آموزش تعمیرات کامپیوتر: کارت گرافیک

در اين بخش از مقالات آموزش تعميرات کامپيوتر مي خواهيم مشکلات مربوط به کارت گرافيک را بررسي کرده و راهکارهاي مربوط به آن را بررسي کنيم. براي مشخص کردن مشکلات کارت گرافيک ابتدا سيستم کامپيوتري خود را خاموش کنيد و درب کيس را باز نماييد، براي اينکه الکتريسيته ساکن موجود در قطعات کيس را تخليه کنيد مي بايت زماني که هنوز کابل برق را جدا نکرده ايد يکي از بخش هاي فلزي کيس که رنگ نشده است را لمس کنيد و بعد کابل برق را جدا نموده و کارت گرافيک را جدا کرده و چک کنيد.
روش تميز کردن کارت گرافيک
ابتدا مي بايست کارت گرافيک را از محل قرار گرفتن آن جدا کنيد اما در بسياري موارد به دليل گرد و خاک فراوان اين کار به راحتي صورت نمي گيرد، به همين دليل بايد کانکتورهاي منبع تغذيه را در آورده و بعد پيچ هايي را که در پشت آن قرار دارد را باز کرده و در نهايت کارت گرافيک را از شکاف بيرون آورده البته شايد مجبور شويد که زبانه کارت گرافيک را کمي خم کنيد تا اين کار صورت پذيرد، بعد از درآوردن کارت گرافيک با احتياط آن را تميز کرده و دوباره در اسلات مربوط به کارت گرافيک قرار دهيد، توجه داشته باشيد که حتما به درستي در جايگاه خود قرار گرفته باشد، بعد کامپيوتر خود را روشن کرده و درستي کارت گرافيک را بررسي کنيد. مقاله هاي مربوط به بخش آموزش تعميرات کامپيوتر  کارت گرافيک يه شما کمک مي کند تا خرابي هاي مربوط به کارت گرافيک را شناسايي کرده و مشکلات کارت گرافيک را برطرف نماييد.
چک کردن اجزايي که در مجاورت کارت گرافيک قرار دارند
براي عيب يابي کارت گرافيک هميشه قطعات و اجزاي داخلي کامپيوتر را بررسي کنيد زيرا در بعضي مواقع قطعاتي که در مجاورت مانيتور يا کارت گرافيکي هستند باعث بروز مشکلات مي شوند. براي مثال اگر ماژول‌هاي RAM به درستي نصب و يا شناسايي نشده باشند صفحه نمايش براي سيستم شناسايي نشده و سيستم عامل بوت نمي شود، ماژول هاي RAM معمولا در سمت راست CPU قرار دارند براي برداشتن رم البته بعد از اينکه سيستم را خاموش کرده و انرژي الکتريسيته ساکن ان را به روش بالا تخليه کرده ايد، بايد کليپ هايي که در دو طرف ماژول رم قرار دارند را فشار داده تا رم از اسلات خود بيرئن زده شود، حال گرد و غبار موجود در ماژول رم را تميز کرده و دوباره آن را در اسلات مربوطه به درستي جايگذاري کنيد، حال شما روش عيب يابي رم را به درستي انجام داده ايد در صورتي که باز هم مشکلي وجود داشته باشد ديگر به اين بخش مربوط نمي شود.
برطرف کردن هنگ کردن کارت گرافيک
يکي از مشکلاتي که ممکن است براي همه ما اتفاق افتاده باشد، کند بودن سيستم بلو اسکرين در زمان کار کردن و يا هنگ کردن کارت گرافيک هنگامي که زياد کار مي کند است. براي حل اين قبيل مشکلات مراحل زير را انجام دهيد، ماده اي به نام جلاسنج که براي برق کردن فلزات به کار برده مي شود را تهيه کنيد، با توجه به اينکه کارت گرافيک پايه هاي بسياري براي اتصال به مادربورد دارد بيشتر مشکلات از همين اتصالات بروز پيدا مي کند، شايد در ظاهر تميز باشد ولي لايه اي بسيار نازک وجود دارد که به راحتي ديده نمي شود و همين امر موجب درست کار نکردن کارت گرافيک مي گردد.
ابتدا مقداري پنبه را آغشته به ماده جلاسنج کرده و روي پايه هاي طلايي کارت گرافيک را تميز کرده همين کار را يک بار ديگر با پنبه تميز انجام دهيد تا کاملا اين پايه ها تميز شوند. در رابطه با کارت گرافيک يک خنک کننده آي سي وجود دارد که چنانچه کامپيوتر شما بعد از مدتي کار کردن کند شد کند به احتمال زياد ماده انتقال حرارت به فلز خنک کننده خاصيت خود را از دست داده و سفت شده است که در صورت رخ دادن اين مسکل مي بايست هيت سينک را از روي مدار جدا نموده و IC با استفاده از الکل و يا تينر تميز گردد در مرحله بعدي خمير سييکن روي IC گذاشته شود و هيت سينک را روي آن قرار دهيد تا مشکل برطرف گردد