داغ شدن لپ تاپ چه صدماتی می زند؟

چرا لپ تاپ ها گاه بيش از حد گرم مي شوند؟  آيا ايجاد حرارت زياد توسط لپ تاپ باعث بروز مشکلاتي براي دستگاه مي شود؟
اينها سوالاتي هستند که مطمئنا تمام کاربران لپ تاپ با آن مواجه بوده يا هستند. اين موضوع با توجه به رشد قيمت اين کالا اهميت بيشتري نزد کاربران يافته و به همين دليل کاربران اين کالاي پرکاربرد همواره به دنبال روش هايي براي کاهش حرارت يا استفاده از روش هايي براي کاهش خسارات ناشي از گرماي بيش از حد لپ تاپ هستند. از استفاده از دستگاه هاي جانبي نظير فن هاي خنک کننده يا cool pad ها که بگذريم، برخي از شرکت هاي توليدکننده از قطعاتي نظير مادربوردهايي با قابليت ايجاد گرماي کمتر يا حتي خنک کنندگي سيستم استفاده مي کنند که البته لپ تاپ هاي اين چنين بسيار گران قيمت هستند. به همين دليل توجه به نکاتي براي کاهش دماي دستگاه مي تواند کمک بزرگي به کاربران باشد؛ نکاتي که در اين بخش ما به شما گوشزد مي کنيم. در سري مقالات آموزش تعميرات لپ تاپ  با شما هستيم  واگر نگران سلامت لپ تاپتان هستيد، اين مطلب را بخوانيد:

چرا لپ تاپ داغ مي کند؟
حقيقت اين است که گرماي لپ تاپ ناشي از فعاليت قطعات کامپيوتري نظير مادربورد، کارت گرافيک و… است.
اين اتفاقي است که براي تمام کامپيوترهاي همراه از کامپيوترهاي روميزي بزرگ گرفته تا لپ تاپ و تبلت رخ مي دهد.
البته کامپيوترهاي روميزي شخصي به دليل اينکه بزرگ هستند، فضاي بيشتري براي هواي ورودي به فن و گردش آن در دستگاه دارند. به همين دليل گرماي پي سي ها به اندازه لپ تاپ ها به چشم نمي آيد. در مورد لپ تاپ ها اما علت اصلي اندازه آنها نيست. کوچک بودن آنها به اين معناست که تمام قطعات بايد فشرده تر شوند و در اين مکان کوچک، فضاي کمي براي جريان هوا وجود دارد. به بيان ساده، مشکل داغ شدن بيش از حد به دو دليل در لپ تاپ ها رايج تر از دسک تاپ ها است. اول، از آنجا که لپ تاپ ها کوچک تر از دسک تاپ ها هستند، قطعات الکترونيکي آنها از چيدمان فشرده تري برخوردارند و فاصله کمتري نسبت به يکديگر دارند. به دليل نزديکي بيش از حد و همچنين از آنجا که بدنه يک لپ تاپ بسيار باريک است، فضاي چنداني براي انتشار گرما وجود نخواهد داشت. موضوع بعدي به تغذيه برق مربوط مي شود. هر چه لپ تاپ ها به پردازنده هاي قدرتمندتري مجهز مي شوند و سيستم هاي عامل به قدرت پردازش بيشتري براي اجراي خود نياز پيدا مي کنند، گرماي بيشتري در داخل کيس توليد مي شود.
البته توليد کنندگان لپ تاپ از اين موضوع آگاه هستند و مکانيزم هاي گوناگوني در داخل محصولات خود تعبيه کرده اند تا اين حرارت را دفع کنند. پنکه ها، حرارت گيرها و دريچه هاي هوا همگي براي خنک نگه داشتن يک لپ تاپ در هنگام کار تلاش مي کند. با اين حال، گاهي اوقات اين امکانات هنوز کافي نيستند. داغ شدن بيش از حد مي تواند هنگامي که يک پنکه به طور صحيح کار نمي کند و يا در صورت بروز ساير معايب، روي دهد. در عين حال، گاهي اوقات اين مشکل بيشتر به خطاي کاربر مربوط مي شود تا خود ماشين. بنابراين بهتر است راهکارهايي را به کار گيريم تا لپ تاپمان بيش از حد داغ نشود.

صدمات ناشي از حرارت زياد لپ تاپ:
اکثر لپ تاپ هاي موجود در بازار و به ويژه نمونه هاي اولترا يا فوق باريک، داراي مادربوردهاي بسيار ظريف و پيشرفته اي هستند که به گرما بسيار حساسند، به علت فشرده بودن قطعات در کنار يکديگر در صورتي که يک قطعه آسيب ببيند، امکان آسيب ديدگي قطعات ديگر نيز بسيار وجود دارد. همچنين از مهم ترين عوامل آسيب رسان به قطعات داخلي کامپيوتر از جمله مادربورد و کارت گرافيک آن بورد لپ تاپ ها، دماي قطعات داخلي سيستم است که با استفاده از چند سنسور اندازه گيري مي شود. مشکل ديگري که ممکن است داغ شدن بيش از حد لپ تاپ ها براي کاربر ايجاد کنند آتش گرفتن دستگاه است. اتفاقي که بارها براي لپ تاپ ها افتاده است و شرکت هاي عرضه کننده نسبت به جمع آوري اين لپ تاپ ها از سطح بازار هشدار داده اند. بروز ايراداتي براي باتري و شارژر، آسيب ديدن صفحه نمايش و پرش هاي گاه و بي گاه، ايجاد سرو صداي زياد و… نيز ناشي از گرم شدن بيش از حد لپ تاپ ها است. پس در اين مورد وسواس زيادي به خرج دهيد.