگرتان را در حالت Safe Mode باز کنيد. در اين حالت مرورگر باز مي شود، اما هيچ يک از افزونه ها به همراه آن لود نمي شود.
اگر مرورگرتان در اين حالت بسيار سريع تر آماده به کار شده و بالا مي آيد، پس تعدادي از مرورگرهاي تان در اين ميان مزاحم هستند و باعث کندي آن شده اند. آنگاه نوبت به غير فعال کردن تک به تک آنها و آزمون چندباره مرورگر در حالت عادي است تا ببينيم کدام يک مقصر هستند و بايد براي هميشه از شر آن راحت شويم.
مرورگر فايرفاکس:  با کليک روي دکمه فايرفاکس، منوي Help را باز کنيد و در آنجا گزينه  Restart with Add-ons Disabled  را انتخاب نماييد.
گوگل کروم:  براي اجراي کروم در حالت Safe Mode، بر روي ايکون کروم در تسک بار کامپيوترتان راست کليک کنيد و گزينه Option و سپس Properties را انتخاب کنيد. در تب Shortcut و درون کادر Target در انتهاي آدرس، عبارت زير را درج کنيد:
--disable-extensions
توجه داشته باشيد که در ابتداي عبارت دو علامت دش (-) به هم چسبيده قرار دارد. حال تمامي پنجره هاي باز و مرورگر را کامل ببنديد. اکنون با استفاده از آيکون ميانبر تغيير يافته، کروم را باز کنيد.
اينترنت اکسپلورر:  در ويندوز 7، روي دکمه استارت کليک کنيد و از مسير زير، روي آيکون ميانبر  Internet Explorer (No Add-ons) کليک کنيد:
All Programs -> Accessories -> System Tools -> Internet Explorer (No Add-ons)
اما در ويندوز 8 لازم است اين کار را دستي انجام دهيد. با زدن کليد ويندوز به همراه دکمه R، پنجره run را باز کنيد. عبارت زير را درون آن تايپ کرده و اينتر را بزنيد:
iexplore.exe –extoff
CLASS="OrderListType" افزونه هاي مرورگر مي توانند کاربردي و مفيد باشند. اما مانند هر نرم افزار ديگري که قابل اجرا روي کامپيوترتان است، تنها زماني بايد آنها را به راه انداخته و مورد استفاده قرار دهيد که واقعا نيازشان داريد.
هرچه تعداد افزونه کمتري روي مرورگرتان نصب کرده باشيد، با مشکل کمتري روبرو خواهيد شد و کاهش سرعت بسيار کمتري را مشاهده مي کنيد.