7 راه محافظت از چشم ها در برابر موبایل هوشمند

بر اساس گفته و نوشته متخصصان و کارشناسان، گوشي هاي هوشمند يک خطر جدي براي چشمان شما به حساب مي آيند و اين موضوع زماني جدي تر مي شود که به صورت ناصحيح از گوشي استفاده کنيد. خيره شدن به گوشي، تبلت، نوت بوک و  6 براي مدت زماني طولاني باعث خستگي، خشک شدن و خارش چشم و حتي تاري ديد مي شوند که گاها به سردرد مي انجامد. خوشبختانه با انجام يک سري نکات و در نظر گرفتن آن ها تا حدود بسيار بالايي مي توانيد اين آسيب هاي بينايي را کاهش دهيد. با ما در اين سري از مقالات آموزش تعميرات موبايل همراه باشيد که در ادامه به هفت نکته که به کمک چشمان شما در مقابل گوشي هاي هوشمند مي آيند مي رسيم.
پلک بزنيد، پلک بزنيد، پلک بزنيد
پلک زدن مرتب و گاهي در فواصل چند ثانيه اي باعث جلوگيري از خشک شدن چشم ها و عواقب خطرناک آن مي شوند. پس با پلک زدن هاي مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه داريد.  اما جلوگيري از خشک شدن چشم ها تنها ويژگي پلک زدن نيست، اين حرکت باعث فوکوس هاي مرتب چشم و کمک به بينايي براي تمرکز بر روي يک مطلب مي شود. نگاه هاي طولاني بدون پلک زدن، به راحتي باعث خشک شدن چشم ها مي شود. بنا بر توصيه کارشناسان حداقل هر 15 دقيقه شما بايد 10 بار پلک بزنيد تا از مشکلات چشمي مصون باشيد.
نورهاي خيره کننده را کاهش دهيد
اخيرا و با پيشرفت تکنولوژي صفحه نمايش ها و همچنين محافظ هاي صفحه نمايش، سعي در کاهش اين نورهاي خيره کننده دارند. ولي بسياري هنوز از اين امکانات استفاده نمي کنند و حتي باوجود استفاده از اين تجهيزات اين نور هاي خيره کننده کاملا از بين نمي روند پس چشمان شما مدام هنگام تماشاي صفحه نمايش با انعکاس و خود اين نورها در تماس است. پيشنهاد ما ابتدا استفاده از تجهيزات کاهش دهنده نورهاي خيره کننده و منعکس شده يا محافظ هاي صفحه نمايش  anti-reflective يا  Anti-glare است که هزينه هاي بسيار پاييني هم دارند. کار بعدي هم کاهش مدت زمان تماشاي مداوم صفحه گوشي است.
روشنايي صفحه نمايش را تنظيم کنيد
روشنايي بيش از حد يا بسيار کم در صفحه نمايش شما مي تواند باعث اختلال در تمرکز چشمان شما شود. براي تنظيم کردن اين مورد کار بسيار راحتي پيش رو داريد و تنها کافيست به تنظيمات گوشي يا لپتاپ يا تبلت خود رفته و سپس ميزان روشنايي را متناسب با نور محيط تنظيم کنيد. اگر از گوشي هاي هوشمند استفاده مي کنيد گزينه خودکار براي تطبيق نور محيط و روشنايي گوشي وجود دارد که بايد آن را فعال کنيد.
به چشمان خود استراحت دهيد
قانوني براي مدت زمان هاي خيره شدن به صفحه نمايش وجود دارد که به نام قانون 20-20-20 شناخته مي شود. بر اساس اين قانون، بعد از هر 20 دقيقه کار با چشم هاي خود، تنها 20 ثانيه به آن ها استراحت دهيد و به نقطه اي در فاصله حداقل 20 قدمي و يا 6 متري نگاه کنيد و اين روال را تکرار کنيد. بدين ترتيب در فواصل مشخص، عضله هاي چشم شما استراحت لازم و کافي را براي ادامه کار خواهند داشت و فشار از روي آن ها برداشته خواهد شد.
سايز فونت گوشي يا گجت را تنظيم کنيد
تنظيم کردن سايز و کانترست به راحتي فشار را از روي چشمان شما بر مي دارد. اين کار باعث راحت تر شدن خواندن و چک کردن گزينه هاي مختلف مي شود که باز هم مي بايست به تنظيمات گوشي خود مراجعه کنيد.
صفحه نمايش را تميز کنيد
بايد بدانيد که تميز کردن صفحه نمايش گوشي باعث ديد هر چه بهتر چشمان شما مي شود و کارشناسان دريافته اند که صفحه نمايش کثيف باعث کار هر چه بيشتر چشمان شما مي گردد.
گوشي خود را با فاصله نگه داريد
نگران نباشيد. قرار نيست گوشي را از شما جدا کنيم. بسيار از کاربران گوشي هاي هوشمند تمايل دارند تا گوشي خود را در فاصله هاي نزديک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئيات بيشتري موضوعي را بخوانند و يا ببينند که اصلا عادت خوبي نيست. بهترين فاصله همانطور که گفته شد حدود 40 سانتي متري است. شايد در ابتدا نشدني و خنده دار به نظر بيايد، ولي با چند بار تلاش به راحتي به آن عادت خواهيد کرد.