خطای مرورگرها به هنگام بارگذاری

توجه داشته باشيد که مرورگرها به هنگام نمايش نوع و کلمات خطاها متفاوت عمل مي کنند، هشدارهاي مربوط به يک خطاي گواهينامه يا نرم افزارهاي مخرب در مرورگرهاي مختلف، متفاوت است اما معناي يکساني دارند. و در اين بخش از آموزش تعميرات کامپيوتر به اين مبحث ميپردازيم . خطا در گواهينامه (Certificate Error) يک خطاي گواهينامه SSL و يا خطاي گواهينامه امنيتي زماني نشان داده مي شود که در رمزگذاري HTTPS مشکلي به وجود آمده باشد. شما تنها اين خطا را هنگامي مشاهده مي کنيد که بخواهيد به يک وب سايت با استفاده از HTTPS متصل شويد. زماني که از رمزگذاري HTTPS استفاده مي کنيد، وب سايت ها گواهي را ارائه مي کنند که نشانه قانوني بودن آن ها است. به عنوان مثال Google.com داراي گواهينامه امنيتي است که توسط يک مرجع قانوني صادر شده است. اين مرجع صادر کننده گواهينامه همان صاحب واقعي گوگل است. هنگامي که شما با استفاده از HTTPS به گوگل متصل مي شويد، گوگل يک گواهينامه امنيتي ارائه کرده و مرورگر شما آن را بررسي مي کند که آيا به سرور اصلي متصل شده ايد و يا اين که سرور ديگري است که تظاهر به گوگل بودن، مي کند.
زماني که با يک خطاي گواهينامه رو به رو مي شويد اين بدان معناست که لزوما به يک وب سايت قانوني متصل نمي شويد. براي مثال زماني که مي خواهيد با استفاده از يک شبکه عمومي Wi-Fi به وب سايت بانک خود متصل شويد و اين خطا را مي بينيد، اين امکان وجود دارد که شبکه به خطر افتاده و يا اين که کسي مي خواهد يک وب سايت جعلي براي شما نمايش دهد.
با اين حال اين خطا مي تواند ناشي از عدم موفقيت وب سايت در آماده سازي مجدد خود و يا در پيکربندي گواهينامه دچار مشکل شده است. بهتر است با مشاهده اين پيغام سعي در ادامه دادن نداشته باشيد.
اخطارهاي فيشينگ و تروجان ها مرورگرها اخطارهاي مربوط به تروجان ها و فيشينگ ها و يا به عبارتي جعل اسناد وب را نمايش مي دهند. اين که شما از کدام مرورگر مثل کروم، فايرفاکس، اينترنت اکسپلورر و ساير آن ها استفاده مي کنيد فرقي نمي کند. مرورگرها به صورت منظم ليستي از وب سايت هاي خطرناک را دانلود مي کنند و زماني که شما در تلاش براي اتصال به اين وب سايت ها هستيد، يک پيغام خطا براي شما به نمايش در مي آيد.
وب سايت هايي که در اين ليست قرار مي گيرند مي تواند به دليل ان باشد که آن ها حاوي نرم افزارهاي مخرب هستند و يا ان که در تلاش براي جعل يک وب سايت واقعي به منظور سرقت اطلاعات حساس شما مانند پسورد، شماره کارت اعتباري و ساير موارد هستند.
در صورتي که وب سايت مورد نظر از جانب مديران ان درست شود مي بايست از ليست حذف شود، تا زماني که نام وب سايت در ليست مورد نظر است نمي توانيد به آن متصل شويد.
خطاي Not Found 404
ممکن است به هنگام دسترسي به وب سايت هاي متفاوت، خطاهاي مختلفي را مشاهده کنيد اما يکي از رايج ترين اين خطاها، خطاي Not Found 404 است و بدين معناست که در حال تلاش براي دسترسي به صفحه اي هستيد که وجود ندارد. اين پيغام خطا توسط يک سرور راه دور توليد شده و براي مرورگر شما فرستاده مي شود. در صورتي که با اين خطا مواجه شديد، يا اين که آدرس وارد شده صحيح نيست و يا اين که صفحه مورد نظر حذف شده است.
سفارشي کردن خطا در صفحه
صاحبان وب سايت ها مي توانند خطاهاي مختلفي را بر روي صفحه وب خود سفارشي کنند. به عنوان مثال سايتي که عکس آن را براي شما به نمايش گذاشته ايم براي سفارشي کردن اين خطا از بلزي هاي کلاسيک بهره گرفته است. اين خطاها براي کمک به مراجعه کنندگان به سايت طراحي شده اند تا سريع تر بتوانند به آن چيزي که مي خواهند، دسترسي داشته باشند و جنبه مخرب ندارد.
Server Not Found
يک پيام “Server not found” که در مرورگرهايي همچون فايرفاکس يا کروم نمايش داده مي شود بدين معني است که وب سايتي که مي خواهيد به آن دسترسي داشته باشيد توسط مرورگر شما پيدا نشده است. در هر صورت زماني که شما آدرس را تايپ کرده و با اين پيام مواجه مي شويد يا صفحه مورد نظر شما وجود ندارد و يا آن که سرور DNS خاموش (Down) است و يا اين که تنظيمات فايروال، پروکسي و .... بر روي سيستم وجود دارد.
Unable to Connect
خطاي Unable to Connect تقريبا شبيه به خطاي Server Not Found به نظر مي رسد اما معني متفاوتي مي دهد. در اين حالت مرورگر با موفقيت به سرور DNS متصل شده و مشخص است که وب سايت در محل مورد نظر خود قرار گرفته است اما به هر دليلي مرورگر نمي تواند با هر تلاشي، پاسخي را از سرور وب سايت دريافت کند. اين مشکل مي تواند به دليل وجود پروکسي و يا فايروال باشد و تنظيمات شبکه به درستي انجام نشده است يا اين که وب سرور شما Down است.
خطاهاي بسياري در دنياي اينترت وجود دارد اما اين ها از جمله شايع ترين خطاها هستند.