عکس گرفتن با موبایل در نور کم

جشن تولد، مهماني‌هاي خانوادگي، جشن سال نو و بسياري از موارد ديگر از جمله مراسمي است که اغلب سوژه‌هايي براي عکاسي بياد ماندني به‌شمار مي‌روند. متاسفانه يکي از مشکلاتي که هنگام عکاسي در اين لحظات به چشم مي‌خورد، نور کم محيط و بي‌کيفيت بودن عکس‌هاي نهايي است؛ بويژه اگر اين عکس‌ها با دوربين تلفن‌هاي همراه گرفته شود. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد .

عکس گرفتن با موبايل در نور کم :

همان‌طور که بسياري از شما مي‌دانيد براي عکسبرداري در محيط‌هاي کم نور بايد مدت زمان بيشتري را به مراحل آشکارسازي تصوير (exposure) توسط دوربين اختصاص داد. صرف اين زمان طولاني موجب مي‌شود در پي کوچک‌ترين حرکت سوژه موردنظر يا لرزش دوربين در دستانتان، عکس تار و محو شود. در صورتي‌که عمليات آشکارسازي در مدت زمان کوتاهي صورت بگيرد نيز نور کم محيط موجب مي‌شود سوژه‌هاي شما بخوبي در تصوير مشخص نباشد و محيط عکس تاريک شود. اگر دوست داريد مانند يک عکاس حرفه‌اي تصاويري با بالاترين کيفيت را در محيط‌هاي کم‌نور تهيه کنيد بايد ابتدا دوربين خود را از حالت اتوماتيک خارج کرده سپس با توجه به نکات زير، عکسبرداري از سوژه‌هاي موردنظرتان را انجام دهيد.
ارتقاي سطح ايزو

تنظيمات ايزو (ISO) در دوربين، به شما اين امکان را مي‌دهد ميزان حساسيت دوربين به نور را مشخص کنيد. هرچه ايزو بيشتر باشد، دوربين سريع‌تر مي‌تواند محيط مقابل خود را در نور موجود مشاهده کند. بنابراين شما مي‌توانيد با افزايش ميزان ايزو، عکس‌هاي خود را در مدت زمان سريع‌تري تهيه کرده و تاري ناشي از حرکت سوژه يا تکان خوردن دوربين در دستانتان را به حداقل برسانيد.
عکس گرفتن با موبايل در نور کم :

شايد با دانستن اين نکته فکر کنيد همه‌چيز تمام است و با افزايش سطح ايزو مي‌توان براحتي در هر محيط کم‌نوري به عکاسي پرداخت. توجه داشته باشيد افزايش سطح ايزو موجب افزايش نويز در تصوير شما مي‌شود، بخصوص اگر تصوير شما داراي بخش‌هايي با رنگ ثابت باشد، اين نويزها مي‌تواند به‌‌صورت بافت‌هايي از نقاط رنگي روي تصاوير شما ظاهر شود. پس بايد توجه داشته باشيد سطح ايزو را تا حدي افزايش دهيد که کمترين نويز در عکس‌هاي شما مشاهده شود. بسياري از دوربين‌هاي امروزي اين قابليت را دارند که تصاوير با کيفيتي را تا حداقل سطح 800 ايزو در اختيار شما قرار دهند.
به‌کارگيري HDR

عکسبرداري در حالت HDR به شما اين امکان را مي‌دهد توازن قسمت‌هاي تاريک و روشن را برقرار کرده و عکس نهايي را با نور يکنواخت در تمام قسمت‌ها در اختيار بگيريد. در اين حالت دوربين شما دو يا سه عکس متوالي را با آشکارسازي‌هاي متفاوت تهيه کرده و از ترکيب آنها با يکديگر، جزئيات روشن‌ترين و تاريک‌ترين نقاط تصوير را دريافت مي‌کند. در ادامه با بررسي اطلاعات به‌دست آمده، تصوير نهايي را اصلاح کرده و عکسي با کيفيت مناسب در اختيار شما قرار مي‌دهد. باتوجه به تهيه چند عکس متوالي در اين روش بايد دقت داشته باشيد سوژه‌هاي شما هنگام عکسبرداري حرکتي نداشته باشد. اين حالت را براي عکس‌هاي دسته‌جمعي و عکسبرداري از مناظر به شما پيشنهاد مي‌کنيم.

قابليت (HDR (high dynamic range در نرم‌افزار بسياري از تلفن‌هاي همراه در بخش Settings يا Camera Scenes قابل مشاهده است.
استفاده از زمان‌سنج

شايد شما نتوانيد لرزش دست‌هايتان را هنگامي که دوربين به دست مي‌گيريد مهار کنيد، اما انجام اين کار براي ميز يا سه‌پايه دوربين بسيار آسان است. پس اگر سطح ايزو را ارتقا داده‌ايد يا قابليت HDR را فعال کرده‌ايد و مي‌خواهيد لرزش دستانتان را نيز به صفر برسانيد، مي‌توانيد دوربين را روي يک ميز قرار دهيد يا از سه‌پايه دوربين کمک بگيريد. همچنين براي جلوگيري از لرزش دوربين هنگام فشار دادن دکمه شاتر مي‌توانيد زمان‌سنج دوربين را براي عکسبرداري خودکار در بازه‌هاي زماني 5 تا 30 ثانيه فعال کنيد.

استفاده بهينه از فلاش

شايد بسياري از کاربران فکر کنند استفاده از فلاش در هر شرايطي موجب افزايش کيفيت عکس‌ها مي‌شود، اما اين طرزفکر کاملا غلط است. استفاده از فلاش در همه شرايط افزايش کيفيت تصوير را به‌دنبال ندارد. گاهي اوقات تهيه يک عکس در محيط کم‌نور غيرممکن است و در چنين شرايطي بايد از فلاش کمک بگيريد. چنانچه در اين موارد به سوژه نزديک شده و فلاش نيز زده شود، عکس نهايي شما غيرطبيعي بوده و نور بسياري روي سوژه شما مشاهده مي‌شود. توجه داشته باشيد براي عکسبرداري در اين شرايط بايد پس از فعالسازي فلاش، کمي از سوژه موردنظرتان فاصله گرفته تا نور فلاش در محيط پخش شود. با اين کار نور فلاش به‌طور يکنواخت به سوژه رسيده و عکس نهايي از کيفيت قابل قبولي برخوردار خواهد بود.