کامپیوتر خود را تمیز کنید قسمت اول

گاهي اوقات که در حال کار با رايانه خود هستيد به نظر مي رسد که به هنگام بوت شدن با مشکلي رو به رو است و يا اين که هنگ کرده است و در حالت کلي اين که توان قبلي خود را از دست داده است. در صورتي که به نکات اين بخش توجه داشته باشيد مي توانيد سرعت ويندوز خود را افزايش داده و تنظيمات مورد نياز را انجام دهيد. در اين بخش آموزش تعميرات کامپيوتر مسائلي در مورد رجيستري ويندوز و مواردي از اين قبيل بيان نمي شود در نتيجه نگراني نداشته باشيد اگر با اين موضوعات آشنايي نداريد.
يادگيري تکنيک هاي اساسي و ابزاري که بتواند به شما در توصيف وضعيت کامپيوترتان کمک کند، بسيار موثر است. مي توانيد با استفاده از يک برنامه منظم همواره حل مشکلات را امکان پذير کنيد. در نتيجه بهتر است با نکات کليدي براي داشتن يک سيستم خوب آشنا شويد.
مطمئنا برخي از برنامه هاي تلويزيوني را مشاهده کرده ايد که اين راه حل را به شما مي دهند تا با پرداخت هزينه اي سرعت رايانه خود را بالا ببريد. پايين آمدن سرعت سيستم شما مي تواند حتي به دليل ورود يک ويروس به سيستمتان باشد و اين ربطي به پرداخت هزينه ندارد و شما مي توانيد با استفاده از برخي راه حل ها بدون پرداخت هزينه، مشکلات را برطرف کنيد.
يکي از بهترين راه ها براي آن که بتوانيد سرعت بوت سيستم را بالا ببريد غير فعال کردن آيتم هايي است که به هنگام بالا آمدن سيستم راه اندازي مي شوند. به منظور مشاهده اين برنامه ها Run را باز کرده و عبارت “msconfig” را تايپ کنيد. در تب “Startup” مي توانيد اين برنامه ها را مشاهده کنيد. توجه داشته باشيد که نبايد تمامي برنامه ها را غير فعال کنيد چرا که ممکن است برخي از برنامه هاي مفيد را نيز غير فعال کنيد.  
شما مي توانيد با استفاده از ابزاري که ويندوز ارائه کرده است به رفع مشکل بپردازيد و حتي برخي از برنامه ها را نيز دانلود کنيد.
گاهي اوقات ممکن است بخواهيد برنامه اي را حذف کنيد اما نمي توانيد اين کار را انجام دهيد. بهتر است براي رفع اين مشکل وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کنيد. حال که رجيستري ويندوز باز شده به آدرس HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall برويد. در اين قسمت نام تمام برنامه ها وجود دارد، کافي است برنامه مورد نظر را انتخاب و Delete کنيد.
پاکسازي ديسک (Disk Cleanup)
اين برنامه يکي از سريع ترين و ساده ترين روش ها براي تميز کردن هارد ديسک است بدون آن که بخواهيد نرم افزار جانبي ديگري را نصب کنيد. در ويندوز 8 براي دسترسي سريع به اين قسمت مي توانيد از کليد “WIN” استفاده کرده و کلمه  “disk cleanup” را تايپ کنيد. در صورتي که بيش از يک درايو نصب شده داشته باشيد براي پاک سازي مي بايست درايو مورد نظر را انتخاب کنيد.
بهينه ساز درايو (Drive Optimizer)
زماني که سيستم شما در حال اجرا است، بهينه سازي هارد ديسک بسيار مهم است و اين کار توسط ابزاري که از جانب ويندوز ارائه شده است، انجام مي شود.
Task Manager
اين ابزار از گذشته در ويندوز به منظور تشخيص عوامل کاهش دهنده سرعت و توقف عمليات آن ها به کار برده مي شود. شما مي توانيد Task Manager را باز کرده و از تب “Startup” آيتم هاي موجود را مشاهده کرده و حتي در مورد آن ها تحقيق کنيد. توجه داشته باشيد که برنامه هايي که به هنگام بوت شدن راه اندازي مي شوند هر يک مقدار متفاوتي از CPU و هارد را استفاده مي کنند. اين برنامه ها به سه دسته تقسيم شده اند:
• High impact: برنامه هايي که در هنگام شروع بيش از 1 ثانيه از CPU استفاده مي کنند و بيش از 3 مگابايت فضاي هارد را به خود اختصاص مي دهند در اين دسته جاي دارند.
• Medium impact: برنامه هايي که زماني بين 1000-300  ميلي ثانيه از CPU را به خود اختصاص مي دهند و 3 مگابايت از فضاي هارد استفاده مي کنند جز برنامه هاي متوسط هستند.
• Low impact : نرم افزارهايي که کمتر از 300 ميلي ثانيه از CPU و کمتر از 300 کيلوبايت ديسک را استفاده مي کنند را Low impact مي گويند.  
File History
همواره اين جمله را شنيده ايد که از داده هاي خود يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد. براي بسياري از کاربران رايانه انجام اين کار مشکل به نظر مي رسد. خوشبختانه ويندوز 8 ابزاري ساده براي نگه داري تاريخچه فايل ها و سيستم Imageگيري را در اختيار کاربران قرار داده است و شما مي توانيد داده هاي خود را از فاجعه در امان داريد.