نرم افزار هاي متن باز چگونه درآمدزايي مي کنند؟

نرم افزار اوپن سورس، نرم افزاري است که کد منبع آن در اختيار همه قرار مي گيرد و معمولاً استفاده از آن براي همه رايگان است. اوپن سورس واژه اي است که اين روزها بسيار زياد به کار مي رود. رايگان بودن و در دسترس بودن کد اين نرم افزارها باعث پيشرفت بسيار سريع آن ها شده است. حتماً اين سئوال براي شما پيش خواهد آمد که يک نرم افزار اوپن سورس چطور هزينه هايش را تامين مي کند. سازندگان آن ها چگونه کسب درآمد مي کنند؟ خب تا آخر اين مطلب آموزش تعميرات کامپيوتر با ما باشيد تا بفهميد توليد کنندگان نرم افزارهاي اوپن سورس چگونه کسب درآمد مي کنند.
تقاضاي کمک مالي
اگر يک برنامه اوپن سورس به صورت گسترده توسط کاربران مورد استقبال قرار گيرد و اين کاربران از کار کردن با آن برنامه لذت ببرند، توسعه دهندگان اوپن سورس از آن ها مي خواهند در صورت تمايل، براي ادامه توسعه پروژه و خرج هاي اضافي مربوط به آن، به آن ها مبلغي کمک مالي بکنند. بسياري از افراد حاضرند به برنامه هاي آزاد خوب و آينده دار کمک مالي بکنند. تقاضاي کمک مالي يا Donation در دنياي نرم افزارهاي آزاد و اوپن سورس يک امر عادي و معمول است. بسياري از پروژه هاي آزاد از اين روش هزينه هاي خود را تامين مي کنند. يکي از نرم افزارهاي معروف که از اين راه هزينه هاي خود را تامين مي کند، VLC Media Player است. به طور مثال چند نفر از کاربران اين نرم افزار براي خريد کامپيوترهاي PowerMac به تيم VLC کمک مالي کرده اند. وقتي تعداد کاربران يک نرم افزار اوپن سورس زياد باشد، حتي کمک هاي مالي بسيار ناچيز هر يک از کاربران نيز براي کسب درآمد مناسب، کافيست.
سفارشي سازي محصول
معمولاً نرم افزارهاي اوپن سورس ابتدا بر اساس نيازهاي توسعه دهندگان خودشان يا نيازهايي که آن ها در نظر داشته اند، توليد مي شوند. هنگامي که اين نرم افزارها توسط کاربران و سازمان هاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند، انتظارات جديدي نيز بوجود خواهد آمد. کاربران و سازمان هاي مختلف ممکن است نيازهاي ديگري داشته باشند. ممکن است سازماني از يک محصول اوپن سورس راضي باشد اما نياز به يکسري امکانات مخصوص داشته باشد. در اين گونه موارد توليد کنندگان نرم افزارهاي اوپن سورس براي ايجاد تغييرات و سفارشي سازي محصول خود از سازمان ها پول دريافت مي کنند. ممکن است با خود فکر کنيد که نرم افزاري که آزاد و اوپن سورس باشد را هر کسي مي تواند سفارشي کند، حتي خود آن سازمان هم مي تواند اين کار را انجام دهد، چرا براي اين کار به توليدکنندگان اصلي مراجعه مي کنند و حاضرند به آن ها پول بدهند!؟ درست است که کد منبع در اختيار همه قرار مي گيرد اما تغيير دادن و اضافه کردن امکانات به يک نرم افزار اوپن سورس به همين راحتي ها نيست. توليد کنندگان اصلي بيشتر از بقيه به کدهايي که نوشته اند تسلط دارند و از آن ها سر در مي آورند. ايده اين پروژه در سر آن ها بوده و بهترين کسي که مي تواند اين نرم افزار اوپن سورس را سفارشي کند توسعه دهدگان اصلي پروژه هستند.
