مشکلات رایج کامپیوترها و راه رفع آن

آموزش تعميرات کامپيوتر
روشن نشدن کامپيوتر
اگر کامپيوتر شما بعد از فشار دادن دکمه مخصوص روشن کردن ، روشن نشد توجه کنيد کابل برق به آن متصل هست و البته چک کنيد کابل برق به پريز وصل شده . وقتي از سالم بودن کابل 100% مطمئن شديد در کيس را باز کنيد و کابل برق پاور را از مين بورد جدا کنيد .( به خاطر داشته باشيد اگر کامپيوتر شما گارانتي دارد هرگز آن را باز نکنيد و در اولين فرصت به فروشگاهي که کامپيوتر شما را گارانتي نموده مراجعه کنيد ) اين کابل حدود 20 تا 24 پايه دارد با رنگهاي مختلف ،  يک سيم سياه را انتخاب و با سيم سبز بهم وصل کنيد اگر فن پاور روش شد پس پاور هم سالم است
وقتي از سالم بودن کابل برق و پاور مطمئن شديم به سراغ بايوس در مين بورد ميرويم .به دنبال جامپري به نام clear cmos بگرديد که 2 تا 3 پايه است به وسيله نوک پيچ گوشتي يک بار به جامپر اتصال بدهيد و امتحان کنيد که کامپيوتر روشن ميشود يا خير ؟
اگر اين مرحله کار نکرد بهتر است تمام قطعات بر روي مين بورد را خارج کنيد مثل سي پي يو ، دي وي دي ، رم ، هارد ، کارت صدا و غيره البته بجز کابل هاي برق و ديتا و کارت گرافيک . امتحان ميکنيم اگر کامپيوتر روشن شد قطعاتي که خارج کرديد يک به يک وصل ميکنيم و امتحان ميکنيم تا وقتي که قطعه معيوب را پيدا کنيد و البته اگر مشکل باقي بود تعمير آن را به يک تعمير گاه بسپاريد .

مشکل کارت گرافيک
وقتي مطمئن هستيد کامپيوتر و مانيتور شما روشن است ولي صفحه نمايش چيزي نشان نمي دهد کارت گرافيک را از اسلات جدا کنيد، آن را تميز و در جاي خود قرار دهيد .اگر مشکل حل نشد سعي کنيد کارت گرافيک را بر روي يک کامپيوتر ديگر امتحان کنيد . واگر همچنان مشکل بر طرف نشد احتمال بسيار کارت گرافيک شما سوخته .
ناسازگاري ويندوز با بعضي از نرم افزار ها
شايد براي شما هم پيش آمده است که نرم افزار جديدي نصب کرديد ولي با ويندوز سازگاري ندارد يا اجرا نميشود . در اين موارد کامپيوتر را ريستارت کرده و بعد با آنتي ويروس نصب شده در سيستم آن را اسکن کنيد . و يا آنتي ويروس خود را غير فعال کنيد و بعد نرم افزار را اجرا کنيد .
مشکل بوت نشدن ويندوز
اگر نميتوانيد ويندوز خود را بوت کنيد و يا کامپيوتر شما ناگهاني ريستارت ميشود با استفاده از ويندوز ريکاوري ديسک دوباره آن را نصب کنيد .
مشکل هنگ کردن
اگر در حين انجام کار ناگهان کامپيوتر شما هنگ کرد و موس و صفحه کليد کار نکرد دکمه پاور کامپيوتر را براي چند ثانيه نگه داريد . کامپيوتر شما خاموش ميشود ، بعد از چند دقيقه دوباره آن را روشن کنيد .
کم شدن سرعت کامپيوتر
براي بهينه شدن سرعت کامپيوتر برنامه هاي اضافي در دسکتاپ را پاک کنيد . هفته اي يکبار برنامه هاي ديسک ريکاوري و بد سکتور استفاده کنيد . فايروال و آنتي ويروس کامپيوتر خور را هميشه فعال نگه داريد و البته اسکن رجيستري ويندوز را فراموش نکنيد .
کندي سرعت اينترنت
کلمه temp را در قسمت سرچ کامپيوتر خود تايپ کنيد تا تمام فايلهاي تمپ را پيدا کند ، بعد آنها را پاک کنيد . هميشه کوکي ها و فايلهاي موقت اينترنتي را از مرورگر خود پاک کنيد تا سرعت آن بهتر شود.
وصل نشدن به اينترنت
در اولين قدم کابل هاي شبکه را کنترل کنيد . اگر از adsl استفاده ميکنيد تمام کابلهاي متصل به آن را جدا کرده و خاموش کنيد ، بعد از چند دقيقه آن را روشن کنيد و اگر از اکسس پوينت استفاده ميکنيد همين مراحل را بر روي آن انجام دهيد . نهايتاٌ اگر مشکل باقي بود به تامين کننده اينترنت خود زنگ بزنيد .
مشکل بوق زدن
کامپيوترها معمولاٌ از طريق يک سري بوق سعي در نشان دادن اشکالات دارند . و معمولاٌ مشکل يا از سي پي يو ، رم و يا کارت گرافيک است .اگر در هنگام روشن کردن کامپيوتر به مدت 3 ثانيه ممتد بوق زد يعني رم مشکل دارد . ممکن است رم درست در مين بورد قرار داده نشده يا خراب باشد . رم را از مين بورد جدا کنيد سعي کنيد با يک دستمال نرم پايه هاي آن را تميز کنيد و آن را سر جاي خود در مين بور قرار دهيد . اول پايه ها ي دو طرف را از هم باز ميکنيم و رم را داخل سوکت قرار ميدهيم .حالا رم را به آهستگي از طرف پايه ها در سوکت فشار ميدهيم تا کاملاٌ در سوکت قرار بگيرد .
•    اگر در هنگام روشن کردن کامپيوتر بوق زدن 3 ثانيه بود و بعد 2 بوق پشت سر هم زد مشکل از کارت گرافيک است و بايد مثل مرحله قبل عمل نمود . يعني کارت گرافيک را از اسلات جدا  ، آن را تميز و در جاي خود قرار دهيد .
•    اگر هنگام روشن کردن کامپيوتر بوق زدن يک ثانيه اي و مکرر بود مشکل از سي پي يو است . و به اين معني است که يا سي پي يو درست در محل خود نصب نشده يا با مين بورد مورد نظر هماهنگ نيست .