چگونه گوشی خیس شده را تعمیر کنیم ؟

 براي خيلي از افراد اين اتفاق پيش آمده که گوشيشان در آب افتاده و خيس شده باشد ، که ممکن است اين اتفاق در مکان هاي مختلفي مانند ظرفشويي ، استخر ، دستشويي و ساير مکان ها اتفاق افتاده باشد وقتي اين اتفاق براي شما ميفتد شايد به اين فکر کنيد که ديگر گوشي کارايي براي شما ندارد و به دنبال خريد گوشي جديد برويد اما اين اشتباه را نکنيد چرا که راه حل هايي وجود دارد که ميتواند شما را در تعمير گوشي خيس شده کمک کند .

اگر اين اتفاق براي گوشي شما افتاد بايد سرعت عمل داشته باشيد و سريع آن را از آب خارج کنيد ، اشتباهي که شايد خيلي از افراد ميکنند اين است که به سرعت گوشي را روشن ميکنند اين کار اشتباه را انجام ندهيد و به سرعت گوشي خود را روشن نکنيد ، همچنين هيچ کدام از دکمه هاي گوشي خود را فشار ندهيد چرا که اين کار باعث ميشود بيشتر آب به داخل موبايل شما نفوذ کند و احتمال سوخته شدن گوشي را بالا ميبرد .
پس اولين کاري که انجام ميدهيد اين است که به سرعت گوشي خود را از آب خارج کنيد تا به سرعت بتوانيد به تعمير گوشي خيس شده بپردازيد ، گوشي خود را تکان ندهيد چرا که با اين کار گارانتي گوشي خود را باطل ميکنيد و همچنين دستگاه را در جاهاي بسيار گرم و بسيار سرد قرار ندهيد .
اولين نکته اي که درباره تعمر گوشي هاي خيس شده بسيار حائز اهميت است اين نکته ميباشد که اگر گوشي شما هنگام شارژ شدن خيس شده باشد به هيچ عنوان به آن دست نزنيد و هرچه سريع تر با متخصصين ما تماس بگيريد تا هرچه سريع تر براي تعمير گوشي خيس شده شما اقدام کنند و يا اينکه به صورت تلفني کارهايي که لازم است را انجام دهيد ، متخصصين ما شما را در اين زمينه راهنمايي ميکنند .
دومين اقدامي که بعد از درآوردن گوشي خيس شده از آب بايد انجام دهيد اين است که گوشي را روي يک دستمال کاغذي کلفت و يا پارچه اي که براي کشيدن آب داخل گوشي مناسب است بگذاريد و در همين حين باتري گوشي خيس شده را درآوريد .
بعد از انجام اين کار ها ميتوانيد گوشي خيس شده را با استفاده از جاروبرقي خشک کنيد البته اين کار زماني موثر است که آب به داخل گوشي زياد نفوذ نکرده باشد ولي اگر مقدار آبي که به داخل گوشي نفوذ کرده است زياد باشد ميتوانيد آن را داخل برنج خشک شده قرار دهيد تا آبي که داخل دستگاه رفته است را به بيرون بکشد ، اين به اين دليل است که برنج در مکيدن آب بسيار شگفت انگيز عمل ميکند ، درواقع يک کاسه را پر از برنج کنيد و گوشي خيس شده درون آن قرار دهيد و براي 24 ساعت با آن کاري نداشته باشيد اين کار را چند بار تکرار کنيد تا از رطوبت دستگاه کم شود و در واقع هيچ نم و رطوبتي در آن وجود نداشته باشد .
 
به غير از برنج ميتوانيد از ماده اي ديگري به نام ژل سيليکا استفاده کنيد که اين ماده براي رطوبت گير کفش استفاده ميشود و از آن براي تعمير گوشي خيس شده خود ميتوانيد استفاده کنيد .
دومين نکته اي که بايد براي گوشي خيس شده انجام دهيد اين است که سيم کارت خود را از گوشي درآوريد و اطلاعات گوشي خود را از اين طريق نجات دهيد .
 
بايد ها و نبايد هاي گوشي خيس شده
موبايل خود را بيش از حد تکان ندهيد ، چرا که باعث ميشود بيشتر آب به داخل اسمارت فون نفوذ کند .
از سشوار و ساير وسايل دمنده استفاده نکنيد ، چرا که وسايلي که بيش از حد گرما يا سرما داشته باشد باعث آسيب رساندن به گوشي ميشود .
براي اينکه آب داخل گوشي را خارج کند به هيچ عنوان به موبايل خود ضربه وارد نکنيد و يا آن را بيش از حد تکان ندهيد .
بعد از اينکه گوشي خيس شده به هيچ وجه گوشي خيس شده را به برق (شارژ) وصل نکنيد .
هيچ دکمه يا کليدي را فشار ندهيد چرا که اين کار باعث نفوذ بيشتر آب به گوشي خيس شده ميشود.
تا مادامي که مطمئن نشديد ، تمام آب موجود در گوشي خيس شده خارج نشده است آن را به هيچ عنوان روشن نکنيد .
 
