لپ‌تاپ را روی پایتان نگذارید

اگرچه لپ‌تاپ طوري طراحي شده که بتوان بدون نياز به ميز يا مانند آن، به راحتي از آن استفاده کرد، اما گزارش‌هاي فراوان از آسيب رساندن حرارت لپ‌تاپ به پوست پا، نگراني پزشکان را برانگيخته است. لپ‌تاپ‌ها نام خود را مديون نحوه استفاده‌اي هستند که براي آن‌ها متصور بودند، اين که هر جا که باشيد بتوانيد آن را روي پاي خود بگذاريد و کار کنيد. اما به نظر مي‌رسد در عمل زياد هم براي اين نوع استفاده مناسب نيستند. تا جايي که محققين از کاربران مي‌خواهند در صورتي که عادت به استفاده از لپ‌تاپ به اين روش دارند، سعي کنند در عادت خود تجديدنظر کنند. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم . به گفته محققين، هر صفحه داغي که دمايش در حد سوزاندن پوست بالا نرود، مي‌تواند در تماس مداوم با پوست بدن، چنين عارضه‌اي را ايجاد کند. معمولا شروع آن بدون درد و ناراحتي است اما مي‌تواند باعث تيره شدن رنگ پوست شود. در موارد بسيار نادري هم ممکن است تا حد ايجاد سرطان پوست پيش برود. مشاهدات ميکروسکوپي نشان مي‌دهند که تاثير لپ‌تاپ بر پوست، مثل تاثير قرار گرفتن بلندمدت زير نور خورشيد است. پس، بهتر است از همين حالا، در عادات استفاده از لپ‌تاپ خود تجديدنظر کنيد،‌ قبل از اين که عوارض ناراحت‌کننده‌اي به بار بياورد.
گذاشتن لپ تاپ روي پاها، پوست را برشته مي کند
پژوهش‌هاي محققان نشان داده است، تماس طولاني مدت پوست پاها با لپ‌تاپ مي‌تواند در نهايت به نوعي اختلال موسوم به "سندرم برشتگي پوست" منجر شود که پيامد گرماي ناشي از لپ تاپ است.  نتايج اين تحقيق نشان داد که چنين پديده‌اي در افرادي که چندين ماه پشت سر هم و يا روزانه 6 تا 8 ساعت از لپ تاپ استفاده مي‌کنند، بيشتر مصداق دارد.  در اين ميان، پوست کودکان بيشتر از ديگر رده‌هاي سني از خود حساسيت نشان مي‌دهد.  در موارد نادري، اين سندرم حتي قابليت تبديل شدن به سرطان پوست را نيز دارد.
گذاشتن لپ تاپ روي پاها، اسپرم مردان را کم مي کند
استفاده‌کنندگان از لپ تاپ نبايد آن را روي پاهاي خود قرار دهند، زيرا اين وسيله مي‌تواند با گرمايي که توليد مي‌کند، اسپرم مردان را نابود کرده و يا به کم کاري يا کاهش تعداد اسپرم‌ها منجر شود. مطالعات نشان مي دهد، لپ تاپ باعث کم کاري اسپرم در مردان مي‌شود. يافته‌ها حاکي است قرار دادن پوشش محافظ روي پا به هنگام استفاده از لپ تاپ هم تاثيري ندارد و گرماي آن طي 10 دقيقه، تاثير خود را برجاي مي‌گذارد.
گذاشتن لپ‌‌تاپ روي پاها، بر باروري مردان تاثير مي گذارد
طبق تحقيقات پژوهشگران دانشگاه نيويورک، گذاشتن لپ‌‌تاپ حتي با وجود محافظ مي‌تواند بر قدرت باروري مردان تاثير بگذارد.  محققان پس از بررسي 29 مرد پس از آن که از لپ‌‌تاپ روي پاهايشان استفاده کردند و دماي پاهاي آنان را اندازه گرفتند، متوجه شدند پس از 15 دقيقه استفاده از لپ‌‌تاپ، دماي بيضه‌ها از حد امن بالاتر مي‌رود.  جالب است بدانيد حتي يک درجه بالا رفتن دما بيش از حد امن مي‌تواند سبب آسيب کيفيت اسپرم‌ها شود. شايد استفاده گهگاهي از لپ تاپ مشکلي ايجاد نکند، اما استفاده مداوم از آن مي‌تواند سبب ناباروري مردان شود.
گذاشتن لپ‌تاپ روي پاها باعث سرطان پوست مي‌شود
طبق تحقيقات انجام شده در سان‌فرانسيسکو، قرار دادن داغ‌ترين قسمت لپ‌تاپ روي پا منجر به سرطان سلول سنگفرشي پوست مي‌شود.  موضوع از آن جا شروع شد که يک پسر بچه 12 ساله به دليل استفاده زياد از بازي‌هاي جديد در لپ‌تاپ متوجه تغيير رنگ يا نوعي بي‌رنگي در قسمت ران پاي خود شد. پاهاي سرخ شده حاصل قرار گرفتن در معرض گرماي زياد لپ‌تاپ به مدت 6 ساعت در روز است. متخصصان پوست با بررسي اين مسئله و استفاده از ميکروسکوپ متوجه شدند قسمت آسيب‌ديده شبيه به پوستي است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، شديدا آسيب ديده باشد. با آن که بسياري از شرکت‌هاي سازنده لپ‌تاپ نسبت به قرار گرفتن اين نوع کامپيوتر بر روي پوست هشدار داده‌اند، بسياري از کاربران از کنار اين مسئله به راحتي مي‌گذرند و آن را ناديده مي‌گيرند. افرادي که اطراف منابع گرمايي خاصي کار مي‌کنند، مانند نانوايان، شيشه‌گران و ... هم با مشکل مواجهند. کلا پوست هر فردي که در معرض منبع گرمايي قرار بگيرد دچار آسيب مي‌شود. اگر مشکل تنها يک سوختگي خفيف بود نگراني زيادي وجود نداشت، اما مشکل بروز سرطان است. قرار گرفتن طولاني در برابر لپ‌تاپ شبيه به بودن در معرض آفتاب است که هر دو موجب سرطان پوست مي‌شود، سرطان سلول سنگفرشي پوست!  اين سرطان ناشي از رشد بدخيم‌ سلول در سطح‌ خارجي پوست و علت آن قرار گرفتن در برابر‌ آفتاب‌ شديد است که بيش‌تر بر روي صورت‌، گوش‌ها، دست‌ها يا بازوها ديده مي‌شود. علامت آن يک‌ برآمدگي‌ يا گرهک‌ کوچک‌، قرمزرنگ‌ و پوسته‌دار بر روي‌ پوست‌ است که‌ دلمه ‌بسته‌ و در نهايت زخم‌ مي‌شود.  متاسفانه کودکان و نوجواناني که 6 تا 8 ساعت از روز خود را با لپ‌تاپ مي‌گذرانند و به گذشت زمان بي‌توجهند، بيش‌تر در معرض خطرند.