12 تکنیک برای عکاسی بهتر با موبایل

با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد
اثر نور را در نظر بگيريد
با کمي جابجايي، سوژه عکاسي را در بهترين وضعيت تابش نور قرار دهيد و سعي کنيد خودتان يا دوربين مانعي جلوي اين پرتوها ايجاد نکنيد. بهتر است نور به لنز دوربين شما تابيده نشود و بهترين حالت اين است که نور از پشت دوربين مستقيما به سوژه مورد نظرتان بتابد.
 
لنز دوربين را هميشه تميز نگه داريد
بسيارساده به نظر مي‌رسد اما اگر همين نکته‌ ساده را در نظر نگيريد، تکنيک‌هاي ديگر نيز اثر خود را از دست خواهند داد. بسياري از ما روي لنز دوربين‌هاي عکاسي حساسيت زيادي داريم و آنها را تميز نگه مي داريم اما تماس مداوم دست با لنز دوربين تلفن‌هاي همراه، باعث مي‌شود نتوانيم اين نکته را در مورد آنها رعايت کنيم.
 
لنز دوربين را هميشه تميز نگه داريد
بسيارساده به نظر مي‌رسد اما اگر همين نکته‌ ساده را در نظر نگيريد، تکنيک‌هاي ديگر نيز اثر خود را از دست خواهند داد. بسياري از ما روي لنز دوربين‌هاي عکاسي حساسيت زيادي داريم و آنها را تميز نگه مي داريم اما تماس مداوم دست با لنز دوربين تلفن‌هاي همراه، باعث مي‌شود نتوانيم اين نکته را در مورد آنها رعايت کنيم.
 
به فلاش‌هاي ال.اي.دي هميشه اعتماد نکنيد
باور کنيد در کيفيت فلاش‌هاي ال.اي.دي اغراق شده است. آنها گاهي مي توانند اثرات نامطلوبي روي عکس‌هاي شما داشته باشند. هنگامي که به نور نياز داريد عملکرد آنها خوب است اما گاهي بدون اينکه محيط نيازي به نور اضافه داشته باشد، عمل مي‌کنند و کيفيت عکس‌ها را از بين مي برند.
 
از جديدترين نسخه نرم‌افزارهاي مورد نياز استفاده کنيد
اگر از کاربران تلفن‌هاي هوشمند هستيد، مي‌توانيد نرم‌افزارهاي متعددي را براي بهبود عملکرد دوربين گوشي همراه‌تان دانلود کنيد يا بخريد. اگر سيستم‌عامل تلفن هوشمند شما آندروئيد است، CameraZOOM FX مي‌تواند انتخاب خوبي باشد و براي گوشي‌هاي آيفون نيز Camera+ انتخاب بسيار خوبي است.
 
وضوح تصوير را مطابق نيازتان انتخاب کنيد
در بسياري از گوشي‌هاي تلفن همراه امکان انتخاب وضوح تصوير وجود دارد. اگر مي‌خواهيد عکسي را ام.ام.اس کنيد، بهتر است وضوح پايين را انتخاب کنيد تا عکسي با حجم پايين، کيفيت نه‌چندان مطلوب و قابليت ارسال سريع در اختيار داشته باشيد.
 
Stable Shot را فعال کنيد
يکي از مشکلاتي که بسياري از ما هنگام عکاسي با دوربين موبايل با آن مواجه مي‌شويم، لرزش دست‌ها است که مي‌تواند کيفيت عکس را تحت‌الشعاع قرار دهد. براي حل اين مشکل بهتر است به جاي اينکه نفس‌تان را مانند يک تک‌تيرانداز در سينه حبس کنيد، همه چيز را به Stable Shot بسپاريد و آنرا در تنظيمات دوربين خود انتخاب و فعال کنيد.
 
تراز سفيدي را تصحيح کنيد
اغلب دوربين‌هاي موبايل در تشخيص تراز سفيدي خوب عمل مي‌کنند اما زماني که نور محيط کافي نباشد، تشخيص اين تراز براي آنها دشوار خواهد شد. در اين صورت رنگ تصوير با رنگ‌هاي طبيعي مطابق نخواهد بود. براي تصحيح اين مورد بهتر است پس از باز کردن درب دوربين، حدود ? ثانيه به لنز آن فرصت دهيد تا خودش را با نور محيط انطباق دهد.
 
نور ورودي به لنز را افزايش دهيد
بزرگترين مشکل دوربين‌هاي موبايل عدم‌توانايي آنها در تنظيم صحيح ورودي نور و عکاسي مناسب در نور اندک است. به همين دليل تغيير در ميزان نوردهي عکس، مخصوصا در محيط‌هايي با نور کم مي‌تواند بهترين گزينه براي بهبود کيفيت عکس‌ها باشد. به سادگي با افزايش ميزان نوردهي عکس‌ها مي‌توانيد کيفيت آنها را افزايش دهيد.
 
عکس‌هاي بد به ويرايش خوب نياز دارند
پس از به کارگيري بسياري از تکنيک‌ها باز هم ممکن است عکس نهايي ايده‌آل شما نباشد. در اين صورت مي‌توانيد پس از انتقال آن به رايانه‌تان از نرم‌افزارهاي متعددي مانند فتوشاپ، GIMP، Paint.net يا iPhoto استفاده کنيد. نرم‌افزارهاي موبايل متعددي نيز براي ويرايش عکس‌ها وجود دارند.
 
عکس‌هاي سياه‌ و سفيد بگيريد
اگر دوربين خوبي در اختيار نداريد يا استفاده از ويرايش رنگ‌ها کمک چنداني به بهبود کيفيت عکس‌هاي تار شما نکرده است، مي‌توانيد آنها را سياه و سفيد کنيد. تنها يک نکته، مي‌‌توانيد عکس‌ها را سياه و سفيد بگيريد اما نمي‌توانيد آنها را رنگي کنيد. پس بهتر است گاهي دو عکس بگيريد يا هنگام تغيير رنگ عکس با اطمينان اين کار را انجام دهيد.