پشتيباني محصول
اغلب نرم افزارهايي که توليد مي شوند بدون راهنما و پشتيباني تقريباً غير قابل استفاده اند. هر چه يک نرم افزار بزرگتر و حرفه اي تر باشد، نياز کاربران به پشتيباني قوي بيشتر است. معمولاً مجوزهاي اوپن سورس هيچ ضمانتي براي درست عمل کردن نرم افزار يا برطرف کردن نيازهاي کاربر توسط نرم افزار به کاربران نمي دهند.
توليد کنندگان نرم افزارهاي اوپن سورس هزينه اي براي پشتيباني و گارانتي محصولشان از کاربران و مشتريان سازماني مي گيرند. معمولاً به صورت دوره اي با مشتريان قرارداد مي بندند و به ازاي مبلغ مشخصي از محصول خودشان پشتيباني مي کنند. بسياري از شرکت هايي که نرم افزار اوپن سورس توليد مي کنند از اين راه کسب درآمد مي کنند.
فروش خدمات
ممکن است نتوانند محصول آزاد خود را به صورت مستقيم بفروشند اما مي توانند خدمات مرتبط با آن را به کاربران بفروشند. به طور مثال توليدکنندگان CMSهاي اوپن سورس، هاست و دامين مي فروشند. افرادي که از CMS آن ها استفاده مي کنند اغلب به هاست و دامين هاي آن ها بيش از شرکت هاي ديگر اعتماد مي کنند. بسياري از توليدکنندگان CMSهاي اوپن سورس براي نصب و راه اندازي محصول خود بر روي هاست مشتري درخواست پول مي کنند و يا قالب هاي سفارشي و تجاري براي مشتريان خود طراحي مي کنند.
فروش سخت افزارها و نرم افزارهاي مرتبط
ممکن است يک نرم افزار اوپن سورس براي اجرا شدن نياز به سخت افزار خاصي داشته باشد يا ممکن است براي اضافه کردن يک قابليت به آن نياز به يک سخت افزار باشد. آن ها نرم افزار خود را به صورت رايگان عرضه مي کنند و از طريق فروش سخت افزار مربوط با آن، کسب درآمد مي کنند. نرم افزار مي تواند اوپن سورس و رايگان باشد اما اجزاي اضافي يا پلاگين هاي آن پولي باشند. بسياري از شرکت ها پلاگين ها يا نرم افزارهايي که قابليت هاي يک محصول اوپن سورس را بهبود مي بخشند را به فروش مي رسانند.
تعيين مبلغي براي استفاده هاي تجاري
يک نرم افزار مي تواند رايگان و اوپن سورس باشد در حالي که براي استفاده تجاري از آن بايد مبلغي پرداخته شود. کاربران معمولي و غير تجاري مي توانند رايگان از اين محصول استفاده کنند اما شرکت هاي تجاري بايد مجوز تجاري محصول را خريداري کنند. محصول اوپن سورس مي تواند داراي دو مجوز يا به اصطلاح Dual-License باشد. کاربران خانگي و غير تجاري از يک مجوز و کاربران تجاري از يک مجوز غير رايگان استفاده کنند. به طور مثال MySQL يکي از موفق ترين محصولات نرم افزاري اوپن سورس از اين روش براي کسب درآمد استفاده مي کند.
پيدا کردن اسپانسر مالي
هر چقدر محبوبيت محصول يک اوپن سورس بيشتر شود، شرکت هاي تجاري به سرمايه گذاري روي آن علاقه مندتر مي شوند. محبوبيت يک محصول اوپن سورس باعث مي شود که وب سايت آن بازديد زيادي داشته باشد. معمولاً توليدکنندگان اينگونه نرم افزارها در وب سايت خود و مخصوصاً صفحه دانلود محصول خودشان، تبليغات تجاري قرار مي دهند. يافتن يک اسپانسر مالي مناسب براي يک محصول اوپن سورس معروف، به هيچ وجه سخت نيست.