کامپیوتر خود را تمیز کنید قسمت دوم

سالم ماندن وافزايش طول عمر رايانه ها نيازمند رعايت يک سري نکات براي نگهداري برنامه هاي نرم افزاري و حتي سخت افزارهاي سيستم است . مثلا ممکن است هر روز چند برنامه نصب کرده و دوباره پاک کنيد. اين موضوع در درازمدت کامپيوتر شما را کند مي کند و به همين خاطر وقت کم مي آوريد تا به کامپيوتر خود برسيد. در ادامه آموزش تعميرات کامپيوتر با من همراه باشيد .
پاک کننده هاي سيستم
ابزاري که در ويندوز براي پاکسازي ارائه شده اند بسيار مفيد هستند اما اگر به ابزار بهتري جهت پاکسازي يا فشرده سازي هارد خود نياز داريد مي توانيد از ابزارهاي ديگري استفاده کنيد. از جمله اين ابزارها مي توان به CCleaner اشاره کرد. اين ابزار تمامي فايل هاي غير ضروري شما را پاک مي کند و فضاي هارد را براي شما بهينه مي کند.
فضاي ابري ذخيره سازي
استفاده از ابزارهاي ذخيره سازي با توجه به نياز شما و نوع داده ذخيره سازي شده است که با توجه به آن مي توان هزينه ها را در نظر گرفت.
** به عنوان مثال هاردديسک ها همواره از عمومي ترين و ارزان ترين ابزارهاي ذخيره سازي به شمار مي آيند و با توجه به حجم داده هاي خود مي‌توانيد اندازه بزرگ تر و يا کوچکتري را در نظر بگيريد. اما اين ابزارها به دو عيب محکوم هستند اول ان که همچنان در برابر ضربه مقاوم نيستند و اين که در برخي موقع بسيار آهسته عمل کرده و مصرف بالاي انرژي را در پي دارند.
** استفاده از درايوهاي فلش و يا SSDها مي تواند راه ديگري براي پشتيبان گيري از داده باشد چرا که سرعت خواندن و نوشتن بالا رفته و به راحتي قابل حمل هستند. در حالي که در سال هاي اخير قيمت آن ها کاهش يافته اما در مقايسه با هاردها همچنان از لحاظ قيمت و ظرفيت در جايگاه پايين تري قرار دارند.
** اکثر کاربران کامپيوتر با ابزارهاي ذخيره سازي CD/DVD آشنايي کامل دارند. بديهي است که اين ابزارها با ظهور هاردها و فلش ها در حال نابودي هستند همچنين ظرفيت محدود آن ها که CD داراي ظرفيت 700مگابايت و DVD ظرفيتي به اندازه 4 يا 8.5 گيگابايت را دارند نمي تواند پاسخگوي ذخيره سازي داده هاي ما باشد. لپ تاپ هاي امروزه به خصوص اولترابوک ها از توليد درايوهاي نوري اجتناب کرده اند.
در صورتي که از اين ابزارها براي نگه داري داده هاي خود استفاده مي کنيد بايد از آن ها مراقبن زيادي داشته باشيد و بسيار در تميزي آن ها دقت کنيد. همچنين آن ها را در جاي خشک، خنک و تاريک نگه داريد و براي دسته باندي بهتر آن ها روي آن ها يادداشت کنيد. به هنگام رايت کردن اين ابزار بهتر است از سرعت هاي پايين به منظور حفظ يکپارچگي داده ها استفاده کنيد.
 يکي از روش ها براي پاک سازي رايانه خود مي تواند استفاده از فضاهاي ذخيره سازي ابري مانند Google Drive )15گيگابايت) و Microsoft OneDrive که 7 گيگابايت فضا ارائه مي دهد تا به راحتي بتوانيد اسناد و عکس هاي مهم خود را در آنجا ذخيره کنيد و در صورت نياز به فضاي بيشتر مي توانيد خريداري کنيد. يکي از مواردي که لازمه استفاده از اين ويژگي است اتصال به اينترنت است که اين مي تواند يکي از اشکلات اين روش به شمار آيد. همچنين شما براي هر محدوده زماني معين مي بايست مبلغي را پرداخت کنيد. از بهترين ويژگي هاي اين روش اين است که شما در هر مکان يا زماني که به رايانه و اينترت دسترسي داشته باشيد مي توانيد به تمام داده هاي خود نيز دسترسي داشته باشيد.
همچنين شما مي توانيد براي پشتيبان گيري از داده هايي همچون موسيقي، فيلم و ... از کتابخانه سيستم و يا فولدرهاي خاص استفاده کنيد. در واقع کتابخانه مجموعه اي از داده ها است.  براي اين کار مي توانيد فولدرها و يا درايورهاي خود را که مربوط به موسيقي هستند، به فولدر “Music” در کتابخانه منتقل کنيد. در اين حالت تمامي اهنگ هاي شما در يک مکان است و با Add کردن مي توانيد آن ها در بخشهاي ديگر کتابخانه نيز داشته باشيد.
ر ويندوز بخشي به نام Pagefile وجود دارد که ويندوز اطلاعات موقتي را در انجا نگه داشته و مانند RAM اضافه کار مي کند.  بهتر است اين ويژگي را غير فعال نکنيد اما مي توانيد آن را به درايو ديگري منتقل کنيد. اين درايو غالبا بر روي درايو C قرار دارد.
براي منتقل کردن اين بخش به ساير درايوها بر روي My Computer کليک راست کرده و Properties  را انتخاب کنيد. در تب Advanced و بخش Performance گزينه Setting  را انتخاب کرده و در پنجره  Performance Options وارد نوار Advanced شويد و سپس بر گزينه Change واقع در بخش Virtual Memory کليک کنيد تا به پنجره "Virtual memory" وارد شويد. در پنجره Virtual Memory گزينه No Paging را فعال کرده و گزينه Set را کليک کنيد. حال درايو مورد نظر و مقدار فضايي را که در نظر داريد را مشخص کنيد و در نهايت OK کنيد.
استفاده از چنين ابزاري مي تواند کامپيوتر در حال اجراي شما امن و سالم نگه دارد.