 
دسته بندي مطالب مربوط به تعمير گوشي خيس شده :
برنج خام
 
استفاده از برنج خام براي خشک کردن گوشي خيس شده راه حل خوبي است ، اما بسياري از افراد از استفاده اين روش دوري ميکنند چرا که برنج خامي که شسته نشده باشد داراي گرد و غبار است اين را زماني متوجه ميشويد که يک گوني برنج را خالي کنيد و شاهد گرد و غبار آن خواهيد شد .
 
جارو برقي
 
جارو برقي يکي از راه حل هاي خوب براي خشک کردن گوشي خيس شده ميباشد ،از سشوار براي خشک کردن گوشي خود استفاده نکنيد به جاي آن از جارو برقي استفاده کنيد ، شما ميتوانيد حدودا با 20 دقبقه قسمت هايي که خيس شده است را خشک کنيد و بعد از 1 ساعت گوشي خود را روشن کنيد و از آن استفاده کنيد ، درواقع استفاده از جارو برقي براي خشک کردن گوشي خيس شده از موثرترين روش ها ميباشد که تمام اجزا و قطعات دخلي گوشي را خشک ميکند .
 
آب خالص
 
اينکه گوشي خود را داخل آب بياندازيد خيلي تعجب بر انگيز ميباشد اما اين روش براي کساني است که موبايلشان در آب نمک خيس شده و چون نمک حالت خورنده دارد بايد سريع از تمام قطعات گوشي پاک شود اگر گوشي خيلي خيس شده است و مقداري بيشتر خيس شدن براي آن فرقي ندارد آن را داخل يک ليوان آب خالص بيندازيد و کمي تکان دهيد که تمام نمک هاي موجود در موبايل پاک شود و بعد از آن از روش هايي که براي خشک کردن توضيح داديم استفاده کنيد .
 
سيليکا ژل
 
سيليکا همان ماده اي است که در لوازم و دستگاه هاي الکترونيکي و در لباس ها و کفش هايي که تازه خريداري کردين ديده ميشود ام ايراد اين روش اين است در مدت زمان طولاني قادر به کشيدن رطوبت داخل موبايل ميباشد به همين خاطر زمان را از دست ندهيد و در کوتاه ترين زمان ممکن اقدام به انجام اين روش کنيد تا مشکلي براي موبايل شما پيش نيايد .
 
يخچال
 
يکي ديگر از روش ها براي تعمير گوشي خيس شده استفاده از يخچال ميباشد شايد اين روش کمي عجيب باشد چرا که براي خشک کردن وسايل و گرفتن رطوبت هميشه از وسيله ي گرم استفاده ميکنيم براي استفاده از اين روش گوشي را داخل فريزير قرار ندهيد چرا که صفحه نمايش گوشي هاي ما همه از LCD ساخته شده است و چون مواد تشکيل دهنده آن مايع است با قرار دادن در فريزر دچار تغيير حالت ميشود  ، شما بايد گوشي خود را در طبقات مياني يخچال قرار دهيد و بعد از 10 دقيقه آن را خارج کنيد اگر هنوز احساس ميکنيد که گوشي خيس است دوباره اين کار را تکرار کنيد تا زماني که اطمينان پيدا کرديد که گوشي خشک شده است و رطوبت از داخل دستگاه خارج شده است .
وقتي تمام کار هاي بالا را براي تعمير گوشي خيس شده انجام داديد و مطمئن شديد که گوشي خشک شده است ميتوانيد آن را به شارژ بزنيد اگر گوشي روشن نشد بايد باتري آن را عوض کنيد باز هم اگر تغييري نکرد گوشي با آسيب جدي رو به رو شده است ولي بازهم نگران نباشيد چرا که آموزشگاه ايران تعميرات با داشتن سابقه طولاني در زمينه تعميرات موبايل و آموزش تعميرات موبايل و همچنين آموزش تعميرات کامپيوتر، آموزش تعميرات اي سي يو (ECU) و آموزش تعميرات پرينتر و ...  ميتواند به شما در اين امر کمک کند.